Tesla Model 3 Long Range AWD (2020) #2

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2020)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst24.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Update na 24000 km

  • 13.325 km

Inleiding
Er zijn al veel reviews over de Tesla Model 3 geschreven, maar veelal uit oogpunt van leaserijders, waarbij de lage fiscale bijtelling een belangrijke rol speelt. Als particulier spelen vooral de aanschafkosten en verbruikskosten een grote rol, en dat kan tot een heel andere afweging leiden.
Ik rij als gepensioneerde uitsluitend voor mijn plezier. Het liefst toer ik over binnenwegen langs dorpen en landschappen. Mijn ervaring is dat hybride auto's dan het meest tot hun recht komen qua zuinigheid. Zo heb ik met plezier bijna negen jaar lang in een Lexus CT200h gereden. Daarmee heb ik zo'n 170.000 probleemloze kilometers afgelegd met een gemiddeld verbruik van 1:25,3. 's Winters lag het verbruik veelal rond de 1:22 en 's zomers piekte het tot boven de 1:28. Dat verbruik kostte me 5,8 cent/km aan benzine en de totale kosten bedroegen 32,4 cent/km.
Met name het elektrisch rijden in zo'n hybride is een genoegen, dus lag het voor de hand om naar een volledig elektrische auto te kijken als opvolger. Omdat ik regelmatig lange tochten maak en op buitenlandse vakanties niet tegen laadstress wil aanlopen, is een grote actieradius voor mij erg belangrijk. Na orientatie in het voorjaar van 2020 kwam ik uit op twee modellen: de Kia e-Niro en de Tesla Model 3. Allereerst heb ik met de Kia e-Niro twee lange testritten gemaakt. Ik realiseerde me dat deze Kia een 'normale' auto is die tot een elektrische auto is omgebouwd. De bediening doet vertrouwd aan, maar is toch niet altijd even duidelijk en overzichtelijk, en oogt nogal druk. Hinderlijk is dat na starten steeds de regeneratie van de accu bij remmen en de ECO+ mode opnieuw moeten worden ingesteld. Het 'stroompedaal' moet rustig bediend worden, want de auto reageert er nogal fel op. Ietwat hinderlijk vind ik de Actieve rijbaanassistentie en de Lane Following Assist op N-wegen; je voelt het stuur soms wat trekken dan wel tegenwerken. Dit is echter uitschakelbaar. De stoelen zitten goed, maar de verstelbaarheid is minder. Vanwege mijn lengte van 1,89 zitten de armleuningen nèt te laag om daar tijdens het rijden relaxt gebruik van te kunnen maken. Verder is de ruimte onder de klep in de kofferruimte helaas tè klein om er de dikke laadkabel in op te bergen; die 'zwerft' dus gewoon achterin de kofferruimte, die op zich al niet erg groot is. Het onderhoudschema is strikt om de 15.000 km en dat kwam nogal vreemd op me over voor een elektrische auto. De Kia e-Niro heeft een accu-capaciteit van 64 kWh en met een gemeten verbruik van 12,0 en 12,2 kWh/100 km (over een afstand van 76 km en 200 km) komt dit neer op een actieradius van theoretisch maximaal 525 km. De rijomstandigheden waren tijdens deze proefritten echter optimaal (vrijwel windstil, geen verwarming en airco). Volgens het display hadden we na de tweede proefrit nog 243 km over. Een actieradius van maximaal 450 km lijkt dus heel reeël voor de Kia e-Niro.
Hoewel het dus best een fijne auto is, gaf de auto mij geen WOW-gevoel.

