Tesla Model 3 Long Range AWD (2023) #6

autoreview

Tesla Model 3
Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst2.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ik was om en ben inmiddels verknocht

  • 2.500 km

Ik heb veel gehad aan andere reviews over de nieuwe Tesla model 3 (Highland), dus laat ik ook maar een review plaatsten. In de hoop dat iemand er iets aan heeft. Oorspronkelijk ging ik voor een nieuwe model Y, totdat ik (veel) las over dit nieuwe model 3. Bovendien heb ik tijdens de EV Experience op Zandvoort in de nieuwe 3 gezeten. Ik was om.

Ik heb mij Tesla model 3 LR AWD Stealth Grey half december mogen ophalen in Tilburg. Inmiddels heb ik 2.500 km gereden.

Rijgedrag:
Het rijgedrag is ronduit fantastisch. De strakheid op de weg gecombineerd met het (veer)comfort overtreft mijn eerdere ervaringen met o.a. BMW, Audi, Volvo en Mercedes. De one-pedal-drive is briljant en maakt het rijden op de weg een waar genot. En de power die continue tot je beschikking staat is geweldig en maakt het anticiperen op de weg wel heel erg fijn.

Gebruiksvriendelijkheid:
Het touchscreenbedieningssysteem verdient lof voor zijn ongekend gebruikersgemak. Binnen no-time ben je vertrouwd met alle mogelijkheden en alle functionaliteiten zijn snel en makkelijk te vinden, tijdens het rijden. Geen ander merk dat ik ooit gereden heb komt hierbij in de buurt.

Laden zonder stress:
In tegenstelling tot eerdere ervaringen met een andere EV jaren geleden, ervaar ik totaal geen stress met betrekking tot het laden. De actieradius is echt hoog en als je onderweg onverhoopt actieradius tekort komt, geeft het Tesla-systeem duidelijk aan wanneer en waar je het beste kunt (snel)laden. Het laadproces zelf verloopt enorm snel. Ik heb de laadkabel inmiddels thuis hangen en neem ik niet mee onderweg.

Wat vind ik minder?
Het interieur is zo minimalistisch, dat ik echt wel wat sfeer mis bij langere afstanden in het donker (ondanks de dunne lichtstrip in dit nieuwe model Tesla). Dus hier ben ik bezig met wat aanvullende verlichting om het rijden prettiger te maken. De stoelen zijn zeker goed, maar ik heb ze wel beter gehad.

Wat zie ik echt als nadeel
1. Een hendel voor de richtingaanwijzer en groot licht mis ik serieus en ik denk niet te kunnen wennen aan de knopjes op het stuur in tegenstelling tot de reviews van andere tesla-rijders. Vooral bij rotondes is het lastig om tijdig de juiste richting aan te kunnen geven. Wat mij betreft had Tesla een klein hendeltje hiervoor achter het stuur mogen behouden. Misschien dat dit achteraf nog ooit als accessoire komt. De hendel voor de ruitenwisser mis ik overigens niet; de ruitenwissers zijn voor mij prima te bedienen met het knopje op het stuur en de mogelijkheden op het touchscreen.
2. De cruise-control is serieus slecht. Op onvoorspelbare momenten tijdens het inhalen op de linker baan grijpt de Tesla in en remt het systeem zelf (en stevig ook). Geen idee waarom. Ook schakelt de cruise-control op sommige stukken wegen vanzelf terug naar de daar maximale snelheid. Waarom? Ik bepaal zelf graag welke cruise snelheid ik wil aanhouden. Dit moet ik eens (laten) uitzoeken, want het rijdt onrustig en geeft weinig vertrouwen.
3. De full-automatic-Autopilot is ronduit teleurstellend en vooralsnog echt zonde van het geld. Het voortdurend het stuur moeten vasthouden maakt het systeem eigenlijk nutteloos; het zelf anticiperen op de verkeerssituatie en van rijbaan veranderen werkt toch prettiger dan het de Tesla laten beslissen. En het Auto-park werkt (nog) niet in Nederland. Hier voel ik mij bekocht. Maar het is een beta-versie, dus hopen dat dit zich snel verbetert.

Conclusie:
Ondanks de beschreven nadelen, het rijgedrag, de indrukwekkende prestaties, de gebruiksvriendelijkheid en het laad gemak maken dat ik na 2.500 km al serieus verknocht ben aan deze Tesla. Deze auto maakt het EV-rijden wel heel erg prettig.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.