Suzuki SX4 1.6 Comfort (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | SX4 1.6 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 106.500 km |
KM-stand laatst | 106.500 km |
Ruimte, degelijkheid, toch iets aparts
- 106.500 km
De zoektocht
Na altijd in oude bakken te hebben rondgereden (1996 Subaru Impreza, 1997 Chevrolet S10, 1978 Chevrolet C20, 1995 Toyota Starlet) was het dit keer tijd voor een nieuwere auto met min of meer de volgende eisen:
- Veel ruimte (liefst 500L+)
- Licht (liefst onder de 1150kg)
- Net verbruik
- Goede reputatie
- Airco
De zoektocht begon op Marktplaats maar uiteindelijk heb ik vanwege de garantie en keurmerk alleen nog naar BOVAG-auto's gezocht. Mijn ervaringen met eerdere auto's was vaak niet goed, vooral omdat ik meestal koop vanuit emotie en niet met verstand. Dit keer wilde ik een wagen zonder kopzorgen, of die kopzorgen in ieder geval zoveel mogelijk beperken.
Een sedan?
Zodoende kom je dan wat Kia Cee'd exemplaren tegen, meestal bouwjaar 2007-2011 met 160k of meer op de teller in de prijsklasse waarin wij zochten. Tot er opeens een 2010 Suzuki SX4 sedan verscheen, en nog in de buurt ook! Niet het meest voor de hand liggende model, ik heb er nog nooit een zien rijden en hoor altijd verhalen over het onpraktische karakter van sedans.
Na positieve reviews te hebben gelezen (hier op Autoweek is dit echter wel de eerste SX4 sedan review) en verbaasd te zijn over de 515L kofferbakruimte hebben we besloten maar eens een bezichtiging te plannen. De auto stond er netjes bij, er stond pas 106500 kilometer op en hij vertoonde geen roest/schades/kleurverschillen. Bij de testrit kwam naar voren dat de airco niet koud werd. Verder een hele fijne rit: de besturing is strak, er zit best wel wat pit in dat 1.6 motortje (met distributieketting!) en de verhalen over dat sedans stugger rijden kan ik nu bevestigen. Het geheel voelt degelijk aan.
Wat opviel was de grote bodemvrijheid en de hoge zit, die afkomstig zijn van de cross-over/hatchback SX4. Met de achterbank plat (60/40) blijkt de het gat trouwens breder dan verwacht. Leuk detail is dat deze SX4 sedan een echte Japanner is, niet gebouwd in Hongarije. Als kers op de taart twee bekerhouders (hou ik van) maar je laat een goeie auto natuurlijk niet staan als ze er niet zijn.
Aankoop en eerste kilometers
De knoop doorgehakt en een week later opgehaald. De airco werd gerepareerd voor oplevering, nieuwe APK erop en een jaar garantie.
Tot nu maken we wat korte ritjes, maar binnenkort gaan we van Zuid-Holland naar Limburg. Ik hoop gaandeweg meer te kunnen zeggen over verbruik en comfort bij langere ritten. En natuurlijk of deze Japanner zich bewijst als een betrouwbare metgezel.
Wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.