Proefrit Tesla model 3
Afijn, dus op 6 mei een afspraak gemaakt voor een proefrit bij Tesla via de dealer in Groningen. We werden er heel prettig geholpen en er werd alle tijd voor ons genomen. Als testauto hadden ze een Performance-versie staan, die een krachtigere motor heeft en 19-inch velgen. Ik heb deze gelijk in de 'Chill' mode laten zetten en op maximale regeneratie bij het loslaten van het stroompedaal. Het in- en uitstappen gaat moeizamer dan in de (hogere) Kia e-Niro, en dat kon voor mijn lengte en leeftijd een 'puntje' zijn. De stoelen zijn echter optimaal instelbaar, en de bestuurderstoel en het stuur hebben zelfs de mogelijkheid voor een aparte instap-positie naast de rij-positie, die beide in het geheugen worden opgeslagen. Handig!
Wat binnen direct opvalt, is de ruimte en overzichtelijkheid. In combinatie met het glazen dak geeft dit een ècht WOW-gevoel, dat ik bij de Kia e-Niro miste. Het grote display geeft duidelijke informatie en de menustructuur is logisch opgezet. Het rijden in deze toch wel grote auto went snel en je hebt direct het gevoel de auto geheel onder controle te hebben. Het stroompedaal reageert 'rustig' zodat ook heel gemakkelijk lage snelheden kunnen worden gereden. Het regeneratief remmen door 'gas' los te laten, werkt uitstekend en de rem heb ik dan ook nauwelijks gebruikt. De auto kan regeneratief afremmen tot nul dan wel tot kruipsnelheid. De navigatie is prima en veel duidelijker dan bij de Kia. De kaarten zijn van Google Maps en er kan zelfs naar satellietkaarten worden omgeschakeld. Bij het stoppen en na het uitstappen dienen de voorportieren gesloten te zijn om de auto (en het grote display) automatisch uit te schakelen. Een startknop ontbreekt namelijk. Opmerkelijk is verder de geringe afwijking van de snelheid op het display; in vergelijking met een meegenomen GPS-logger bedroeg de afwijking over een groot bereik slechts 1 à 1,5 km.
Vanwege de Performance uitvoering met 19" wielen en een zwaardere motor, waren de banden wel goed hoorbaar. Door de lage ligging van de Tesla in combinatie met een wat stugge vering, zijn kuilen en drempels goed voelbaar, zonder dat het ècht oncomfortabel wordt. Bij achteruitrijden gaan de spiegels automatisch omlaag (instelbaar), zodat stoepranden beter zichtbaar zijn, en het grote display laat via een camera duidelijk zien wat de ruimte achter de auto is.
Het gebruiksgemak van de kofferbak is minder dan bij de Kia e-Niro (sedan tegenover hatchback). Onder de klep in de kofferruimte heeft de Tesla wel een veel groter vak, waar de oplaadkabels gemakkelijk in passen. Die kunnen trouwens ook in de bagageruimte voorin, en dan kan de ruimte onder de kofferbak voor andere spullen gebruikt worden. Die voorbak is trouwens ook via de app te openen. De ruimte in de kofferbak is sowieso groot (en diep). Verder heeft Tesla geen specifieke onderhoudsbeurten. Wanneer de banden moeten worden vervangen, raden ze aan om ook de ophangrubbers te controleren. Voor controle van de accukoelvloeistof en de remvloeistof wordt door Tesla een seintje gegeven (om de 3 jaar). Het luchtinterieurfilter dient om de 40.000 km vervangen te worden.
Na een proefrit van ruim 120 km bleek het verbruik 12,1 kWh/100 km te zijn, ook nu onder ideale omstandigheden. Al met al was ik best onder de indruk, maar de Tesla heeft natuurlijk wèl een forse meerprijs ten opzichte van de Kia e-Niro. Afijn, we hebben uitgebreid nagepraat met de Tesla-vertegenwoordiger. En die heeft me later via e-mail nog uitgebreide informatie gestuurd.

Tweede proefrit
Uiteindelijk moest een tweede proefrit de doorslag geven. Dit keer kreeg ik de door mij beoogde 'Long Range' mee, een gloednieuwe met slechts 10 km op de teller. Opnieuw was het een positieve ervaring en na een rit van 175 km bleek het verbruik 12,7 kWh/100 km te zijn. Een keurige waarde voor een auto die nog 'ingereden' moet worden (al geldt dat nauwelijks voor een elektrische auto). Het display gaf aan dat er 22 kWh verbruikt was, wat een theoretische actieradius van 570 km zou betekenen. Volgens de vertegenwoordiger is het wel verstandig om de accu dagelijks tot maximaal 90% op te laden, dat betekent dus een reductie van 10%.
Gezien de vele verhalen die de ronde doen over de matige bouwkwaliteit van Tesla, hebben we de auto onderweg tijdens een pauze zorgvuldig bekeken. Alles zag er echter piekfijn uit. Tesla heeft wel bezuinigd op afwerkingen die buiten het gezichtsveld liggen, zoals de bovenkant van de kofferruimte en de onderkant van de voorklep. Ook ontbreken er spatlappen achter de wielkasten. Dit om het gewicht te reduceren en de stroomlijn optimaal te houden. Verder is gewicht bespaard doordat de zijruiten geen sponningen hebben; bij het openen van een portier (door van binnen op een knop te drukken) beweegt eerst het raam iets omlaag en gaat dan de deur op een kiertje open. Bij het sluiten van de portieren gebeurt het omgekeerde: eerst gaat de deur dicht en dan sluiten de ramen zich in de rubbers. Ook de twee panoramische dakramen zorgen voor gewichtsbesparing en bieden binnen bovendien meer hoofdruimte. Door het vrij donkere glas wordt bij zonnig weer het interieur nauwelijks warmer.
Een belangrijk voordeel van de Tesla is het uitgebreide snelladersnetwerk van Tesla dat vrijwel heel Europa dekt, en waarvan de prijzen relatief laag zijn. Dit laat zich vertalen in lagere verbruikskosten. Het rendement zou bij snelladers 95% bedragen. De prijzen per kWh bij snelladers van andere merken kunnen aanzienlijk verschillen en wel tot €0,60/kWh oplopen. Bij Tesla is het nog te overzien (NL €0,25/kWh, België €0,28/kWh, CH/Ita €0,30/kWh en Dui €0,33/kWh).

