Suzuki Swift 1.0 Summum (2001)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Swift 1.0 Summum |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 166.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
De brug op
- 167.000 km
Eindelijk mijn eerste auto'tje. Het was kiezen tussen een Ford Ka of een Swift, voor hetzelfde geld heb je wel een nieuwere Ka ipv een Swift, maar het was het uiterlijk van de Swift die de doorslag gaf.
Ik heb deze auto net voor m'n vakantie gekocht omdat het geld wat ik had gespaard in m'n zak brandde. Toevallig zag ik een advertentie op marktplaats die heel dichtbij mijn huis was, dus even gebeld en kon meteen langskomen na het eten!
Stukje in de auto gereden en maar meteen tot koop over gegaan want het reed gewoon goed, en voor 1000 euro mag je niet teveel eisen natuurlijk.
Na mijn vakantie de auto op de brug gezet om hem even goed te bekijken. Wat opviel was dat de schijfremmen helemaal waren versleten dus die maar meteen vervangen evenals de blokjes. Uiteraard ook meteen een grote beurt gegeven, olie zag er niet meer best uit en de filters zijn allemaal vervangen.
Verder was het vervelend dat er een hele oude radio in zat, dus die ook maar meteen verwijderd en een mooie Pioneer met blutetooth gekocht! Super mooi.
Het eerste probleem waar ik tegenaan liep toen ik de nieuwe radio aan het installeren was, was namelijk dat er steeds een zekering doorbrandde als ik de radio aan had staan én de sigarettenaansteker gebruikte om mijn telefoon op te laden. Bleek dus dat de draden achter in de kabelboom waren doorgebrand omdat er te zware zekeringen in zaten.. Lekker bijdehand dus, want de zekering brandde dus steeds door omdat er kortsluiting ontstond doordat die kabels elkaar raakten. Toen maar met siliconenkit en wat tape alles weer netjes gerepareerd.
Een tijdje later was er een terugroepactie van de Suzuki, waardoor ik in aanmerking kwam voor nieuwe schokbrekers. Altijd fijn natuurlijk.
Verders heb ik er van de week een nieuwe draagarm rechtsvoor op moeten zetten omdat er speling zat op de fuseekogel. Dit moest ik wel doen om een APK afkeur te voorkomen.
Deze week de auto laten keuren en was helemaal in orde, APK loopt weer tot 2015.
Overall gezien bevalt de auto mij meer dan goed. Enige minpuntje is het verbruik... Ik heb alles geprobeerd om hem zuiniger te laten lopen maar niks helpt. 1 op 13 valt me toch wel tegen van een auto met zo'n kleine motor en maar 3 cilinders. Ben er nu wel achter gekomen dat de auto ook niet echt meer gaat verbruiken als ik er erg sportief mee ga rijden, dus dat is aan de andere kant wel weer fijn.
Verder vind ik dat de auto zeker wel comfortabel is, dit komt vooral door de superfijne sportstoelen die er al in zaten. En het ziet er ook nog eens een stuk mooier uit als die standaard stoelen!
Elektrische ramen
Toen ik een proefrit maakte in de Swift, merkte ik al dat het raam niet lekker open en dicht ging. Het raam schiet soms buiten de rubbers en het raampje aan de passagierskant gaat helemaal niet open en dicht.
Ik heb gelezen dat dit een veelvoorkomend probleem is bij dit type auto. Maar ik zou er graag zelf wat aan willen doen. Ik heb al geprobeerd het binnenpaneel van de deur los te halen maar dat plan is gefaald. Alles zit zo vast dat ik bang ben dat ik het stuk trek.
Misschien dat iemand mij kan vertellen hoe het wel moet..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
