Suzuki Swift 1.4 Boosterjet Sport (2018) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | Swift 1.4 Boosterjet Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 67.000 km |
KM-stand laatst | 76.000 km |
Sportieve budget mini cooper?
- 67.000 km
Sinds een jaar ben ik de eigenaar van een Suzuki Swift Sport uit 2018. Komende vanuit een Lexus CT200H was dit nogal een stap voor mij. Waarom dan een Lexus inruilen op een Suzuki Swift Sport? Omdat ik meer rijplezier wilde! De Lexus CT200H was in de luxury line uitvoering die ik had een genot om te rijden. Echter miste ik een stukje beleving en sportiviteit. Kijkende naar vervangers heb ik gekeken naar een IS300H en GS450H maar besloot ik toch om voor lagere maandlasten te gaan. Zodoende ben ik bij de Swift uitgekomen.
Zoals hierboven zijn er uiteraard behoorlijk wat verschillen tussen een Lexus en een Suzuki maar daar is de prijs ook naar. Als je puur kijkt naar de kostprijs van deze Suzuki en welke opties de auto meer krijgt vanaf de fabriek kun je niet anders concluderen dat het een rijk uitgeruste auto is voor een schappelijke prijs.
Hoe rijdt het?
Fun fun fun! Dat is denk ik wel de juiste omschrijving voor deze auto. De Suzuki Swift Sport is een auto die graag vlot vooruit wil en een hoge bochten snelheid weet te bereiken. In mijn beleving daagt de auto je eigenlijk altijd uit om lekker vlot te rijden. Doordat de auto (maar) 140 pk heeft voelt het alsof het allemaal heel snel gaat maar kijkende op de kilometer teller valt het gelukkig allemaal (enigszins ) mee. Echter weegt deze uitvoering nog geen 950 kg waardoor het geheel vlot en strak aanvoelt.
De vering is strak maar niet te strak. Drempels kunnen prima genomen worden zonder dat je de hele auto door stuitert. In bochten wordt je keurig op je plaats gehouden door de heerlijk zittende kuipstoelen die standaard in de sport zitten. Wel krijg ik van mijn vrouw te horen dat ze bij langere ritten wat last heeft van de hoog op staande wangen van de stoel. De stoel is dan ook zeker niet passend voor ieder postuur. Ik zelf (smal postuur) heb hier totaal geen last van maar proef zitten is een must.
De swift sport komt in Nederland alleen maar met een handgeschakeld 6 bak. Deze schakelt strak en met veel gevoel. Mis schakelen komt hier door niet voor. De koppeling geeft voldoende gevoel waardoor je lekker snel kan schakelen.
Banden:
De swift sport wordt standaard geleverd op continental sportcontact banden. Toen ik de auto kocht waren deze aan vervanging toe. Aangezien ik het weggedrag van deze band bij nat wegdek niet top vond heb ik ervoor gekozen om voor de Michelin Pilot sport band te gaan. Deze is van topkwaliteit, er is veel gevoel waarneembaar wat er onder de auto gebeurd. De swift sport heeft een behoorlijk afwijkende banden maat ( 195/45/17 ), hierdoor is er weinig keus in banden. De relatieve smalle band met een grote velg maat komt niet veel voor. Dit is iets om rekening mee te houden.
Motor:
De swift sport wordt als enige swift uitgevoerd met de 1.4 boosterjet motor. Deze levert 140 pk wat, zoals eerder aangeven, meer dan genoeg is om deze lichte wagen van prima prestaties te voorzien. Het volledige koppel is bij 2500 beschikbaar wat soms net wat aan late kant is. Het geluid wat de motor maakt in combinatie met de standaard dubbele uitlaat aan de achterzijde is dan weer alles behalve bijzonder. Ik heb wat rondgekeken om de uitlaat voor een sport uitlaat te vervangen maar gezien het geluid dat deze motor maakt vind ik het dit absoluut niet waard. Iemand in mijn omgeving heeft toevallig ook een swift sport die wel voorzien is van een sport uitlaat en in mijn beleving komt dit gewoon een beetje 'tokkie' over. Maar iedereen zijn ding natuurlijk.
Uitrusting:
Ondanks de lage aanschijfprijs (de swift sport kostte in 2018 25.000 euro) is deze rijkelijk voorzien van opties en veiligheidssystemen. De volgende zaken zijn standaard:
- Bosch autoradio voorzien van navigatie, DAB+, Apple CarPlay en Android auto. Te bedienen via een 7 inch touchscreen.
- Adaptive cruisecontrole
- Lane assit
- Front assist
- Achteruit rijcamera
- Led verlichting rondom met groot licht assistent
Persoonlijk zou ik prima zonder een aantal van deze systemen kunnen. Het adaptieve gedeelte van de cruisecontrole is niet uit te schakelen. Je kan dus alleen de cruisecontrole aanzetten waarbij de auto rekening houdt met voorgangers en automatisch begint te remmen waneer je inloopt op je voorganger. Je kan de afstand in drie verschillende standen instellen. Echter wil ik in sommige gevallen juist naar voren om vlot mee te kunnen met verkeer op rijstrook 1. Doordat de auto dan inhoudt kan dit dus niet. Het gevolg is dat ik de cruisecontrole eigenlijk nooit gebruik.
De lane assist heb ik ook uitgezet. Deze was behoorlijk zenuwachtig iedere keer dat je maar iets in de buurt kwam van een lijn. Hij stuurt je ook terug richting je rijstrook. Ik heb het idee dat de auto ook strakker stuur sinds het systeem uit staat maar dit kan aan mij liggen.
De front assist kan ook behoorlijk zenuwachtig zijn. Soms erkend hij tegenliggers die door een flauwe bocht komen als gevaar en begint dan ook direct te piepen. Ook heb ik al meegemaakt dat ik bij een omhoog bewegende slagboom opeens stilstond omdat de auto dacht ik nog niet kon oprijden. Een heel bijzondere ervaring moet ik zeggen.
De achteruit rijcamera is van redelijke kwaliteit maar wat ik dan eigenlijk mis zijn parkeersensoren aan de achterzijde. Met name met slecht weer wordt het zicht door camera snel troebel, sensoren zouden dan een mooie uitkomt zijn. Ik heb gezien dat in de hybride versie inmiddels wel sensoren aanwezig zijn.
De led koplampen zijn wel van prima kwaliteit en geven een helder lichtbeeld. Ook de groot licht assistent werk verrassend goed. Laatst reed ik over de A1 op de veluwe waar een zeer brede midden berm en een bocht. Ondanks deze weg indeling herkende de auto keurig op tijd tegenliggers waarop het groot licht uitgeschakeld werd. Groot licht aan geeft een zeer strak helder licht.
De stoelen zijn voorzien van stoelverwarming maar hebben maar 1 stand waardoor je soms het gevoel hebt op een bakplaat te zitten en soms bijna niets te voelen. Er zit een soort uit/aan stand in. Begrijp me niet verkeerd : ik ben blij dat deze optie erop zit maar zou graag hebben gehad dat je een traploze instelling had.
Audio en Apple CarPlay
Over het audio systeem in deze auto ben ik wat minder te spreken. Het is okay maar ook niet meer dan dat. Komende uit een Lexus welke was voorzien van een Mark Levinson systeem is dit ook geen vergelijking uiteraard. Maar toch mis ik de helder en goede klanken van dit systeem. Je merkt dat er met name op windgeruis en bescherming is bezuinigd door Suzuki. Dit is begrijpelijk en zal ook gedaan zijn om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Uiteraard zijn dit wel zaken die achteraf aan te passen zijn, ik ben er echter nog niet over uit of ik het deze investering waard vindt.
Sinds ik de sport heb maak ik iedere rit gebruik van Apple CarPlay. Ik zou echt niet meer zonder kunnen. Heerlijk om gewoon gelijk flitsmeister aan te hebben, gecombineerd met sportify en bijvoorbeeld kaarten en dit alles op 1 groot scherm. Wel heeft de standaard radio vaak wat kuren als het gaat om het gebruik van CarPlay. Zo duurt het opstarten van CarPlay bij een koude start vaak relatief lang en ik moet ik eigenlijk altijd de usb stekker opnieuw aan sluiten omdat CarPlay anders niet opgestart wordt. Ook heb ik al een aantal keer meegemaakt dat CarPlay helemaal niet wilde opstarten, zelf na diverse keren opnieuw inpluggen en de auto uit en weer aan te zetten. Ik ben benieuwd of andere gebruikers hier ook last van hebben. Weet dat ik gewoon gebruik maak van een officiële Apple kabel dus hier lijkt het mij niet aan te liggen.
Verbruikkosten
Toen ik de auto net had heb ik een beurt laten uitvoeren bij de Suzuki dealer. Deze was aardig aan de prijs (538 euro) omdat ook het airco systeem onderhoud nodig had. Verder heb ik het afgelopen jaar 0 problemen gehad. Een keer tijdens een rit kwam er melding van storing in de front assist maar deze was na het uitzetten van de auto weer weg.
Qua verbruik doet de auto het goed. Mijn rijstijl is sportief te noemen ( lees +20 a 30 km ) boven de maximum snelheid op de autosnelwegen en ondanks dit staat het gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer op de 6.3 liter op de 100 km of 1 op 15.8. Dit kan uiteraard zuiniger als je meer gebruikt maakt van de cruise controle en je meer aan de maximum snelheid houdt maar daar heb ik deze auto niet voor gekocht. Wat ik wel een gemis vindt is de relatief kleine benzine tank. Er kan 35 liter in en bij 30 liter gaat het lampje branden. De boordcomputer geeft dan ook gelijk niet meer aan hoeveel range er nog in de tank zit wat ik irritant vind. Maar qua actie radius kom ik rond de 500 km uit waarbij zomer of winter weinig verschil lijkt te maken.
Al met al geeft de auto mij precies waar ik hem voor gekocht heb: een hoog fun gehalte zonder dat het bizar hard gaat tegen lage running cost. De auto is mijn beleving absoluut niet perfect maar mag je dat verwachten voor deze prijs?
Verkocht
- 76.000 km
De Suzuki Swift Sport is niet meer. Ik had toch wel heel veel behoefte om weer terug te gaan naar een automaat en naar Lexus. Na enige tijd twijfelen tussen de Lexus IS300H (hoofd) en de Lexus GS450H (hart) is het de GS geworden. Hierover zal ik binnenkort een review plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