De keuze en aflevering
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Tesla Model 3 'Long Range'. Tesla lijkt me sowieso een betere elektrische auto dan de Kia e-Niro vanwege het feit dat het chassis vanaf het begin is ontworpen voor een aandrijving met elektromotoren. De motoren drijven alle vier wielen aan en dat zou ook efficiënter zijn, dan alleen een aandrijving via de voorwielen. Een elektrische motor kan ook beter duwen via de achterwielen dan trekken via de voorwielen.
Om een lang verhaal toch ietwat kort te houden: op 13 juni 2020 heb ik de Tesla besteld. De levering zou begin augustus plaatsvinden. Dit zou aanvankelijk in Amsterdam plaatsvinden, maar op mijn verzoek werd dit bij de dealer in Groningen op 21 augustus. Ik heb vooraf een milieusticker op kenteken besteld (nodig voor Duitsland) en een usb-stick voor de Tesla-Cam.
De aflevering vond om 12.00 plaats. Onder het genot van een kopje koffie werd nog het een en ander doorgenomen, en kregen we antwoord op nog enkele vragen. Daarna nam de verkoper ons mee naar een ruimte, waar onze Tesla klaar stond aan de lader. De parelmoer-witte lak glom fraai in het licht en de auto zag er prachtig uit! We hebben de auto uitgebreid gecontroleerd en alles was piekfijn in orde. De verkoper bood aan een paar foto's te nemen van ons met de nieuwe auto, die we inmiddels tot 'Tessy' hadden gedoopt. Daarvoor reden we eerst naar buiten en hij nam met mijn camera een aantal foto's van de auto met ons erin. Ook kregen we nog twee flesjes water van hem mee. Al met al een gemoedelijke en prettige aflevering.

Ervaring na acht maanden rijplezier
Inmiddels is het mei 2021 en hebben we met de auto zo'n 13300 km afgelegd. Over onze ervaring kunnen we kort zijn: die is heel positief. De auto rijdt voortreffelijk, heeft een uitmuntende wegligging en laat zich prettig bedienen. En hoewel de auto bloedsnel kan zijn, heb je nooit het gevoel in een 'racemonster' te zitten. De auto is ook redelijk stil, al zijn de banden wel goed hoorbaar, vooral bij slecht wegdek. Het scherm reageert snel en is overzichtelijk ingedeeld met een duidelijke menustructuur. Inmiddels hebben we ook al veel software-updates gehad met diverse verbeteringen. Zo hebben we nu stoplichten in beeld, voorsorteerpijlen en worden stopborden herkend. Het 'one-pedal driving' werkt erg goed en relaxt. En zelfs op steile hellingen komt de auto hiermee tot stilstand. De kofferruimte is heerlijk groot. Afgelopen winter merkten we bij vorst dat een sedan ook zijn voordelen heeft: een geopende achterklep heeft namelijk geen negatieve invloed op de interieurtemperatuur. De kachel doet zijn werk 's winters ook prima, met name vanwege de prettige luchtstroming door het rooster dat over vrijwel de gehele breedte van de auto loopt. En door de warme luchtstroom wordt ook het stuur opgewarmd. Aparte stuurverwarming is niet leverbaar, maar dat missen we dus ook niet! Met de app kan voor vertrek de verwarming op een bepaalde temperatuur worden ingeschakeld, waarbij dan tevens de voor- en achterruit worden ontdooid alsmede de spiegels. Ook wordt dan de accu op gebruikstemperatuur gebracht - dit kost dus wel het nodige aan energie en daarom is het van belang om de auto thuis aan de lader te houden, anders gaat deze energie ten koste van de actieradius.
In de winterperiode is het verder raadzaam om de spiegels niet te laten inklappen; die kunnen namelijk makkelijk vastvriezen. Gelukkig is ook dit instelbaar. Verder hebben beide voorstoelen stoelverwarming in drie standen; dat gebruiken we 's winters alleen bij aanvang van een rit.
De 'Rijstrook overschrijdingspreventie' grijpt soms op binnenwegen onnodig in; dit werkt alleen goed op wegen met een duidelijke belijning (N-wegen en autosnelwegen). Op Nederlandse binnenwegen raakt het systeem soms in de war, maar erg hinderlijk is het nooit en het kan bovendien worden uitgeschakeld. Soms wordt ook plotseling (en onnodig) met een luid signaal voor tegemoet komende fietsers gewaarschuwd.

