Tesla Model 3 Long Range AWD (2023) #3

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2023)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst44.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla Model 3

  • 228 km

De Keuze:
De zoektocht naar een vervanger van mijn Volkswagen Polo begon voorgaand jaar al, aangezien de levertijden in de branche lang waren en mijn geduld kort kon ik het niet laten om alvast een aantal proefritten te maken in de volgende auto's:
- Volkswagen Golf
- Peugeot 308
- Opel Astra
- Ford Focus

Toen begon 2023 Tesla de prijzen van de model 3 aan het verlagen was werd dit echter ook een interessante optie. Na een proefrit gemaakt te hebben was ik verkort, alleen vrouwlief moest nog overgehaald worden om haar goedkeuring te geven. Dit bleek iets lastiger dan verwacht maar uiteindelijk werd de Model 3 in maart 2022 besteld met levering in augustus aangezien toen mijn leasecontract afliep. De keuze voor de Model 3 zijn gemaakt vanwege de volgende punten:
1. Sportiviteit (response op het stroompedaal is ongekend)
2. Veiligheid (als je soms ziet wat er om je heen gebeurd is het fijn om te weten dat je in een veilige, solide auto zit)
3. Comfortopties (alles is standaard, dat is bij andere merken wel anders)

Waarom de auto's afvielen waarmee proefgereden is? Simpel, ondanks dat ik ze allemaal met automaat heb gereden vond ik het alsnog niet echt lekker rijden. De versnelling van 50 km/h duurde mijns inziens bij alle modellen te lang waardoor het niet lekker rijden is. Ik wilde wel perse een automaat aangezien ik regelmatig in de spits onderweg ben. Dan is het wel erg lekker om niet zelf te hoeven schakelen.

Het wachten:
Als de auto eenmaal is besteld wil je hem het liefst direct hebben. Helaas ging dat niet en daar ben ik uiteindelijk ook erg blij mee. Toen eenmaal het contract van de Polo afgelopen was werd het steeds duidelijker dat er op korte termijn een facelift aan zat te komen voor de Model 3. Dat leek me wel wat om die te krijgen. Daarom snel contact opgenomen met de LM die aangaf dat ze geen informatie daar nog over hadden. Ik werd een beetje bang dat het niet zou lukken, maar op 1 september toen de facelift ter wereld kwam kreeg ik een mailtje van Tesla dat de bestelling omgezet was.

De levering:
Gisteren was het eindelijk zo ver. De model 3 kon opgehaald worden. Door het lezen van verschillende andere fora en reviews wist ik wel dat ik de aflevering niet zo bijzonder zou zijn. Eenmaal binnen bij Tesla geef je je bestelnummer door en zegt de medewerker waar je de auto kan vinden. Daar de auto even goed geïnspecteerd waaruit bleek dat er wat kleine krasjes te zien waren in de lak aan de voorkant. Deze zijn direct door Tesla eruit gewassen, vervolgens kon de terugreis beginnen.

Eerste indruk:
Bij het wegrijden valt 1 ding direct op: de stilte. Wat is het toch heerlijk om zoveel rust aan boord te hebben Bij de eerste bocht die je neemt valt het tweede op: De knipperlichttoetsen op het stuur. Dit was in het begin erg wennen, maar ik moet zeggen dat ik ze al redelijk blindelings kan bedienen, alleen op de rotonde is het nog even zoeken. Echter had ik niet verwacht dat ik er zo snel aan zou wennen. Verder positieve punten zijn:
1. Geluidsinstallatie: Wat een ongelooflijk goed geluid komt hieruit zeg. Heb wel het idee dat de kwaliteit van de ingebouwde Spotifyapp hoger is dan wanneer je via bluetooth afspeelt.
2. Stuurgevoel: Heel direct maar goed te plaatsen
3. Versnelling: Maakt niet uit bij welke snelheid je het pedaal even aanraakt, hij schiet ervandoor. Heerlijk!
4. Comfort: Zit hem niet alleen in het rijden, maar ook in het gebruiksgemak. Daarnaast blijken geventileerde stoelen in oktober ook nog heerlijk :)

Waar ik nog niet zo tevreden over ben zijn de parkeersensoren en de daarbij horende piepjes. Die zou ik het liefst uitzetten. Daarnaast krijg ik ook bij het wegrijden bij een stoplicht op mijn scherm een stoplijntje te zien (niet altijd, af en toe) inclusief een belletje. Dat lijkt toch niet helemaal de bedoeling. Hopelijk moet de auto het nog een beetje leren :)

Daarnaast gaat de claxon af als de auto op slot gaat. Weet iemand of dit uitgezet kan worden. Vind dat in de straat van mijn huis toch een beetje raar overkomen.

Update 1

  • 2.122 km

De auto momenteel een krappe 2,5 week in bezet en er ruim 2000 kilometers mee gereden, kan nu dus een beter beeld geven over hoe de auto bevalt. Zit momenteel op een verbruik van 168 Wh/km. Had vooraf gedacht dat ik op ongeveer 450km op een volle accu zou kunnen afleggen. Dat blijkt dus aardig te kloppen (80% laden). Denk wel dat het nog een stuk zuiniger kan, maar vind het niet fijn om op de rechterbaan te blijven hangen als je links gewoon door kan rijden :).

Hinderlijke zaken:
Parkeerhulp: Heb de piepjes bij het parkeren maar uitgezet, dit was erg vervelend. Hij bleef maar onnodig piepen. In mijn vorige auto had ik het ook niet dus is geen gemis.
Camera: Vind de resolutie van de achteruitcamera tegenvallen, had hier meer van verwacht.

Verder geen bijzondere zaken die opvallen tot op heden. Nog steeds erg tevreden over de keuze. Op naar de 10.000 kilometer.

Aangezien ik dicht bij huis geen laadpaal heb en nu tijdelijke niet op kantoor kan laden gebruik ik vaak een snellader. Ben benieuwd of dat op de lange termijn invloed zal hebben op de accu. Daarnaast ben ik ook erg benieuwd wat het verbruik zal worden als het straks kouder wordt.

Update 2

  • 12.244 km

Ondertussen alweer een goede 12.000km onderweg in de model 3. Ik rij de laatste tijd best veel kilometers door een retour Frankrijk en wat ritjes naar Duitsland. Tijd om wat bevindingen te delen:

1. Snelladen:
Zoals al eerder aangegeven laad ik veel via snelladers omdat de laadpaal dicht bij huis en op kantoor tijdelijk buiten gebruik zijn. De paal op kantoor doet het nu wel weer, bij mij thuis helaas nog niet. Het snelladen bevalt prima, echt had ik verwacht dat het wat sneller zou gaan. Officieel zou de model 3 met 250kw moeten kunnen snelladen, dit heb ik echter nog niet gehaald het hoogste getal wat ik voorbij heb zien komen is 220kw (aan een Tesla V4 supercharger). Bij 350kw palen van Fastned of ionity blijft het steken op 190kw. Daarnaast wordt deze snelheid maar voor een korte periode gehaald en daarna daalt het gestaag. Van 5 naar ongeveer 80% wordt wel binnen het half uur geladen.

2. Verbruik
Het verbruik ligt de laatste 12.244 kilometer op 183Wh/km. Hiervan is ongeveer 6.500 op winterbanden afgelegd. De kilometers worden voornamelijk op de snelweg afgelegd, moet zeggen dat ik mijn rijgedrag niet heb gefinetuned om zo zuinig mogelijk te rijden. De kilometers naar kantoor worden vaak in de file afgelegd waarbij het verbruik onder de 140 Wh/km ligt.

3. Vakantie ritten
Hier was ik het meest bang voor bij de overstap naar een elektrische auto, de autovakanties naar het buitenland. Echter heeft de vakantie naar Frankrijk dit volledig weggenomen, zoals bekend wordt je langs de route mooi naar snelladers geleid. Hierbij is het wel jammer dat de navigatie alleen Tesla supercharger meeneemt en geen andere palen (je kan ze wel handmatig selecteren). Dit is een nadeel voor mij omdat ik met mijn tankpas op vrijwel alle laadstations kan laden, echter zijn de superchargers aan mijn creditcard gekoppeld en niet aan de laadpas. De route naar Frankrijk was 11 uur inclusief laadstops. Als je in één ruk zou doorrijden zou het 10 uur geduurd hebben.

