Suzuki Swift 1.3 Diesel Exclusive (2008)

autoreview

Suzuki Swift 1.3 Diesel Exclusive (2008)

Signalement

UitvoeringSwift 1.3 Diesel Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst16.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Leuk speelgoed

  • 16.500 km

Toen ik van werkgever veranderde, een sponsor van de Suzuki Swift Cup, kreeg ik een auto, in de racekleuren van de officiele race auto (zie de foto’s - alleen het nummerbord is weggephotoshoped). Een Suziki Swift 1.3 Diesel Exclusive. Inderdaad, een diesel, dus niet de straatversie van de race auto. Logisch, gezien het aantal kilometers ik en mijn collega’s met onze “replica’s” maken. Maar natuurlijk wel jammer.

In vergelijk met mijn vorige auto, een rijkelijk bedeelde Clio Initiale, is het wel een stapje terug. Qua comfort that is. Niet zozeer qua rijeigenschappen, want die zijn erg leuk met de Swift.

Het nodigt uit tot ‘sportief’ autorijden, rotondes en scherpe bochten gaan er lekker in! Wel is het een wat zenuwachtig rijgedrag. Snel insturen levert een portie onderstuur op en bij ‘gas los’ voel je de achterkant de buitenbocht opzoeken. Redelijk beheersbaar, want het overstuur/onderstuur is goed met het gaspedaal te doseren.

Op de afwerking heb ik wel wat aan te merken. Ondanks zijn relatieve lage prijs van nog geen 20.000 euro, is het toch raar dat je de airbag bij de bijrijder gewoon door het dashboard heen ziet zitten. Niet helemaal van deze tijd.

Op zich doet alles het verder prima, en heb geen negatieve ervaringen gehad de afgelopen tijd.

Wel opletten dat je niet te ver tot de stopstreep doorrijd bij stoplichten, want dan kun je het stoplicht alleen nog zien met je kin op het stuur.

Een opmerking, al kan Suzuki daar niets aan doen, de Pioneer navigatie is een behoorlijke tegenvaller. Hij doet er (ook na de fabrieksupdate) nog ruim 1,5 minuut over voor het uberhaupt is opgestart, en de route ingegeven kan worden. En als je een telefoongesprek gevoerd hebt, duurt het ook weer zo lang voor je de muziek van radio/cd/ipod weer hoort. Jammer, want mijn ervaringen met Pioneer met oudere modellen waren prima.

Met name door zijn opvallende verschijning door de bestickering is het een leuk wagentje, die de kilometers prima verslind. Toch is het voor mij geen auto voor lange tijd.

Aangezien de openbare weg niet het genot van het circuit brengt, heb ik toch liever wat meer auto onder me als ik met een (i)legale snelheid over des herens wegen rij.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 349
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.