Tesla Model 3 Long Range AWD (2023) #5

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2023)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst34.000 km
Lezerswaardering: 88%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste weken

  • 1.650 km

Ik rij nu 2 weken rond met een nieuwe Model 3 Long Range (2024 editie) in Stealth Grey op de Belgische wegen. Dit is mijn eerste EV. Hiervoor dieselde ik met een Passat, V60, BMW 3GT, V70, Zafira,...

Waarom dit merk en model?
- of we het nu willen of niet, software in wagens is nu eenmaal belangrijk, zeker in een EV. Na heel wat mensen te hebben gesproken en reviews te hebben gelezen concludeerde ik dat Tesla dit stuk wel heel goed onder controle heeft.
- Qua garantie/ondersteuning leek het me veiliger om in zee te gaan met een bedrijf uit de VS dan eentje uit China. Tegenover een Chinees bedrijf sta je in de praktijk juridisch namelijk allesbehalve sterk.
- Ik wou geen monovolumes of breaks meer, een model 3 is qua grootte perfect voor mijn behoeftes. Een Polestar 2 (Zweeds-Chinees) heb ik even bekeken maar deze is toch wel een stukje kleiner dan een model 3.
- De model 3 vind ik tegenwoordig een van de minst lelijke auto's op de baan. Echt mooie auto's zijn boven budget of minstens 30 jaar oud. Origineel is de auto niet, maar dat kan je evengoed zeggen van de meeste andere wagens.
- ik hou wel van dat minimalisme.

Mijn ervaring na 2 weken:
POSITIEF
- wat een baanligging, kracht (490pk) en souplesse. Spijtig genoeg heb ik geen ervaring met andere +300pk auto's, waardoor ik niet direct kan vergelijken. Maar voor mij is het in ieder geval indrukwekkend.
- de stilte... ook op de autostrade bij +120km/u.
- De software zit inderdaad goed in elkaar, een uurtje spelen en je weet alles wel staan.
- Kleine dingen die je leven toch gemakkelijker maken: je hebt geen sleutels meer nodig, je moet niet starten, als je aankomt zet de auto zich in P(ark) als je je gordel losklikt,...
- de kabine is zeer snel warm, zonder te wachten op een warme motor.
- je moet niet wachten op een warme motor vooraleer je wat harder gas kan geven.
- ik moest ergens een uurtje in de auto wachten en heb ik in alle comfort een Netflix film gekeken.
- we hebben 2 dochters van 16 en 19; zij zitten comfortabel op de achterbank. (De langste enkele rit was wel nog maar 90 minuten)
- onze 2 dochters vinden de ingebouwde karaoke functie geweldig, onderweg wordt er wat afgezongen.
- de kofferruimte valt goed mee, een bezoekje aan Ikea bezorgde me uiteindelijke onnodige stress

NEUTRAAL/AFWACHTEN
- de ontbrekende richtingaanwijzer hendel op een Model 3 is na 1 week wennen uiteindelijk geen probleem op ronde punten. Al snel heb je door dat je stuur altijd wel op dezelfde standen op ronde punten (12-3-6u) staat waardoor de rechter richtingaanwijzer blindelings te vinden is. Maar eerlijk gezegd had ik liever wel een normale "pinker" gehad.
- 80% accu bereik van de wagen is nu in de winter (+- 7 graden) in de praktijk met een gemiddeld zware voet een dikke 400 kilometer. (438 geeft de display aan) Het gemiddeld verbruik is 16 kWh/100km). In afwachting van een laadpaal laad ik momenteel op met de bijgeleverde thuislader aan 13 ampère, deze laadt aan 18km/u op. Tot hiertoe geeft dit alles totaal geen stress. Afwachten of dit stressloos blijft.
- schakelen via het scherm is even gemakkelijk dan schakelen via een hendel.
- stoelen zitten goed, de zit mocht iets langer, maar tot hiertoe heb ik geen rugpijnen waarvoor ik wel gevoelig ben. Afwachten of dit zo blijft op langere tochten...
- de bouwkwaliteit en afwerking van de wagen is goed, maar dat mag je wel verwachten van een wagen uit deze prijsklasse.
- De fuzz rond de parkeersensoren vind ik persoonlijk wat overdreven, je hebt achteraan een camera en ik ken ondertussen de lengte van auto wel. Met mijn andere wagens ging ik nooit uit van de signalen van de sensoren.
- de auto zit vol met speeltjes en gadgets. Leuk voor 5 minuten maar hiervoor heb ik de wagen niet gekozen (muv Netflix en de Karaoke functie :))
- de bediening via het touchscreen, het ontbreken van een volumeknop,... is uiteindelijk geen probleem. De bediening gaat heel vlot.
- het ontbreken van een snelheidsindicator achter je stuur is voor mij geen probleem. Of je nu je snelheid afleest achter je stuur of in je rechtse ooghoek,, dat lijkt me even veilig. Ik heb wel geen ervaring met een HUD.