Verbruik
Dan het verbruik. Over de afgelopen 13300 km noteerden we een gemiddeld verbruik van 12,3 kWh/100 km. Tijdens enkele korte ritten van 12 à 15 km in de winter bij vorst lag het verbruik rond de 16 kWh/100 km. Het laagste verbruik tot nu toe bedroeg 10,6 kWh/100 km en veelal zitten we rond de 11,0 à 11,5 kWh/100 km. In de winter bedraagt de actieradius nog altijd dik 400 km (uitgaande van een 85% opgeladen accu) en zomers ligt het boven de 500 km. Hierbij moet dus wel worden opgemerkt dat ik weinig over autosnelwegen rij en dus zelden boven de 100 km/uur kom. Niettemin kan er dus erg zuinig met een Tesla worden gereden.
Het opladen doen we thuis nog steeds via een gewoon stopcontact. De laadstroom is dan zo'n 3 kW/uur en dat blijkt ruim voldoende na een dagtocht van bijvoorbeeld 300 km. Het rendement bij het laden bedraagt circa 85% en dat komt onder meer door de omvormer (van AC naar DC). Tesla raadt ook aan om de auto thuis bij niet gebruik aan de lader te houden, en dit kost dan maximaal 700 Watt per dag aan energie. Via Wi-Fi is de auto met het thuisnetwerk verbonden.
We hebben ook zonnepanelen laten plaatsen, zodat we nu geheel emissievrij kunnen rijden. En dat geeft toch een goed gevoel!

Pluspunten:
- uitstekende wegligging
- prettig stuurgedrag (instelbaar)
- doordachte bediening met veel mogelijkheden voor persoonlijke instellingen
- wanneer de auto door regeneratief remmen tot stilstand is gekomen, wordt 'Vehicle Hold' automatisch ingeschakeld
- draadloze software-updates brengen continu verbeteringen
- zuinig en toch snel indien nodig bij inhaalmanoeuvres
- uitstekende stoel- en stuurverstelling
- prettige luchtstroming (verwarming en airco)
- uitstekende audio (DAB+ en onder meer Spotify)
- mogelijkheid om onderweg via internet naar b.v. het weer te kijken
- smartphone als sleutel
- app met diverse mogelijkheden
- webcam (4 camera's) legt continu beelden vast op usb-stick

Minpunten:
- windgeruis bij veel wind dan wel hoge snelheden
- geluid van banden bij slecht wegdek goed hoorbaar
- stugge vering hinderlijk op klinkerwegen
- relatief grote draaicirkel
- wanneer bij zware regen de kofferbak geopend wordt, kan er water naar binnen komen
- ietwat lastige in- en uitstap (kenmerkend voor alle 'lage' auto's)

Bij een reeële schatting van de kosten per kilometer, gerekend over 8 jaar en 160.000 km, kom ik uit op 41 à 45 cent/km (inclusief energie, verzekering, banden, afschrijving en onderhoud, exclusief wegenbelasting - vrij t/m 2023).

Mocht je ook een Tesla willen aanschaffen, overweeg dan het gebruik van mijn referral code: [Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]
We krijgen dan allebei 1500 km gratis Tesla-Supercharger kilometers en dat is mooi meegenomen!

