Suzuki Swift 1.4 Boosterjet Sport (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.4 Boosterjet Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 21.000 km |
KM-stand laatst | 21.000 km |
Swift Sport 1.4
- 21.000 km
Vandaag deze Swift sport 1.4 opgehaald. Deze gaat mijn vorige sport vervangen waar ik na ruim 4 jaar en 50.000km erg fijne kilometers afscheid van heb genomen. Deze is donkergrijs van kleur en 5 deuren ipv 3 . Helaas is de nieuwe sport alleen als 5 deurs leverbaar. Het zij zo...... Afijn de eerste 100km vanaf de garage naar huis zitten erop. Wat mij als eerste opviel waren de verbeterde remmen en het flink toegenomen koppel dat al bij lage toeren beschikbaar is in vergelijking met het vorige ongeblazen model. Heel anders dan de 1.6 motor die je verder in toeren moest opjagen wat ik op zich ook erg leuk vond! Ook is de versnellingsbak verbetert met kortere slagen. Het onderstel is ook iets comfortabeler geveerd maar nog steeds sportief. De sportstoelen vindt ik ook verbeterd en ik zit er met mijn 1.77m prima in. De auto is zeer compleet uitgevoerd. De hoge tildremoel bij de achterbak is verdwenen. De auto stuurt prima en heeft een goede wegligging. Het is een waar feest om een rotonde snel te nemen. Het is wel even wennen aan het infotainment systeem en de bediening van de verwarming en automatische airco.....
Het start/stop systeem heb ik gelijk uitgeschakeld dat vindt ik erg irritant. Voor de rest gaan we het beleven en ik heb er alle vertrouwen in dat het wer puur genieten wordt. Ik houdt de lezers uiteraard op de hoogte hoe de auto zich houdt
Grtn
Peter
Even wennen
- 21.000 km
De auto nu een aantal weken in bezit en even een kleine update. Het audiosysteem is minder van kwaliteit dan van het vorige model. Mogelijk kan een ander setje speakers hierin verbetering brengen. Het startstopsysteem is erg vervelend want dat moet je elke keer als je de motor start uitzetten. Schijnt verpl vanwege de milieueusen te zijn....Ik heb hiervoor een modificatie gevonden die ik ga uitvoeren. Ik mis de kaartleeslampjes van het vorige model en ook de oarkeersensoren in de achterbumper want die achteruitrijcamera vindt ik maar niks en bovendien vervuild de mens hiervan erg snel met nat weer.... De lichtmetalen gepolijste velgen zijn met hun platte kanten erg gevoelig voor stoeprand schade en niet eenvoudig bij een ongeluk te bij te werken. Ik ga op zoek naar een setje van het vorige model die ik ook mooier vindt en die laat ik dan ook weer poedercoaten......
De boosterjet motor is een juweeltje ! Wat pakt die fijn en snel op en is zeer schakellui te rijden. Ook is de versnellingsbak beter dan van het vorige model. De bak van het vorige model was wat stug van 1 naar 2 in koude toestand naar eenmaal warm gereden was dat weg. Deze heeft dat niet en ik vindt dat de bak ook iets kortere schakelwegen heeft..... Je moet wel met een fluwelen voetje gasgeven want je rijdt ongemerkt veel te hard met dit karretje. Het Apple CarPlay systeem is ietwat traag maar werkt wel alleen mis ik een draaiknop voor het volume van de radio ipv het touchscreen geval. Gelukkig kan je dat ook op het stuur bedienen. De rijeigenschappen van de auto zijn erg goed. Je gooit hem zo een rotonde rond en een bocht in. Wat mij opviel was de verwarming van de voetenruinte die erg langzaam op temperatuur kwam terwijl de roosters op het dashboard wel snel warme lucht gaven..... Onder de voorstoelen zitten twee pijpjes waardoor warme lucht wordt geblazen naar de achterpassagiers en dat was het euvel!! Die heb ik tijdelijk afgesloten en nu is het voorin wel snel warm. Bij mij zit toch nooit iemand achterin. Ik heb datzelfde gehad met een Nissan Almera lang geleden en dat toen ook zo opgelost hahaha....
Ook het ik de banden van de vooras naar de achteras gezet en vice versa i.v.m mogelijk cuppen van de van de banden te voorkomen. Weet niet of de Swift hiervoor gevoelig is maar toch..... Ook heb ik de interieur en kofferbak verlichting voorzien van ledlampjes. De kentekenplaatverlichting moet ik nog doen. De ledverlichting van de koplampen werkt erg goed en lijkt wel meer licht te geven dan de xenonpitten van het vorige model. Het motortje loopt stationair erg mooi rond met een heel specifiek geluid. Dat komt door de directe inspuiting van de brandstof in de cilinderkop. Ik ben benieuwd hoe dit gaat met eventuele koolafzetting iop de inlaatkleppen. Heb gelezen dat dit nog weleens voorkomt bij directe inspuiting..... Voorlopig loopt de motor nog als een zonnetje.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Zo zuinig is de Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid in de praktijk

Seat Ibiza Sport vs. Suzuki Swift Sport - Dubbeltest

Test: Dacia Sandero vs. Suzuki Swift

Test: Suzuki Swift Sport

Ford Fiesta ST Line - Suzuki Swift Sport - Dubbeltest