NEGATIEF
- het knop van de verlichting staat op het stuur vlak naast een richtingaanwijzer. Bij nachtelijke tochten op onverlichte banen heeft dit al voor frustraties gezorgd.
- de automatische ruitenwissers waarover al veel geschreven is, kan inderdaad beter. Super frustrerend is dit niet, maar dit zou beter kunnen.
- al een paar keer gestoten aan de open kofferklep, de klep van de VW Passat Variant kwam een stuk hoger :)

En nog even dit: als zelfstandige (zzp) declareer ik de afgenomen laadkosten met de app "Eevee". Je koppelt je Tesla account aan de Eevee account en je kan maandelijks een mooi overzicht genereren van je prive-laadkosten. Tot hiertoe ziet dat er mooi uit. De boekhouder is er in ieder geval tevreden mee.

Service afspraak - stuur trilt

  • 2.675 km

Bij snelheden boven 120km/u merkte ik op dat het stuur zeer lichtjes begon te trillen.
Hiervoor had ik een afspraak gemaakt via de app. Een weekje later kon ik binnenkomen in het Service Center van Hasselt. De gehele communicatie met het service center en de afhandeling loopt vlekkeloos. Het is een combinatie van geautomatiseerde en persoonlijke berichten die je ontvangt via de app. Aangekomen werd ik persoonlijk verder geholpen en kreeg ik een eigen afgesloten comfortabel kantoortje, wifi en koffiemachine en kon ik rustig ter plekke werken. Tevens kwam de technieker kennis maken en vroeg nog extra door over het exacte probleem.
Na verschillende ingrepen en testritten kwam de technieker na 1,5 uur met het verdict:
een verdere bandenkalibratie (5gram) heeft het probleem niet volledig opgelost, er zou een "engineeringcase" lopende zijn bij Tesla voor Model 3 Highland mbt dit probleem, er zou iets mis zijn met de banden. Ze vroegen om de wagen nog 24 uur te houden om het issue op te lossen waarbij ze blijkbaar een lange weg bij 1,5 bar moeten rijden en allerlei handelingen moeten uitvoeren ("hunter kalibratie"?). Omdat ze geen vervangwagen ter beschikking hadden gaan ze het nodige doen om dit te regelen via een nieuwe afspraak. Wordt vervolgd...

Mijn conclusie: de wagen verliest door dit euvel 1 ster qua betrouwbaarheid. Het contact met het service center was top: vlot, klantvriendelijk, duidelijk, comfortabel.

Service afspraak - vervanging banden

  • 3.200 km

Ondertussen ben ik terug langs het Tesla Service Center geweest voor het bandenprobleem. Ze hebben gewoon 4 nieuwe banden (Michelin e-primacy SU 235/45R18 98V) gemonteerd. Het probleem lijkt opgelost.
In het service rapport staat "car has flat spots (service center diagnosed) after rebalancing problem was not solved, foresee 4 new tyres".
Passage langs het service center verliep weer vlot. Wel handig is dat ze de auto tijdens hun werken opladen, de batterij was terug 80% vol bij ophaling.

Korte update

  • 13.023 km

ondertussen hebben we nog wat kilometers achter de rug, inclusief een roadtrip door Engeland en Wales (3000 km). Tijd dus voor een korte update.

