Suzuki Swift 1.3 Special (2002)

autoreview

Suzuki Swift 1.3 Special (2002)

Signalement

UitvoeringSwift 1.3 Special
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf110.484 km
KM-stand laatst129.955 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Suzuki swift 1.3 16v Special

Na ruim een jaar in me swift te hebben gereden leek het mij nu tijd een review erover te schrijven.

Pluspunten:

*motor loopt prachtig mooi en heeft meer dan genoeg vermogen voor deze auto.
*elek. ramen+spiegels.
*geweldige sportstoelen.
*lage kosten en aanschafprijs.
*0-100 rond de 10 seconden en een top van 190(stuk sneller dan fabrieksopgave).
*motorisch zeer betrouwbaar.

Minpunten:

*onderstel, verlagen is een must als je bochtjes snel wil nemen.(voldoet prima bij normaal gebruik).
*model is al aardig gedateert.
*vele zijn er al doorgerrot.
*5 cijferige kmstand.
*roestgevoelig

Ik heb de swift gekocht als mijn 1e auto en nog geen seconde spijt gehad!
85pk in combinatie met het gewicht van 765kg maakt het een rap en zuinig autootje, 190 is geen probleem en mijn verbruik over 15.000km ligt tussen de 1op16,4-18.3.

Toen ik de auto net in bezit had heb ik hem eerst op de brug gezet en een complete bodembehandeling gegeven tegen roest(grootste vijand van de swift!).
Paar weken daarna preventief de radiator vervangen, deed het nog wel maar was wat gehavend dus voor de zekerheid maar gewoon een nieuwe bij de dealer gehaald voor 108 euro en zelf vervangen.

Ik rijd de auto dagelijks 100km op de snelweg naar mijn studie in amsterdam en hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten.
De isolatie van de swift is niet al te best maar dit stoort mij persoonlijk niet, gewoon de radio wat harder doen.
Wat mij meteen opviel toen ik de auto had gekocht zijn de lange 4e en 5e versnelling, de swift rijd 100 bij 2500tpm en 120 bij 3050tpm, dit zal ook zeker bijdragen aan het zuinige verbruik.

De auto was toen ik hem kocht al aardig geslaagd omdat er al verlagingsveren onder zitten waardoor de swift 3,5cm lager ligt dan normaal. In combinatie met het lage gewicht van de auto en de 185/55/14 banden kun je hem goed de bocht om gooien.
Ook zat er al een geweldig geluidsysteem in met een 1200watt subwoofer, 1000watt versterker, 2 300watts 6x9's en alle standaard speakers zijn vervangen door sony's.

De kosten zijn echt een lachertje, voor 47euro benzine kan ik +-500km rijden.
De onderhoudskosten zijn ook minimaal, alles wat er afgelopen jaar is vervangen was de radiator(preventief , werkte nog wel) en een wiellagertje tijdens de grote beurt.

kosten per maand bij +-2000km
4x47euro benzine=188euro
wegenbelasting= 17(!)euro
verzekering= 18(!)euro
onderhoud= 30 euro(schatting)
totaal= 253euro per maand.

Ik zou deze auto iedereen aanraden die naar een 1e auto zoekt onder de 2000euro.
Je hoort en voelt alles wat de auto doet, de versnellingsbak is wat hakerig en je kunt echt goed voelen hoe die in de tandwielen van de vernsellingen valt. vindt dit persoonlijk juist erg fijn.
Af en toe gaat de auto niet in 1x in zijn achteruit, dan gewoon eventjes in zn 1 paar cm naar voren laten kruipen en dan lukt het wel, ach tis oude techniek;)

Tips voor bij de aankoop:
*LET OP ROEST
*uister goed of de versnellingsbak en koppeling geluid maken.
*controleer of de kmstand correct is, de auto heeft een 5-cijferige teller waardoor je niet kunt zien of het klokje 0,1,2 of misschien wel 3x is rondgegaan!

Plannen met de auto: swift gti side skirts.
Heb ze al liggen, moet ze alleen nog schuren, spuiten en monteren. foto's worden geupload als ze erop zitten.


still going strong

  • 129.955 km

nu met 130dkm rijd de swift nog altijd zoals het hoort.
afgelopen tijd wel wat dingen aan de swift gedaan zoals een japstyle rvs einddemper en rvs pijp van de kat naar de demper toe.
verder zit er sinds een week een nieuwe grille in, deze komt uit een swift mk4.
de grille heb ik eerst geschuurd en gespoten en daarna voorzien van zwart aluminium gaas erachter. het oogt nu een stuk stoerder dan de verkleurde plastic mk5 grille.
qua verbruik is de auto aardig stabiel, met 195/45/15 wielen en japstyle demper haal ik altijd nog de 1 op 17,5
laatste tankbeurt 1op16 precies op euro 95,
met 35% snelweg en 65% stadverkeer en een vlotte rijstijl.

verder worden de ruiten binnenkort eens stuk donkerder getint en zit ik stiekem ook te kijken naar ecu tuning of een leuk zonnedakje;)
*nieuwe fotos toegevoegd*

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    2
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Arval
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort (5D/5H)
€ 332
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens