Tesla Model 3 Long Range AWD (2024) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Plussen en minnen
- 7.000 km
De Tesla Model 3 is mijn zakelijke auto en mijn tweede elektrische voertuig naast mijn privéauto, een Volvo C40. Omdat ik de auto alleen zakelijk gebruik, heb ik gekozen voor de gefacelifte versie van de Model 3, groot genoeg voor mij alleen, met genoeg ruimte om ook collega’s mee te nemen wanneer nodig.
Na een paar weken intensief rijden heb ik gemerkt dat ik een haat-liefdeverhouding heb met de auto. Positief is de range in combinatie met het verbruik van gemiddeld 13,5 kWh per 100 km; een echte 500 km range is - in de zomer tenminste - gewoon haalbaar. Superchargers maken het laden bovendien heel eenvoudig. Ook ben ik blij dat ik de dual motor heb gekozen, niet alleen om de prestaties maar ook omdat het stereogeluid hierbij merkbaar beter is. Verder rijdt de auto stil en stevig, en kan ik de matrix-LED-verlichting echt waarderen. In donkere gebieden geeft het veel extra zicht, hoewel het systeem af en toe vrachtwagens op de andere kant van de snelweg verblindt, vooral waar een hoge middenberm is.
Maar er zijn ook punten die minder positief zijn. Vooral het ‘ghost braking’ is behoorlijk storend. Regelmatig - vaak 5 of 6 keer per half uur - remt de auto plotseling af of wijzigt de snelheid, wat ik vooral op mijn woon-werkroute merk. Het lijkt afhankelijk van de weg en mogelijk ook van Europese eisen en weginformatie, maar bij mijn Volvo ervaar ik dit probleem niet. Hierdoor voelt de Tesla minder ontspannen om mee te rijden, en ik moet continu mijn voet bij het gaspedaal houden om plotselinge stops te voorkomen, zeker met verkeer achter me. Voor mijn werk rijd ik regelmatig in Duitsland, waar ik ontdekte dat de lane keeping boven de 140 km/u niet meer werkt en de cruise control al bij 150 km/u stopt. Dit is jammer, zeker bij hogere snelheden, want dan voelt de auto in vergelijking met Duitse concurrenten minder stabiel. Mijn snelheid blijft dus meestal rond de 150 km/u, wat hard genoeg is, maar het haalt wel iets van de rijervaring weg.
Over de bouwkwaliteit ben ik toch niet helemaal tevreden. Hoewel het verbeterd is vergeleken met oudere modellen, zijn er nog steeds details die opvallen. De nummerbordhouders bijvoorbeeld zitten voor en achter los (ongeveer 1 cm van de auto), en de motorkap voelt dun en kwetsbaar aan; je moet goed opletten waar je drukt als je deze sluit. Bij de Volvo voelt dat toch degelijker. Ook de randen van de deuren zijn simpel omgevouwen en geverfd, waar andere auto’s vaak nette afwerkingen hebben met een lasnaad of een rubberen strip. Dat zorgt ervoor dat bij regen de binnenkant van de deuren schoner blijft, terwijl ik bij de Tesla regelmatig vuil aan de binnenkant zie na een regenachtige rit. Kleine details zoals de zonneklep, die slechts met een magneetje vastzit en makkelijk loskomt bij het bewegen, maken dat ik tijdens het rijden vaak moet kijken hoe ik die weer goed vastzet. Ook valt op dat als ik de ramen sluit, de binnenkant van de deur zichtbaar meebeweegt, wat een beetje onwennig is.
Qua zitcomfort heb ik ook nog geen ideale positie gevonden (ik ben 1,87 meter). De beenondersteuning is voor mij niet helemaal goed in te stellen, en na 2-3 uur rijden moet ik echt even uitstappen om de benen te strekken.
Kortom, hoewel ik de prestaties en de range van de Tesla Model 3 waardeer, denk ik dat mijn volgende elektrische auto toch weer een Duits model zal zijn. Die lijken nog net iets beter op de hogere snelheden en bouwkwaliteit te zijn afgestemd, al kost het misschien wat meer.
Autopilot en licht
- 10.000 km
Even een update:
Allereerst de autopilot. Afgelopen week heb ik besloten de autopilot niet meer te gebruiken op B-wegen. Dit geeft namelijk zo ontzettend veel ingrepen dat ik er moedeloos van wordt. Wel of geen tegenligger, soms gaat ie van z'n gas af, soms remt de auto flink af met als resultaat geschrokken en soms boze medeweggebruikers die achter je rijden. Ik geef ze groot gelijk!
Er zit ook geen systeem in, op mijn vaste route gaat het de ene dag redelijk, maar de dag erna is het volkomen waardeloos. Ik merk geen verschil in weersomstandigheden, snelheid, licht/donker, auto wel of niet schoon. Het is echt afwachten tot de volgende ingreep. Dus voet bij het gaspedaal en klaar staan om in te grijpen.
Het systeem werkt wel behoorlijk goed op de snelweg (maar weer niet bij wegwerkzaamheden waar verschillende snelheden gelden), bijvoorbeeld de A9 tussen de A2 en de A4. Daar gaat ie helemaal uit. Maar goed dus enkel autopilot in de file (ook van de snelweg af) en op de snelweg, maar uit op B-wegen.
Het andere (positieve) onderwerp is het automatische grootlicht, dat werkt toch wel erg goed! Er is een enorme bak licht op de weg voor je en ook schuin naar voren. Je ziet de individuele stralen licht aan en uit gaan, maar het gaat redelijk geleidelijk. Ik vraag me wel af wat anderen daarvan meekrijgen, zeker de vrachtwagenchauffeurs, maar het geeft mij in elk geval zoveel licht dat rijden in het donker veel minder vermoeiend is dan in andere auto's.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.