Suzuki Swift 1.6 Sport (2007)

autoreview

Suzuki Swift 1.6 Sport (2007)

Signalement

UitvoeringSwift 1.6 Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst11.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 11.500 km

Ik was op zoek naar een compacte wagen die toch de power van een ’grote’ kan tentoonspreiden. Mijn kandidaten waren de Ford Fiësta ST, de Mini Cooper en uiteindelijk de Suzuki Swift Sport. De Mini Cooper viel het eerst af, na een bezoek aan het autosalon van Brussel, begin 2007. De gefacelifte versie, die ik tot dan toeenkel in tijdschriften had gezien zag er in het echt helemaal niet zo verleidelijk meer uit als zijn voorganger. Bovendien was de standaardversie nauwelijks uitgerust en de opties duur.

Er zijn verschillende redenen waarom ik uiteindelijk voor de Swift gekozen heb:
- zeer aanlokkelijke prijs
- meest volledige standaarduitrusting (enige optie die ik nam: vloermatjes)
- met voorsprong het aantrekkelijkste uiterlijk
- fiscaal en qua verzekering voordeliger dan de ST

Redenen genoeg dus om voor de Swift te gaan, zeker omdat hij volgens de fabriekscijfers maar een klein beetje moet toegeven op de 25 pk sterkere ST.

Op 19 augustus 2007 was het dan eindelijk zover. Na een ruime 3 maand wachten kon ik mijn Suzuki Swift Sport (kleur Galactic Grey) ophalen bij garage Baets in Duffel (B).

We zijn nu een weekje later en ondertussen staat er een dikke 200 km op de teller. Tijd dus om mijn eerste indrukken over de Swift Sport neer te schrijven.

Ondanks dat ik hem nog aan het inrijden ben verloopt het accelereren zeer vlot. De motor klimt heel gretig de toeren in, dus hier is het zeker de eerste 1000km een beetje opletten om niet té hoog te gaan. Halfgas optrekken en schakelen rond 3000 toeren (tot de motor warm is rond 2500) volstaat ruimschoots om vlot mee te schuiven met het snellere verkeer. Enkel op de autostrade is het noodzakelijk wat hogere toerentallen op te zoeken. Door de close ratio versnellingsbak rij je in vijfde aan 120 km/u immers al aan 3900 toeren.
Ik kijk al reikhalzend uit naar het moment dat hij goed ingereden is om het werkelijke potentieel van deze wagen te testen. Je kan immers voelen dat bij 3500 toeren plots al veel meer power beschikbaar is. Ik kan dus niet wachten om uit te zoeken wat dit bij pakweg 5000 toeren moet geven... :-)

Het verbruik is intussen al stevig gezakt. Na 10 km heb ik de boordcomputer ingeschakeld om het gemiddelde verbruik weer te geven. Toen gaf hij na enige km gereden te hebben 10,8 liter/100 km aan. Intussen zit ik aan 8,4 liter en het zal nog wel verder zakken naarmate de kilometers vorderen.

De ophanging ten slotte is een perfect compromis tussen sportiviteit en comfort. Ze is stijf genoeg om rolneigingen in de bocht tot een minimum te drukken waardoor de wagen echt aan de weg plakt. Ze is echter comfortabel genoeg voor het dagelijkse gebruik. Enkel op een stuk oneffen autostrade wordt het hobbelen storend.

Op de eerste indrukken afgaand ga ik dus heel wat lol beleven aan deze auto.
Wordt ongetwijfeld vervolgd...

20/10/2007 -- 1288 km
Inmiddels zit het verbruik al een hele poos op gemiddeld 8,0 l/100km. Optrekken gaat steeds vlotter. Vooral vanaf ongeveer 1100km merkte ik dat ook onderin de toeren de motor steeds meer aan kracht lijkt bij te winnen.

13/09/2008 -- 11050 km
Heb hem nu iets langer als een jaar en hij heeft dus net zijn eerste kleine onderhoudsbeurt achter de rug. Buiten een rammeltje dat is verholpen zijn er buiten de piepende remmen geen problemen te melden. Ik beleef nog steeds elke dag een hoop rijplezier aan deze wagen. Vanaf ca. 8000km voel je gewoon dat de motor veel gewilliger wordt. Dat terwijl het gemiddeld verbruik verder daalde tot zo\'n 7,5 L/100km. Het blijft enorm fijn om even lekker in tweede versnelling weg te accelereren na een bocht en door te trekken tot 90 km/u. Wat minder is het feit dat het een enorm verschil geeft wanneer je een passagier vervoert. Dan lijkt het wel of er heel wat minder pk\'s in dit autootje zitten. Maar aangezien ik meestal alleen in de wagen zit maakt het mij weinig uit.

PROBLEMEN

  • 11.500 km

Tot nu toe slechts één aspect dat ik als probleem ervaar:
wanneer ik ’s morgens naar mijn werk vertrek en de voorruit is vochtig door condens is het oppassen geblazen. Nadat deze door de ruitenwissers wordt weggeveegd dampt de voorruit dadelijk langs de buitenkant aan, waardoor je de eerste kilometer voortdurend met de ruitenwissers aan de slag moet vooraleer het aandampen verdwijnt. Dit kan toch niet echt de bedoeling zijn... Bovendien vind ik dat bij het aandampen van de voorruit een nogal vlekkerig patron opduikt, net of de voorruit vuil of vettig is. (Nochthans was de voorruit wel proper dacht ik???). Heeft iemand dit zelfde probleem (gehad)?

20/10/2007 -- 1288km
Geen problemen te melden. Het enige dat er te zeggen valt is dat de ruitenwissers misschien van een iets betere kwaliteit mochten zijn...

April 2008 -- ca. 5000km
Een heel irritant rammeltje ter hoogt van de versnellingspook laten verhelpen. Bij het accelereren in 3e en in 4e versnelling stak er een hoop herrie op. Dit bleken de kabels te zijn die aan de versnellingspook zijn vastgemaakt. Ze werden onder garantie vervangen door een ander setje. Ondertussen (5000 km verder) lijkt dit probleem terug te keren, maar slechts sporadisch en veel minder luid. Indien het irritant begint te worden, toch maar even terug naar de dealer...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 349
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.