Suzuki Swift 1.2 Comfort Stop Start (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.2 Comfort Stop Start |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 48.000 km |
eerste indrukken swift
- 600 km
Sinds 2 weken tijd rijd ik met veel plezier in de Swift. Vanwege het gebruiksgemak gekozen voor een 5 deurs. Over de kleur hoefde ik niet lang na te denken: alleen zwart en donker grijs spreken me aan in het (helaas) vrij beperkte keuze palet van Suzuki. Zwart is me teveel poetsen dus werd het een donker grijze.
Ik heb gekozen voor de Comfort uitvoering. Deze biedt al hetgeen vandaag de dag gebruikelijk is zoals airco, ABS en ESP, radio en centrale vergrendeling met ab . Pas na aankoop kwam ik erachter dat de auto ook voorzien is van stoelverwarming. Een accessoire dat we beperkt zullen gebruiken, maar tijdens de afgelopen koude weken met temperaturen ver beneden het vriespunt toch gelijk zijn nut heeft bewezen.
Voorafgaand aan de aankoop heb ik nog wel getwijfel over de aanschaf van een Exclusive uitvoering. Die biedt al hetgeen verwennerij is. Daarvan zijn een aantal opties mooi (LM velgen, mistlampen en privacy glas achter) en sommige comfortabel (cruise control, automatische airco, bluetooth en keyless start functie). Zo bekeken is de 2000 euro meerprijs voor de exclusive erg schappelijk. Van de andere kant is dat bedrag is deze klasse nog best veel.
Omdat ik de Swift toch vrij beperkt gebruik (ca 10.00km per jaar) als 2e auto naast mijn mx-5 en ik de investering beperkt wilde houden heb ik gekozen voor de comfort uitvoering, temeer omdat het een voorraad model betrof waar ik nog extra korting op kon bedingen. Samen met de actie van €1000 extra inruil premie en 2 jarige renteloze financiering op het bij te betalen bedrag heb ik best een mooie deal kunnen maken met inruil van mijn 5 jaar oude Clio.
De rijklaar prijs (inclusief afleverkosten en metallic lak) van mijn auto bedraagt inclusief optionele middenarmsteun net geen €15.000 euro.
Na aankoop heb ik de auto voorzien van een trekhaak en lichtmetalen velgen. De velgen kan ik eventueel hergebruiken voor de montage van toekomstige winterbanden. Over de velgen heb ik best lang nagedacht vanwege het grote aanbod en het effect op de uitstraling van de auto. Ik was op zoek naar bijzondere velgen die toch niet te uitbundig zijn. Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op gepolijste chromen velgen met een glanzende zwarte binnenzijde die de auto een stuk sportiever laat uitzien. Ik heb de velgen vandaag via internet besteld en ben benieuwd hoe deze toch wat gewaagde keuze in praktijk gaat uitpakken. Hiervan zal ik tzt foto’s plaatsen.
De nieuwe Swift zie je niet zo heel veel rondrijden. Als je het mij vraagt wel wat verwonderlijk gezien de value for money die deze auto in mijn ogen te bieden heeft. Het beeld van een wat tegenvallende verkoop wordt bevestigd door het beperkt aantal revieuws op Autoweek over de nieuwe Swift. De mijne is de 2e over de comfort versie, terwijl het model al bijna anderhalf jaar leverbaar is!
Suzuki is toch wat onbekend bij het grote publiek. Deels een mentaliteit van onbekend maakt onbemind, deels doordat autobladen en programma’s vrij weinig aandacht aan de Swift besteden in vergelijkende tests (kip ei verhaal?) en deels ook aan Suzuki zelf te wijten. Door het beperkte modellenaanbod (geen stationwagens en dieselmotoren verkrijgbaar) zijn grote gezinnen en veelrijders zijn gedwongen om het merk links te laten liggen. Heb ik geen problemen mee. Mijn vertrouwen in de Japanse bouwkwaliteit is gelet op mijn eerdere positieve ervaringen met Honda en Mazda erg groot en zo blijft de auto een wat exclusievere verschijning in het straatbeeld.
Toen de Swift in het najaar van 2010 op de markt kwam, brak net de hype van wegenbelasting vrij rijden door. De Swift profiteert hier niet van: voor sommigen ongetwijfeld reden om de auto links te laten liggen, maar niet voor mij.
Geef mij maar het extra rijplezier dat deze 94 pk motor geeft, toch al snel een pk of 20 meer dan de wegenbelasting vrije concurrentie. Bij de inruil over een paar jaar verdien ik de extra betaalde belastingcenten wel weer terug. Dat dankzij de dan aangepaste regelgeving, waardoor menig wegenbelasting spijtoptant zal proberen zijn bolide met onderbemeten motor te slijten aan een niet geïnteresseerd koperspubliek.
Over wegenbelasting gesproken: deze is dankzij het lage gewicht van 930 kilo sowieso verwaarloosbaar (zelfs de nieuwe Panda is zwaarder!). Dat lage gewicht in combinatie met de motor zorgt voor een gunstige pk/ gewichtsratio (de beste in de prijsklasse van €15.000?) die garant staat voor voldoende rijplezier.
Toch heb ik niet alleen mijn keus laten bepalen door de motor, het gewicht en de verwachte restwaarde. Ook het uiterlijk spreekt me aan: van buiten strakke vormen zonder poespas zoals onlogische naden of vouwen. In mijn ogen een vrij tijdloos ontwerp. Suzuki vond dat zelf blijkbaar ook want het nieuwe model lijkt veel op zijn voorganger. Alleen is zijn de afmetingen nu wat gegroeid zodat de auto nu kan meedoen in het B segment. In het interieur blijkt dat het ruimte aanbod niet de sterkste troef is. Mijn vorige auto, een Renault Clio, heeft (iets) meer ruimte voor de achter passagiers en ook een (flink) grotere kofferbak.; deze is bij de Swift is voor een auto uit het B segment helaas erg klein. Nu we toch aan het vergelijken zijn: het materiaal gebruik in de Clio is ook wat beter dan in de Swift: de kunststoffen voelen hard aan maar zien er gelukkig goed uit. Het lagere gewicht en prijs ten opzichte van de Clio moeten toch ergens vandaan komen.
Ook het interieur spreekt me aan: zwart met enkele chroom accenten. Niet heel bijzonder maar wel netjes, eerder zakelijk dan frivool.
De harde stoelen zitten fijn en hebben wangen die zorgen voor een sportieve zit. Ook het rijden staat in het teken van sportiviteit: een motor die niet vies is van toeren draaien en daarbij een mooie sportieve brom laat horen, een direct aangrijpende koppeling en een heerlijk schakelende bak.
De verhoudingen van de bak zijn goed gekozen: de 5e versnelling is een echte overdrive, waardoor op de snelweg het toerental beperkt blijft tot ca 3300 toeren bij 120 km/u.
De wegligging is uitstekend en lage gewicht in combinatie met het directe stuurgedrag leidt tot een gooi en smijt karakter.
Voor het dagelijks gebruik is meer dan voldoende power beschikbaar, daarbij is merkbaar dat de kracht vooral in de hogere toeren regionen zit. Voor vlotte inhaalacties is het nodig om een versnelling terug te schakelen. Het remgedrag kan beter, er is redelijk wat pedaaldruk nodig.
Natuurlijk zijn er ook wat kleine zaken die minder goed bevallen: op het gebied van ergonomie en gebruiksgemak had het soms beter gekund. De boordcomputer is niet vanuit stuur bedienbaar maar slechts met een klein knopje op het instrumentenpaneel te bedienen, het linker raam gaat alleen omhoog door het knopje vast te houden en bij achteruit rijden met de ruitenwissers aan gaat de achter wisser niet automatisch aan. Het openen en sluiten van de portieren met de afstandsbediening gaat niet op de tast, je moet steeds kijken waar de knopjes voor openen en sluiten zitten.
Het meest storend vind ik dat er wat windgeruis dat er op de snelweg hoorbaar is. Tijdens de proefrit heb ik dat niet opgemerkt. De oorzaak is waarschijnlijk de erg grote spiegels van de Swift.
Over het verbruik kan ik nog niet zoveel zeggen. De eerste 2 tanks heb ik een nette 6,3 liter per 100 km gebruikt volgens de boordcomputer. Dat was bij een combinatie van stad en snelweg en vrij pittige rijstijl, iets waar deze auto door zijn lichtvoetigheid, motor(geluid) en bak toch tot uitnodigt. Ik verwacht dat het verbruik zal zakken tot onder de 6 liter per 100 km als de motor is ingereden is de koude wintermaanden voorbij zijn.
Samengevat
Pluspunten:
+ zuinig icm relatief goede prestaties
+ lage wegenbelasting
+ goede stoelen
+ fijne versnellingsbak
Minpunten:
- Kleine kofferbak
- Windgeruis op snelweg hoorbaar
- Bediening boardcomputer en afstandsbediening CV onpraktisch
- Remmen vergen enige pedaaldruk
update fotos
- 1.400 km
afgelopen week de velgen gemonteerd en daarom wat foto's toegevoegd. Auto bevalt nog steeds erg goed. Het verbruik is stabiel rond de 6,2l/ 100km, uiteindelijk zal het niet veel zakken onder 6 liter verwacht ik.
ervaringen na anderhalf jaar
- 16.000 km
Inmiddels hebben we de auto bijna anderhalf jaar in bezit en nog steeds naar volle tevredenheid.
Er staan nu 16.000 km op de teller, elke maand komen er ongeveer 1000 km bij.
