Suzuki Wagon R+ 1.3 GA (2001)

autoreview

Suzuki Wagon R+
Suzuki Wagon R+Suzuki Wagon R+Suzuki Wagon R+Suzuki Wagon R+Suzuki Wagon R+Suzuki Wagon R+Suzuki Wagon R+ - interieur

Signalement

UitvoeringWagon R+ 1.3 GA
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf171.000 km
KM-stand laatst210.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Proefrit en aanschaf

  • 171.000 km

Door omstandigheden moest ik op zoek naar een auto die goedkoper in gebruik en onderhoud was dan de Volvo V40, waar ik overigens vijf jaar met zeer veel plezier gebruik van heb gemaakt.

De nieuwe auto moest aan de volgende punten voldoen: betrouwbaar, wegenbelasting maximaal €90 per kwartaal, verbruik ruim boven 1:10, vijf zitplaatsen, vijfdeurs, voldoende ruimte in de kofferbak voor de hond, stuurbekrachtiging en airconditioning.

Door de jaren heen heb ik met flink wat merken ervaring opgedaan, dus wat betrouwbaarheid betreft weet ik redelijk waar ik moet zijn. Na wat zoeken en filteren kwam ik uit op het ideale karretje: De Suzuki Wagon R+. Vrouwlief was ook aan boord, mits het een blauwe zou worden, want de -meest voorkomende- grijze vond ze wel erg bejaard tonen en daar kon ik me in vinden.

Nu koop ik meestal het liefst van een particulier: in mijn ervaring kan er dan meer onderhandeld worden omdat er geen winstmarge meetelt. Bij deze zoektocht lukte het me echter niet om een auto te vinden zonder dure gebreken. Meermaals bleek bij bezichtiging de koppakking lek te zijn. Eenmaal kreeg ik te horen dat de airco moest worden bijgevuld, maar bleek ter plaatse de aircopomp losgekoppeld te zijn (en muurvast te zitten). Daarom de zoektocht uitgebreid naar bedrijven en uiteindelijk geslaagd bij Jos Priem in Vinkeveen.

Het autootje rijdt prima, de 1.3 zestienklepper trekt vlot op en komt, zeker bij hogere toeren, zeer goed met het verkeer mee. Zelfs een stoplichtsprintje behoort tot de mogelijkheden, al probeer ik een auto van deze leeftijd met wat meer respect te behandelen. Toch is het fijn die ruimte te hebben. Ook op de snelweg is inhalen een fluitje van een cent, zelfs met vijf personen aan boord.

Het comfort, of beter gezegd het gebrek daaraan, is wel flink wennen na gewend (of verwend) te zijn geweest aan de Volvo. De stoelen zijn kort en bieden weinig steun, het stuur is niet verstelbaar en het geluidsniveau is behoorlijk hoog. Ook stuitert de auto wat meer en is de koppeling best gevoelig, waardoor het wat precisie vereist om op te trekken zonder ofwel teveel gas te geven, ofwel met horten en stoten van je plek te komen.

Eerste onderhoud

  • 172.150 km

Na een paar maanden het eerste onderhoud. Daarbij houd ik altijd rekening met wat tegenslag. Volgens mij was het mijn opa van vaderskant die zei: bij aanschaf van een oude tweedehands altijd een bedrag apart houden voor onderhoud ter hoogte van de helft van het aanschafbedrag. Klinkt nogal arbitrair, maar het klopte behoorlijk: aanschaf was €1.250, eerste onderhoud: €660,-. Bij de Suzuki-dealer, uiteraard.

Voor dit bedrag is de Wagon R+ APK gekeurd, heeft ze een standaard onderhoudsbeurt gekregen, is een remslang voor vervangen en twee lekkende schokdempers achter. Eerder al had ik bij deze garage de airconditioning laten reinigen en vullen. Dit was bekend bij aanschaf en kostte €99. De airco blaast weer heerlijk koud, wat tegenwoordig in de zomer meer noodzaak is dan luxe.

Verhuisd en tweede onderhoud

  • 180.490 km

Dit jaar verhuisd van de Randstad naar de Achterhoek. Een grote omslag, maar in de Randstad werd het ons te druk en er was geen fatsoenlijk huis te vinden waar we met het gezin voldoende leefruimte hadden. Dat is hier wel anders! Zelfs relatief kleine huizen zijn meestal voorzien van een eigen oprit en riante voor- en achtertuin.

Na een minder prettige ervaring met de nabijgelegen Suzuki-garage op zoek gegaan naar een lokale universele garage. Na wat rondkijken en -vragen uiteindelijk een garage gevonden met het juiste gevoel, waar het bij de eerste indruk nu eenmaal om draait. Achteraf bleek dit gevoel volledig juist: eerlijke handel voor een eerlijke prijs.

De Suzuki kwam redelijk eenvoudig door de keuring. Er was een iets te groot remverschil achter, wat veroorzaakt werd door een lekkende wielremcilinder. Voor een totaalbedrag van nog geen €175 mogen we er weer een jaar tegenaan.

Eerder dit jaar zijn er twee nieuwe voorbanden geplaatst, welke een adviespunt waren bij de APK van vorig jaar.

Er blijkt helaas wel sprake te zijn van wat olieverbruik. Dit was me al opgevallen toen er bij het starten wat rook uit de uitlaat kwam. Met de koppakking is niets aan de hand, het zal waarschijnlijk een pakking ergens in het blok zijn. Tot nu toe is er ongeveer een liter bijgevuld in pakweg een jaar tijd, als het daar bij blijft is dat niet gek voor een auto van negentien jaar oud en geen reden om er een pak geld tegenaan te gooien of afscheid te nemen.

Opmerking over verbruik

  • 185.000 km

Vanaf het begin dat ik deze auto heb viel het brandstofverbruik me tegen. Ik haalde met moeite een verbruik van 1:10 en zelfs met veel snelwegkilometers en een lichte rechtervoet kwam ik niet boven de 1:12.

Nu weet ik dat veel mensen me voor gek zullen verklaren, maar ik zweer erbij dat het verbruik gedaald is sinds we verhuisd zijn en ik kan tanken in Duitsland. Ik tank altijd E10, waar de Suzuki uitstekend op rijdt, en met de Duitse brandstof haal ik zonder al te veel inspanning 1:13-1:15. Ook met een vlottere rijstijl en ook als ik vooral korte ritten maak. Een enkele keer moet ik in NL tanken en ligt het verbruik meteen weer iets hoger.

Ik kan geen uitspraken doen in relatie tot de oorsprong van dit verschil, maar opvallend is het toch op zijn minst. Ik ben benieuwd of er anderen zijn die dit ook hebben opgemerkt!

Verkoop

  • 210.000 km

Al enige tijd was er de wens om weer over te stappen op automaat. Ook hadden we iets meer financiële ruimte, waardoor we besloten hebben de Suzuki te verkopen en terug over te stappen op een Volvo V40. Een review daarover zal t.z.t. volgen.
De Suzuki heeft ons in vier jaar tijd goed gediend, het onderhoud viel mee en voor een klein autootje was hij van veel gemakken voorzien. Door eenvoudige techniek kon ik ook best wat dingen zelf doen, zoals het vervangen van de ruitenwisserinstallatie en het repareren van de stoelbekleding.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.