Tesla Model 3 Long Range AWD (2023) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 2.500 km |
Ik was om en ben inmiddels verknocht
- 2.500 km
Ik heb veel gehad aan andere reviews over de nieuwe Tesla model 3 (Highland), dus laat ik ook maar een review plaatsten. In de hoop dat iemand er iets aan heeft. Oorspronkelijk ging ik voor een nieuwe model Y, totdat ik (veel) las over dit nieuwe model 3. Bovendien heb ik tijdens de EV Experience op Zandvoort in de nieuwe 3 gezeten. Ik was om.
Ik heb mij Tesla model 3 LR AWD Stealth Grey half december mogen ophalen in Tilburg. Inmiddels heb ik 2.500 km gereden.
Rijgedrag:
Het rijgedrag is ronduit fantastisch. De strakheid op de weg gecombineerd met het (veer)comfort overtreft mijn eerdere ervaringen met o.a. BMW, Audi, Volvo en Mercedes. De one-pedal-drive is briljant en maakt het rijden op de weg een waar genot. En de power die continue tot je beschikking staat is geweldig en maakt het anticiperen op de weg wel heel erg fijn.
Gebruiksvriendelijkheid:
Het touchscreenbedieningssysteem verdient lof voor zijn ongekend gebruikersgemak. Binnen no-time ben je vertrouwd met alle mogelijkheden en alle functionaliteiten zijn snel en makkelijk te vinden, tijdens het rijden. Geen ander merk dat ik ooit gereden heb komt hierbij in de buurt.
Laden zonder stress:
In tegenstelling tot eerdere ervaringen met een andere EV jaren geleden, ervaar ik totaal geen stress met betrekking tot het laden. De actieradius is echt hoog en als je onderweg onverhoopt actieradius tekort komt, geeft het Tesla-systeem duidelijk aan wanneer en waar je het beste kunt (snel)laden. Het laadproces zelf verloopt enorm snel. Ik heb de laadkabel inmiddels thuis hangen en neem ik niet mee onderweg.
Wat vind ik minder?
Het interieur is zo minimalistisch, dat ik echt wel wat sfeer mis bij langere afstanden in het donker (ondanks de dunne lichtstrip in dit nieuwe model Tesla). Dus hier ben ik bezig met wat aanvullende verlichting om het rijden prettiger te maken. De stoelen zijn zeker goed, maar ik heb ze wel beter gehad.
Wat zie ik echt als nadeel
1. Een hendel voor de richtingaanwijzer en groot licht mis ik serieus en ik denk niet te kunnen wennen aan de knopjes op het stuur in tegenstelling tot de reviews van andere tesla-rijders. Vooral bij rotondes is het lastig om tijdig de juiste richting aan te kunnen geven. Wat mij betreft had Tesla een klein hendeltje hiervoor achter het stuur mogen behouden. Misschien dat dit achteraf nog ooit als accessoire komt. De hendel voor de ruitenwisser mis ik overigens niet; de ruitenwissers zijn voor mij prima te bedienen met het knopje op het stuur en de mogelijkheden op het touchscreen.
2. De cruise-control is serieus slecht. Op onvoorspelbare momenten tijdens het inhalen op de linker baan grijpt de Tesla in en remt het systeem zelf (en stevig ook). Geen idee waarom. Ook schakelt de cruise-control op sommige stukken wegen vanzelf terug naar de daar maximale snelheid. Waarom? Ik bepaal zelf graag welke cruise snelheid ik wil aanhouden. Dit moet ik eens (laten) uitzoeken, want het rijdt onrustig en geeft weinig vertrouwen.
3. De full-automatic-Autopilot is ronduit teleurstellend en vooralsnog echt zonde van het geld. Het voortdurend het stuur moeten vasthouden maakt het systeem eigenlijk nutteloos; het zelf anticiperen op de verkeerssituatie en van rijbaan veranderen werkt toch prettiger dan het de Tesla laten beslissen. En het Auto-park werkt (nog) niet in Nederland. Hier voel ik mij bekocht. Maar het is een beta-versie, dus hopen dat dit zich snel verbetert.
Conclusie:
Ondanks de beschreven nadelen, het rijgedrag, de indrukwekkende prestaties, de gebruiksvriendelijkheid en het laad gemak maken dat ik na 2.500 km al serieus verknocht ben aan deze Tesla. Deze auto maakt het EV-rijden wel heel erg prettig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 Standard Plus RWD/ LFP Accu/ Warmtepomp/ All season banden/ Origineel NL/ NAP
- 2023
- 75.240 km

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh Autopilot l Panorama l Leder
- 2023
- 44.231 km

Tesla Model 3 RWD 60 kWh | Panoramadak | Autopilot | Camera | Stoelventilatie + Verwarming | 18 Inch
- 2024
- 33.887 km