De afgelopen periode heb ik ook gereden met een nieuwe Opel Corsa en VW polo, beide huurauto’s. Daarmee onderscheidt de Swift zich in karakter en rijplezier: stuurgedrag in bochten, lekkere stoelen met veel zijdelingse steun, een fijne versnellingsbak en een gretig en fijn klinkend toerenmotortje.
In negatieve zin valt dan ook wel de erg klein uitgevallen kofferbak op. Bij het volgende model mag daar iets aan veranderen om weer volop in het B-segment mee te kunnen. Om het verbruik verder omlaag te brengen zou een 6e versnelling wenselijk zijn.
Achter passagiers hebben tot een lengte van pakweg 1,80m voldoende hoofd- en beenruimte. Een weekendtrip met 4 volwassenen naar Leuven ging zonder problemen.
De afgelopen periode heb ik het gevoel dat de motor losser is geworden. Het inrijden heeft toch bijna 10.000 km geduurd. Naar mijn idee hangt de motor nu beter aan het gas en reageert alerter dan in het begin. Met name in de stad heeft de motor ruim voldoende vermogen, op de snelweg breekt bij inhalen het beperktere koppel de Swift op. In dat geval moet er soms een versnelling terug worden geschakeld.
Het verbruik blijft volgens de boord computer steken op een gemiddelde van 5,9l op de 100 km, oftewel 1 op 17. Al met al behoorlijk acceptabel in aanmerking nemende dat de auto uitnodigt om lekker in toeren te klimmen en er hoofzakelijk kortere stadritjes mee worden gemaakt.
Problemen hebben zich niet voorgedaan, zoals eigenlijk ook wel bij een Japanner verwacht. Een achterportier kraakte bij het openen. Dat heeft de dealer verhopen met invetten bij de eerste kleine onderhoudsbeurt, afgelopen voorjaar. Daarbij kwamen ook geen bijzonderheden aan het licht.
Helaas zijn de (after-market) chromen velgen wel door pekel aangetast afgelopen winter. Het chroom is nu al op diverse plekken wit uitgebeten. Dit is de auto niet aan te rekenen maar is toch jammer en het doet wat afbreuk aan het uiterlijk van de auto. Misschien zet ik er een maatje grotere velgen op als de banden versleten zijn, maar met mijn kilometrage zal dat nog wel even duren.
Je ziet de Swift wel regelmatig (en steeds meer) rijden, maar in het felbevochten B segment heeft de auto het wel zwaar. Naar mijn idee onterecht want het blijft een mooie en fijn sturende auto met een prima prijs-kwaliteitsverhouding in het goedkopere deel van dit segment.
Volgend jaar zal ik weer een update geven.
na 4 jaar nog steeds tevreden
- 48.000 km
Inmiddels is de Swift alweer 4 jaar in mijn bezit, met bijna 50.000 km op de teller. Wat valt er zoal te melden? Belangrijkste is dat ik nog altijd met plezier instap. Het is niet de meest volwassen auto in zijn klasse maar wel eentje met een vlot, vrij tijdloos ontwerp en gemaakt om met plezier in te rijden. Lekkere stoelen en versnellingsbak gecombineerd met een scherp stuurgedrag. Althans zolang het goed wegdek betreft: voor Belgische kasseinen is de auto niet gemaakt en dan trillen de vullingen uit je kiezen. De Swift combineert Japanse degelijkheid met lage lasten: wat betreft onderhoud, verzekering, brandstof en wegenbelasting is het een A segmenter, achter het stuur voelt hij volwassen aan. Kortom ik ben nog steeds tevreden.
In de afgelopen 2 jaar hebben zich 2 kleine problemen voorgedaan: het afdekkapje van de contactsleutel is afgebroken (bestaat uit goedkoop plastic dat met eveneens een goedkoop schroefje is gemonteerd) en de condensator van de airco bleek begin dit jaar lek te zijn. Met als resultaat een lege airco. Dat laatste schrijf ik toe aan domme pech door een steen die er tegenaan is gevolgen. Al met al was de reparatie een paar honderd euro inclusief vullen van de airco.
Het verbruik bij een combi van stad en snelweg bij een normale rijstijl bedraagt 5,8l/100 km. Netjes dus, hoewel de nieuwere dual jet motor nog zuiniger moet zijn.
De Swift zie je vrij veel rondrijden, maar nu 5 jaar na zijn introductie is het model enigszins over zijn hoogtepunt heen en is het wachten op een opvolger. Dat wordt waarschijnlijk pas in 2017 of 2018. Duidelijk is dat die nog lichter en zuiniger wordt dan het huidige model, met meer keuze in motoren waaronder een 3 cilinder turbo. De kernwaarden van het merk: value for money, betrouwbaarheid, zuinigheid en licht in gewicht spreken me aan. Succesfactor zal het design worden.
Recentere modellen als de Celerio, SX-4 en Baleno laten op dat vlak wat mij betreft teveel steken vallen. Hopen dat Suzuki met de toekomstige Swift de juiste design snaar weet te raken en de kans is groot dat ik het merk trouw zal blijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