De auto bevalt nog steeds goed, de zaken waar ik voorheen nog wat afwachtend tegenover stond vallen uiteindelijk goed mee:
- de richtingaanwijzers op het stuur ben ik ondertussen zo gewoon en het nemen van ronde punten enzo zijn zeker geen probleem
- de range van de wagen is voor ons goed, in de week laad ik maar tot 60-70% wat een praktische range geeft van rond de 330-380km. Meer dan genoeg voor dagelijks woon-werk-kerktoren verkeer van een 120 km per dag. In het weekend laden we soms tot 80%.
- de stoelen zitten goed, geen rugpijnen (alhoewel de langste rit "maar" 4 uur was)
- ik heb precies de indruk dat na de laatste update de ruitenwissers beter werken...

Tijdens onze trip naar de UK (Cotswolds, Snowdonia, Oxford) hebben we de auto en voornl het Tesla supercharger netwerk beter leren kennen. Voor ons waren de laadstops van +- 30 min totaal geen probleem, normaal strekken we dan toch even de benen na 3-4 uur rijden. Ik heb zelf kunnen laden aan 252kW! En onze hond had totaal geen last van wagenziekte bij de langere ritten (bij de VW Passat was dat wel het geval). Op de totale reis was het verbruik rond de 15 kWh/100km.
In de UK zijn ons wel enkele zaken opgevallen:
- om de paar dagen blokkeerde de gps en leek het alsof er op bepaalde sensoren een soort van softreboot moesten ondergaan van 30 seconden waarna alles terug levend werd. In Belgie heb ik dit probleem nog nooit gehad.
- Bij het binnen/buiten rijden van de UK past de auto de lichtbundel (links/rechts) automatisch aan, hierbij komt er kort een melding op het scherm.
- de GPS werkt minder efficiënt in de UK: bv bij elke afrit geeft deze weer dat je rechtdoor moet blijven rijden. Wel vervelend...
- we hebben geen ghostbraking manoeuvres meegemaakt in de UK, opvallend...

De mierenneuker rubriek:
- ik had toch liever een echt lederen stuur gehad. Niet dat het vegan-leder lelijk is of zweterig aanvoelt...maar toch.
- het knopje voor cruisecontrol/autopilot had ik liever links gehad, nu zit daar de volume knop.
- ik had graag in de app een shortcut waarmee ik de laadpoort kan ontkoppelen. Mijn laadpaal heeft nl geen knopje op de laadkabel voor ontkoppeling waardoor ik telkens via 3 kliks op mijn gsm de kabel moet ontkoppelen.

algemeen gebruik

  • 24.500 km

Ondertussen hebben we enkele langere trippen richting Venetie en het Zwarte woud achter de rug. Kort: De auto is een zeer comfortabele reisgezel. Kofferruimte is voor ons voldoende, zitcomfort is OK, rijcomfort is bovengemiddeld.

enkele bijkomende ervaringen:
- EV rijden vereist een zekere planning waarbij je in weze enkel rekening moet houden met SoC op de bestemming. Onderweg zorgt de routeplanner automatisch voor alle laadpauzes.
- Het verbruik in de zomer gaat richting 13-14 kWh /100 km bij normaal sportief rijgedrag (en geen 100km/u op de snelweg). In het algemeen reken ik "in mijn hoofd" steeds met 20% batterijverbruik per 100km. Dat komt neer op 15kWh.
- Qua electriciteitskosten reken ik typisch "snel" met een laadverlies van 10% (bij lage wattages, bv bij laden op zonnepanelen loopt dit soms op tot 12%). Dat komt neer dat ik gemiddeld rij aan +- EUR 5 per 100 km. Met de (in vergelijking zeer) dure superchargers in Italie rij je aan +- EUR 8,5 per 100 km. In de zomermaanden laad ik grotendeels thuis "intelligent" op met de zon, welke dan resulteert in typisch 0,7 EUR per 100km (=+- de opbrengst van de injectie in Belgie).
- Op langere bergritten zet ik typisch de auto in "chill" modus, dat maakt het one-pedal rijden gemakkelijker en maakt het de rit voor de medepassagiers comfortabeler. De auto is namelijk hitsig snel, voornamelijk het instante koppel is indrukwekkend.
- Als Tesla (en EV) rijder krijg je af en toe wel wat toogpraat-bagger over je. Meestal gaat dit dan over verhalen gehoord van een of andere garagist, TikTok, HLN.be, ...
- Het ruitenwisser probleem lijkt me grotendeels opgelost via software updates. Ik erger er me in ieder geval niet meer aan.