Update na 24000 km

  • 24.000 km

Update na ruim een jaar en 24000 probleemloze kilometers

Onlangs hebben we een vakantie van drie-en-een-halve week door Duitsland gemaakt. Zoals ik eerder heb verteld (zie mijn eerste review verderop) rij ik graag voor mijn plezier via binnenwegen door aantrekkelijke landschappen. Zo hebben we onder meer het Sauerland doorkruist, alsmede de Hunsrück, het Schwarzwald, Wezer Bergland en de Harz. Het rijden door bergachtige gebieden bleek met onze Tesla een waar genoegen. Ondanks het gewicht van dik twee ton (twee personen en een achterbak vol bagage) werd elke beklimming moeiteloos genomen, en er zaten hellingen bij van meer dan 20%. En bergafwaarts werd volop geregenereerd, waarbij zelfs bij een helling van 20% bergafwaarts de auto nog netjes tot stilstand komt bij het loslaten van het stroompedaal. Uiteraard is de 'remweg' dan aanzienlijk langer dan op vlak terrein, maar toch. De remmen heb ik dan ook in de bergen niet of nauwelijks nodig gehad. Over de hele vakantie genomen, waarbij bijna 5300 kilometers zijn afgelegd, lag het gemiddelde verbruik op een keurige 10,9 kWh/100 km. Met het laden van de accu tot 80% was daarmee de actieradius ruim 500 kilometer. Ik moet hierbij opmerken dat we geen airco nodig hadden en dat ik ook geen gebruik maak van cruise control. En ik rij uitsluitend in de Chill-mode.
Nu ik het toch over het verbruik heb, het gemiddelde verbruik over de tot nu toe gereden 24.000 km bedraagt 11,7 kWh/100 km. Bij lange ritten onder ideale omstandigheden ligt het verbruik rond de 10,2 kWh/100 km. Maar 's winters en dan vooral tijdens korte ritten, ligt het verbruik uiteraard aanzienlijk hoger, zo rond de 16 kWh/100 km. Daarbij is dan wel de verwarming aan (op 19°C). Ook bij veel wind en regen ligt het verbruik hoger.

Tijdens deze vakantie heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de 1500 gratis kilometers die een koper van een andere Tesla mij had gegund met mijn referral code: https://ts.la/wim28592 (daarvoor mijn dank!). Bij het afschrijven van deze gratis kilometers gaat Tesla steeds uit van het aantal kilowatts dat wordt geladen, en een bepaald gemiddeld verbruik (nagerekend 24,7 kWh/100 km). Omdat wij dus ruim twee keer zo zuinig rijden, hadden wij niet 1500 maar 3165 (!) gratis kilometers. Met andere woorden: ook door Tesla wordt zuinig rijden beloond!

In het afgelopen jaar zijn er wèl een paar dingen opgevallen. Zo is het alarm drie keer zonder reden afgegaan. Bij de laatste keer bleek er een vlieg in de auto te zitten. Mogelijk is dat steeds de reden geweest. Verder laat het navigatiescherm (de kaart) het wel eens afweten, wanneer een landgrens wordt gepasseerd, vanwege geen of slechte mobiele verbinding. Je hebt dan even geen idee waar je zit. Kennelijk duurt het even eer het systeem op een andere provider overschakelt. Een andere onvolkomenheid is dat de spiegels 's winters tijdens combinatie van ijzel en vorst kunnen vastvriezen. Wanneer je dan wilt wegrijden, klappen de spiegels (of één ervan) soms niet uit. De spiegelverwarming voorkomt dit helaas niet. Je moet het spiegelhuis dan met een warme doek of wat warm water ontdooien. Het is dus raadzaam om 's winters de spiegels niet te laten inklappen.

Over de bouwkwaliteit heb ik geen klachten, al mondt model 3 natuurlijk niet uit in luxe. Er is duidelijk bezuinigd op kosten en gewicht, zonder afbreuk te doen aan de rijeigenschappen. Het windgeruis valt bij snelheden onder de 100 km/uur erg mee, wel zijn de banden goed hoorbaar en is de vering vrij stug.
Met de bediening via het grote scherm heb ik geen probleem. De menustructuur is logisch en via de menubalk onderaan kan snel naar de belangrijkste instellingen worden gegaan. Tijdens rijden heb ik sowieso weinig behoefte om zaken in te stellen, hooguit de temperatuur en ventilatie. De ruitenwisser laat zich snel instellen, nadat even de knop van de linker handle aan het stuur wordt ingedrukt. Een leuk detail is dat je op het scherm, weliswaar met enige moeite, kunt zien wanneer de koplampen aan zijn en de remlichten oplichten.

Tot slot nog een tip: wanneer je bijvoorbeeld in Zuid-Frankrijk in de auto tijdens een pauze naar het nieuws van NPO-Radio-1 wilt luisteren, dan is er een simpele oplossing. Zorg allereerst dat bijvoorbeeld NPO-Radio-1 in je favorieten staat via FM of DAB+. Wanneer je hierop afstemt, hoor je echter niets, want de zender is buiten bereik. Ga nu via internet naar de site van NPO-Radio-1 en stream live de uitzending. Dit werkt prima, mits ook de radio is ingeschakeld, anders heb je geen geluid. Heb je via de radio een zender gekozen die wèl binnen het bereik ligt, dan zal je beide signalen door elkaar horen. Deze oplossing geldt uiteraard niet alleen voor NPO-Radio-1, maar voor alle radiosteamingdiensten.

Tot zover deze update.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.