Tesla Model 3 Long Range RWD (2024)

autoreview

Tesla Model 3 Long Range RWD (2024)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De tweede drie

  • 4.000 km

Zwarte long range awd uit 2019 na 160.000 (privé) verkocht, deze witte long range rwd aangekruist, afgerekend en 5 dagen later opgehaald bij Tesla. Vrijwel direct mee naar Spanje.

Inmiddels verschillen bemerkt:
-verbruik bij zelfde rijstijl van 191 wh/km over 160.000km in de m3 2019 naar 171wh/km in deze. Geen wonder dus maar wel 300-350 km range bij snelweg 110-140 km/h en 85-15% lading ten opzichte van 240-280km bij de oude (met degradatie en all-seasonbanden)
-4 wielaandrijving nog niet gemist, deze rwd rijdt over bochtenwegen bergop/-af superfijn. Geen idee of de awd continu werkt maar ik heb gevoel dat deze weer wat “stuurbaarder” is in bochten met gas/stroompedaal.
De awd trok wel (nog) venijniger op dan deze. Vooral merkbaar bij wegrijden vanuit tolpoortjes.
-Automatisch (sector)uitschakelen van groot licht werkt nu gewoon goed; je hebt een bak licht zonder irritatie van tegenverkeer.
-Portieren hebben aan onderzijde nu een extra haak die bij sluiten verankert met dorpel; Waarschijnlijk wel fijn bij een T-crash.
-Ventilatiegaatjes in stoelbekleding kunnen worden opgevuld met gesmolten chocola (kinderen..). ziet er dan niet meer uit en is veel gepiel om weer goed te krijgen.
-Electrische achterklep wel leuk bij lege auto maar bij volle kofferbak minder ideaal: gaat niet dicht als er iets kleins/zachts voor ligt.
-Knoppen richtingaanwijzer op stuur went wel, ook op rotondes. Toch SEXY buttons besteld die ik achter stuur plak; dan vermoedelijk perfect.
-Laden met deze (voorverwarmde) batterij aan supercharger gaat bij nieuwe iets minder heftig dan bij de oude. Hij piekt wel tot 230kW maar zakt daarna gevoeld sneller naar <150kW/h. Kan ook nieuwigheid zijn..
-Schakelen op scherm in plaats van met de stuurstok functioneert prima. Zeker met (beta) functie waarbij auto zelf een voorstel doet en alleen nog het rempedaal moet worden aangetikt om te rijden. Uitstappen is sowieso makkelijk; riem los of portier open en auto staat in P.
-Autopilot; ervaringen met automatisch sturen van Tesla was voor mij belangrijk argument om weer een Tesla te kopen; zeer ontspannen rijden op lange afstanden..
Toch vervelend ding bij deze nieuwe; Stand ogen/hoofd bestuurder wordt in autopilot stand nu door interieurcamera gemonitord; al na paar seconden je hoofd naar scherm wenden is een alarm en kort daarna een strafpunt; bij 5 strafpunten een week geen autopilot. Kan best vervelend zijn als je nog 1500 km te gaan hebt..
Verder werkt de nu radarloze autopilot prima, wellicht ook door betere hardware snellere reacties dan de 2019 versie. Nog geen vervelende phantom brakes meegemaakt.
Automatische rijbaanwissel zou fijn zijn maar kost 3800 euro; voor mij niet waard.
-Ruitenwissers; autostand werkt nog steeds niet zoals in een Toyota/Mercedes van 15 jaar oud. Aanfluiting dus van Tesla maar met aanbrengen van waterafwijzend goedje gelukkig vrij eenvoudig (maar niet duurzaam) te verhelpen.
-Scherm achterin; kids waren al blij met oude Tesla; nu niet meer uit auto te krijgen. Nog niet uitgezocht of scherm ook uit te zetten is maar behoefte groeit..

Review dus al na een maand en 3500km. Wel al wat gemekker maar toch vooral heel blij met de nieuwe. Nog steeds heel veel waar en rijplezier voor dit geld/bijtelling.









zuinig!

  • 15.000 km

Bij stijgen van temperatuur blijkt de highland rwd lr toch echt wel een stuk zuiniger dan de “oude” m3 awd. Gemiddeld nu op 162 wh/km en dat zakt steeds verder.
Regelmatig ritjes door NL met 120-130 wh/km zonder veel moeite voor te doen.
In praktijk is in NL een retourtje van 400-450km goed haalbaar zonder bij te laden. Lekker goedkoop om dan thuis tegen 10-15cent/Kw op de laden (variabel tarief) als dit haalbaar is qua tijd.
Geen problemen tot dusver maar daar issie ook nog wat jong voor.
Als je extreem rijdt ligt de oude AWD echt wel beter/leuker op de weg. Voor lange afstanden is de highland echter weer duidelijk stiller/comfortabeler.

Inmiddels S3XY buttons achter stuur geplakt en commander geïnstalleerd; Echt onmisbaar wat mij betreft in de highland; gejengel bij overschrijding max snelheid is nu verleden tijd, autopilot schakelt vanzelf in na rijstrookwissel en “blind” richting aangeven kan nu simpelweg door knop links of rechts in te drukken. Ook bij afslaan rotonde gewoon intuïtief. Jammer dat Tesla zelf dit niet aankon maar alla.

geemmer met de interieurcamera en autopilot opgelost (“straf” als je even niet op de weg keek met autopilot aan) door een sticker van een appel er op te plakken. Werkt nu weer precies zoals in mijn oude M3….

Achterruiten laten tinten; prijzig maar geld echt waard met kids.

Fijne auto nog steeds, zeker voor deze prijs. Geen spijt van wit, stuk koeler in de zomer dan zwart..

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.