Ergernissen blijven:
1) phantom braking. Er zijn wel wat trukjes om het te verminderen maar dit kan zeer ergerlijk zijn.
2) richting aanwijzen bij snel straat/bochten werk. Dit komt bv voor bij het verlaten van een parkeerplaats aan een supermarkt. Hierbij moet je snel kort na elkaar links en rechts afdraaien wat moeilijk aan te geven is met de knopjes op het stuur. Alle andere situaties (ook ronde punten) zijn zeker geen probleem met de knopjes op het stuur.
3) Als de auto staat op te laden op de oprit moet ik steeds de Tesla app erbij halen om de laadpoort te ontgrendelen. Dit zou handiger kunnen zonder aftermarket oplossingen te kopen.

1 jaar verder

  • 34.000 km

1 jaar en 34000 km verder, een korte update.
Nog steeds stap ik met plezier in de wagen. De baanligging, kracht, stilte, software (en updates), efficiëntie, range (400-600km), het superchargernetwerk, intuïtief gebruik, algemeen comfort en de zelfs grootte van de wagen/koffer(s) zijn de grote plussen van de wagen.

Is deze wagen perfect? Neen,
- de richtingaanwijzers had ik toch liever aan het stuur gehad, in kort opvolgend kruispuntenwerk is het toch telkens nadenken.
- phantom breaking blijft een issue op smallere wegen.
- en ja sorry, ik had liever een echt dode koe interieur. Slecht is het "vegan" leder interieur niet, maar je voelt het verschil wel.
- en waarom hebben we nog steeds geen shortcut in de app om de laadpoort te ontkoppelen? Ik gebruik nl geen Tesla thuischarger en heb geen knopje op de laadkabel die dit voor mij afhandelt.

Banden: De banden houden zich nog goed, geen bizarre slijtage. Ik verwacht wel dat ik ze tegen de zomer moet gaan vervangen. Ik heb onlangs wel de bandenspanning op pijl moeten brengen. Door de hoge vereiste druk (+- 3 bar) en de koudere buitentemperaturen zie je hierop sneller fluctuaties.

Kost: Ik ben tevens eens aan het rekenen geweest. De gemiddelde kost ligt ongeveer op een kleine EUR 6 per 100 kilometer. Hierbij reken ik met een jaarverbruik van +- 15 kWh per 100 km, een laadverlies van een kleine 10%, 15% supercharging (op vakantie in de duurdere UK & ITA laadlanden) en een thuislaadkost van EUR 0,30 per kWh (gemiddeld in Belgie). Als ik reken met de inbreng van mijn zonnepanelen kom ik uit op een gemiddelde EUR 4 per 100 km. Hou er rekening mee dat ik gemiddeld niet superzuinig rij: 120km/u en sneller op de autostrade icm 400pk stoplichtsprintjes.

Onderhoud: tja, 1x ruitenvloeistof bijgevuld en de banden wat bijgepompt.
Eind volgend jaar (is hij 2 jaar) plan ik er toch mee langs Tesla te gaan voor een algemeen nazicht en mini-onderhoud.

batterijdegradatie: Ik zocht naar tekenen van degradatie en ik weet dat dit niet de officiële manier is van meten: Meestal gaf de auto bij 80% lading een range aan van 438km. Nu geeft deze gemiddeld een range aan van 430km, dat is een vermindering met +- 1,8%.

Over The Air Extra's:
in de loop van het jaar zijn er toch wat extra's bijgekomen die handig blijken te zijn:
- automatisch schakelen, nu zelfs bv bij parkeermaneuvers werkt goed.
- het 360 graden "radar" beeld dat je krijgt via de camera's, is in de loop van het jaar verbeterd en gebruik ik in de praktijk regelmatig.
- extra's in de navigatie waarbij je gewenste laadniveau's kan ingeven en meer keuze hebt ik laadpunten.
- extra muziekstreamingdiensten
- verbeterde intelligente verlichting
- ...

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.