Suzuki Swift 1.3 GLS (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.3 GLS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 160.611 km |
KM-stand laatst | 185.280 km |
goedkope auto voor weinig
- 170.999 km
heb deze auto in augustus 2013 aangeschaft met km stand 160,000 ongeveer, rijd goed heb wel enkele dingen moeten repareren wat in totaal een bedrag werd van ruim 700 euro
het volgende is gerepareerd
als eerste de distributie riem toen gelijk ook de multiriem.
de tweede moest er twee nieuwe wiellagers in voor, eentje was zo versleten dat hij uit elkaar viel.
ik dacht toen van nou nu heb ik alle achterstallige onderhoud weggewerkt maar er kwam nog iets bij en dat was een uitlaatspuidstuk van ruim 325 euro en heb deze ook vervangen zat in het midden een gaatje (bij km stand 165093).
tot nu toe rijd hij helemaal goed airco doet goed ze werk in deze maanden maar er zit wel een klein minpuntje aan en dat is dat hij niet lekker optrekt als de airco aan staat blijft lang onder de 2000 toeren zitten en als hij boven de 2500 toeren zit komt het pas dit is in alle versnellingen ook als je bij het stop licht wilt weg rijden (zonder airco is dit geen probleem),
daarom trekt ik zelf bij versnellen lekker door tot ongeveer 3500 toeren anders kom je gewoon niet fatsoenlijk weg en duurt het zeer lang om de 80 Km te halen.
eindoordeel
het is een leuk wagentje maar je moet echt lekker in de toeren blijven bij optrekken anders rijd het voor geen meter. gelukkig heb ik de 1.3 en geen 1.0 motor maar vindt het zelf te weinig pks om voldoende vermogen te hebben zeker als je meerdere personen in hebt. het is geen auto voor lange mensen gelukkig ben ik zelf niet super lang maar 1 meter 70 maar als je een passagier hebt die langer is dan is het krap.
Nieuwe banden
- 172.482 km
op 17-07-2014 vier nieuwe vier seizoenen banden van het merk Tyfoon er onder en rijd veel prettiger en stiller dan de zomer banden ben er blij mee en dat voor 200 euro totaal.
nu alleen kijken wat het verbruik is met de oude zomer banden haalde ik rond de 15.2 km per liter.
Verbruik
- 173.495 km
na een tijdje de vier seizoenen banden er onder te hebben is het verbruik niet echt omhoog gegaan in de 1000 km ongeveer rij ik gemiddeld 15.5 km per liter is nu wel stabieler in de bochten dan de oude zomerbanden daar zit een plus puntje in.
Koppelingskabel kapot
- 173.910 km
wilde vandaag zo als elk normale dag wegrijden en drukte ik de koppeling in zet hem in de 1 doe hem weer omhoog alles gaat goed, druk hem weer in om te ontkoppelen om een uitrit uit te rijden en op de helft springt de koppelingskabel kapot met de rem maar de motor af laten slaan om zo tot stilstand te komen.
de volgende dag een nieuwe gehaald (met een andere auto) bij de suzuki dealer voor 48,07 euro zelf gemonteerd in ongeveer 30 minuten en hij rijdt weer, de koppeling gaat nu veel lichter tijdens intrappen vond hem al zwaar gaan.
Ingeruild
- 185.280 km
ik heb de Suzuki ingeruild voor een kia picanto op 31 maart 2015 de reden was dat de kokerbalken rot waren en het tussen de 200 tot 600 euro zou kosten om de auto door de apk te krijgen en over een jaartje weer te kunnen lassen. dat was voor mij te duur dus heb ik nu een kia picanto uit mei 2007 met alles er op en er aan is de luxe versie.
heb wel genoten met me swift blijft namelijk je eerste auto.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Occasion Test: Honda Logo vs. Suzuki Swift vs. Toyota Starlet

Suzuki Swift 1.3 16V Summum (2002)

Suzuki Swift 1.0 GLS (1998)

Suzuki Swift 1.0 GL (1996)

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker
