Tesla Model 3 Long Range AWD (2021) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 4.000 km |
4 jaar verder; nu volledig elektrisch
- 2.800 km
4 jaar geleden kreeg ik van mijn werkgever te horen dat ik een leaseauto mocht uitkiezen i.p.v. de hoge reiskostenvergoeding.
Destijds heb ik gekozen voor de Hyundai Ioniq Premium omdat die simpelweg de beste (kwaliteit/uitrusting)/prijs verhouding had.
Nu 4 jaar verder kon ik weer opnieuw gaan zoeken. Elektrisch? Neh ... dat was het toch nog niet, want ik vond de range te beperkt en de auto's met voldoende range bleken buiten budget te vallen.
Het moest een auto worden met minstens zoveel comfort als dat ik gewend was bij de Ioniq, maar dan wellicht met wat meer ruimte en pit. Ik kwam al gauw uit op de nieuwe Hyundai Tucson N-line Sky. Deze is ruim, heel comfortabel en van alle opties voorzien en met 0-100 in zo'n 8 sec. ook bepaald niet traag. Dat moet hem worden ...
De weken daarna zag ik elke week maar steeds de brandstofprijzen omhoog gaan en daar leek maar geen einde aan te komen. Tóch maar eens kijken bij Polestar 2, want die auto vond ik waanzinnig mooi bij introductie. De leaseprijs via Polestar lease zelf vielen me 100% mee en viel onverwachts toch enigszins binnen budget, dus meteen een testrit geboekt. Wát een gave auto zeg! Ik was heel erg onder de indruk van de prestaties i.c.m. comfort. Het lineaire "zoevende" gevoel dat je bij deze auto krijgt is fantastisch. Daarnaast een erg mooi interieur met erg goed geluidsysteem en infotainment. Tja .... wie kon daar tegenop? ....
Juist, Tesla. Ik wilde geen Tesla, want je ziet ze zo bizar veel rijden; ik wilde niet ook tot die kudde behoren, maar goed ... de cijfers liegen er niet om. In de praktijk rijd je met een Tesla Model 3 Long Range toch al gauw 100km verder, heb je een dedicated snellaadnetwerk tot je beschikking en presteert de auto beter qua performance en verbruik, dus toch maar een testrit geboekt in Arnhem.
De auto maakte ook direct indruk. Plastic fantastic? Nou ... dat is misschien ooit zo geweest, maar een nieuwe Tesla Model 3 voelt als een solide luxe auto waar het interieur van hoge kwaliteit materialen is gemaakt. Ook bij Tesla ervoer ik hetzelfde als Polestar; de heerlijke combinatie van een luxe comfortabele auto die idiote prestaties kent, maar vooral ook gewoon heel soepel rijdt. Het infotainment system bij Tesla is super voor elkaar en het geluidsysteem is écht topkwaliteit. Geen speakers met een badge en dan tegenvallen, maar gewoon in eigen huis ontwikkeld met échte vaklui.
Het moest dan tóch de Tesla model 3 Long Range MY2021 worden. Maar dan wel in het rood ... want dat staat met de zwarte accenten erg goed! Ik wilde aanvankelijk voor zwart of grijs gaan, maar in de showroom stond een rode en ik was direct verkocht. Het kost wel flink extra, maar dat biedt dan ook weer enige exclusiviteit, want een rode Model 3 2021 uitvoering ... die zie je niet zo veel. De auto biedt t.o.v. de Ioniq vergelijkbaar comfort qua opties. Ik had graag gezien dat er een schuif/kanteldak aanwezig zou zijn. Daarnaast zou stoelverkoeling erg welkom zijn.
Qua rijcomfort is de Tesla model 3 prima, maar niet uitzonderlijk. De vering is redelijk stug afgesteld en de stoelen zijn goed, maar qua rij- en zitcomfort wint de Polestar het voor mij wel duidelijk. Zoals gezegd zou het erg fijn geweest zijn als de Model 3 geperforeerde stoelen zou hebben met evt. stoelverkoeling, want deze stoelen ademen niet en dat voelt al gauw klam aan. Van een zitvlakverlenging is ook geen sprake; iets dat je bij Polestar wel ziet.
Verder was er bij levering toch een verschil in ruimte tussen de portieren links/rechts binnen t.o.v. het dashboard. Dat gaat Tesla binnenkort herstellen, maar toch zijn dat jammere details. Van panel gaps was verder geen sprake; de auto zag er netjes uit bij oplevering. Toch bijzonder dat bij een auto van €60.000,- hier sprake van kan zijn.
Binnenkort gaat de reis naar Toscane en ik ben erg benieuwd hoe dat gaat. Hier in Nederland werkt het laden eigenlijk overal vlekkeloos m.u.v. sommige bedrijfspalen die soms storingen kennen.
Pluspunten
+ Rauwe performance
+ Bereik
+ Infotainment scherm
+ Geluidsysteem
+ App (bijv. klimaatregeling op afstand)
Minpunten
- Ietwat stugge vering
- Geen blind spot detection in spiegels
- Missen stoelverkoeling of perforatie
- Afwijkende uitlijning portieren bij aflevering
Fabrikagefouten
- 4.000 km
Iets dat mij bij oplevering niet was opgevallen, was het feit dat het dashboard rechts wel strak aansloot aan deurportier, maar dat er links bijna een hele centimeter speling zit.
Daarnaast zijn er 2 andere euvels aan het licht gekomen. Zo maakt de speaker rechts boven in de A-stijl een krakend geluid en zit het rechter achterlicht vol met water na een wasbeurt; deze verdampt ook niet meer.
Tesla is inmiddels langs gekomen en heeft het issue met de speakers en de achterlichtunit opgelost; het dashboard was volgens de monteur waarschijnlijk "binnen spec"; een welbekende term bij Tesla waar er nog altijd genoeg oneffenheden zijn bij aflevering.
Het dashboard is gelukkig maar een klein issue. Ik hoop dat de rest permanent is opgelost.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.