4. Muziekinstallatie
Zoals al eerder als positief punt aangegeven is de muziekinstallatie in de model 3. Dit blijft verbazen en het is een genot om op redelijk hoog formule muziek te luisteren zonder dat het geluid blikkerig gaat klinken.

5. Airco
De airconditioning staat eigenlijk altijd om automatisch, de auto zorgt dan voor dat de temperatuur in de auto constant blijft. Dit werkt goed, het nadeel is alleen dat de airco vrij veel geluid maakt. Dit terwijl de ventilatiestand op LO staat. Dit wordt verergerd als de ventilator op de achterbank ook aanstaat. Als oplossing haal ik de airco dan van de automatische stand en zet de ventilatiestand op 1.

6. Autopilot
In andere reviews lees ik wat negatieve berichten over autopilot. Ikzelf ben hier erg tevreden over, maar moet zeggen dat ik het niet veel gebruik. Op de terugweg uit Frankrijk veel de "normale" autopilot gebruikt wat dan gewoon ACC is. Dit werkt perfect voor mij. Gebruik het zelf niet als het druk is op de snelweg, wil dan toch zelf touwtjes in handen nemen. Het automatisch sturen gebruik ik eigenlijk alleen op een eenbaansweg vind het dan erg fijn werken, op snelwegen vind ik het vervelender omdat je dan toch vaak wisselt van baan en het automatisch sturen dan uit gaat.

7. Overige punten:
- Het is erg fijn dat je het piepje snel kan uitzetten wanneer je 1km/u te hard rijdt. Dit is de eerste handeling die ik doe als ik wil wegrijden. Moet er niet aan denken dat je verschillende menus door moet als je dit uit wilt zetten.
- De spelletjes op de auto zijn een mooie tijddoder voor tijdens het laden :)
- Het aanmaken van verschillende profielen in de auto is echt super. Nooit meer de stoel verstellen als iemand anders heeft gereden. Alles wordt automatisch gedaan.

Als jullie punten hebben die jullie graag willen weten, laat het even weten in de reacties.

Update 3

  • 44.000 km

Afgelopen week was het alweer een jaar geleden dat ik de Model 3 mocht ophalen. Momenteel zijn we alweer 44.000 kilometer samen op pad geweest. Tijd om weer even een aantal bevindingen te delen.

Allereerst het rijden. Wat blijft dat toch fijn, ook mensen die meerijden valt dat als eerste op. Het is echt een comfortabele maar ook een sportieve auto. Vervolgens het bereik, dat is eigenlijk het eerste wat mensen aan je vragen "hoever kan jij nou rijden op 1 accu". Ik moet zeggen dat ik hier helemaal niet mee bezig ben. Bij het kantoor kan ik momenteel goed laden, dus als ik leeg ben laad ik hem op, denk dat ik ongeveer 350 kilometer op een accu rij. Daarbij moet wel gezegd worden dat ik over het algemeen geen rijder ben die 's avonds 100 km/h blijft rijden...

Verder vallen de volgende punten op:
- Overzichtelijkheid van de auto. Door de laaggeplaatste ruit heb je veel overzicht in de auto. Ook de camera's helpen bij bijzondere verrichtingen. Hierdoor parkeer je de auto makkelijk in.
- Het gebruiksgemak in de auto. Je ziet gewoon aan alles dat erover nagedacht is. Hierdoor mis je op geen enkel moment fysieke knopjes.
- De o.t.a. updates zijn erg fijn. Hierdoor kunnen ongemakken op afstand verholpen worden. Goed voorbeeld hierin zijn de ruitenwissers die in het begin wel erg snel aansloegen. Momenteel hier helemaal geen last meer van.
- Vooraf was ik bang dat ik Android-auto zou gaan missen. Echter is dit maar heel beperkt het geval. De navigatie gaat gewoon via Google Maps dus daarin zijn er geen veranderingen. Het enige wat vervelend is, is het feit dat je geen bluetooth verbinding hebt als je de standaard Spotifyapp gebruikt. Zo krijg ik dus geen meldingen van Flitsmeister wanneer ik muziek luister.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.