Suzuki Swift 1.4 Boosterjet Sport (2018) #2

Suzuki Swift 1.4 Boosterjet Sport (2018) #2
Suzuki Swift 1.4 Boosterjet Sport (2018) #2Suzuki Swift 1.4 Boosterjet Sport (2018) #2Suzuki Swift 1.4 Boosterjet Sport (2018) #2Suzuki Swift 1.4 Boosterjet Sport (2018) #2Suzuki Swift 1.4 Boosterjet Sport (2018) #2Suzuki Swift 1.4 Boosterjet Sport (2018) #2Suzuki Swift 1.4 Boosterjet Sport (2018) #2

UitvoeringSwift 1.4 Boosterjet Sport
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018

Een kleine hothatch

Suzuki. Een merk dat ik voor ik deze wagen kocht nooit zou overwogen hebben. Tot ik de Swift Sport zag staan bij een dealer waar ik onderdelen leverde. Het demo model was een felgele met zwarte striping. Ik dacht, hier wil ik wel eens een proefrit mee maken! Zo gezegd, zo gedaan: de eerste meters viel me al meteen op hoe snel en vinnig dat bakje is. Supergoede wegligging en uitstekende remmen die me toch even verrasten. ;) Nog even nagedacht of ik deze wagen zou kopen, want mijn vorige was nog maar 2.5 jaar oud (Opel Corsa E 1.0 Cosmo) en dat was nog best jong. Wat dan weer wil zeggen dat de Suzuki dealer er een heel mooie overnameprijs voor wou geven. Nog even onderhandeld zodat ik de armsteun van €300 gratis kon krijgen en de deal was binnen.

Voor de kleur ben ik voor Mineral Gray gegaan, voor mij persoonlijk een kleur dat de Swift zeer goed afgaat icm de carbon sideskirts. Verder zit er LED vloerverlichting in van Suzuki voor en achter, de gratis armsteun en het Soundpakket (4 Pioneers speakers en een versterker achter het scherm van de radio/navi) als accessoire. Voor de rest is deze wagen volledig uitgerust en zijn er weinig of geen opties (typisch Japanse wagens). Hij heeft standaard o.a. Elektronische klimaatregeling, rijlaan assistent, botsassistent, 6 airbags, radio navi met apple carplay en android auto, verwarmde zetels vooraan, led verlichting voor en achter, heerlijk zittende sportstoelen,..

Het sound pakket dat ik als accessoire nam was achteraf gezien deels een miskoop. De Swift blinkt niet uit qua muziekinstallatie. Ik hoef geen rijdende disco, maar mocht wel op het niveau zijn van de vorige wagen.
Het sound pakket omvatte 4 speakers van Pioneer en een versterker die achter het scherm zit + geluidsisolatie aan deuren. Komt wel goed dacht ik. Het klonk ietsje beter, maar als snel kwam ik erachter dat ze 4 speakers hebben geinstalleerd met ingebouwde tweeters en de originele tweeters hebben afgekoppeld. Dit vond ik eerder een downgrade dus op eigen kosten vooraan een set speakers met aparte tweeter laten installeren en nu is het geluid goed. Het pakket was ook niet goed geïnstalleerd zo kon ik bv het geluid niet "faden" naar achter.

Verder ook snel achter gekomen dat de spoiler op een klein hoekje niet meegespoten was, netjes opgelost door de dealer.

Juli 2019 - Eerste onderhoud

Toen de Swift een jaartje oud was mocht hij op onderhoud bij de dealer. Dit vond ik voor een klein onderhoud redelijk duur uitvallen, zeker omdat ze allerlei onnodige dingen doen zoals bijvullen ruitensproeiervloeistof (er zat nog in en ze rekenen me 4 liter aan?) Ook een flesje TUNAP voor de injectoren etc te reinigen, moet van mij ook niet. De ruitensproeivloeistof hebben ze er nadien wel terug afgetrokken. Ik was een beetje teleurgesteld over het eerste onderhoud, op naar het volgende.

Verder heb ik nog enkele updates aan de wagen gedaan zoals een Remus catback geplaatst met goedkeuring. Dit omdat de originele uitlaat stiller dan stil was. Ledjes in de kentekenplaatverlichting mochten ook niet ontbreken.

De standaard Continental ContiSportContact 5 ben ik helemaal niet tevreden van, ik rij helemaal niet gek met de wagen en de banden vooraan zijn als zo goed als op op 20.000 km?? Dit is mijn 4de wagen en nooit eerder zo iets voorgehad. Volgende zullen zeker geen Conti's worden en aangezien er zeer weinig keuze is in de maat 195/45R17 ga ik naar 205/45R17 gaan voor de volgende bandjes.

Om af te sluiten is de Swift Sport echt een superleuke daily waar je elke keer weer met een glimlach achter het stuur zit. Verbruik valt best mee, tank is aan de kleine kant met 37l, nog nooit volledig leeggereden, lampje brand als er nog een 5 a 6liter in zit. Dan tank ik ongeveer 30l bij, hier kom ik ongeveer 500km ver mee. Niet slecht! Nog geen seconde spijt gehad van deze aankoop.

November

Deze maand nieuwe banden laten plaatsen. Ik heb voor een grotere maat geopteerd deze keer,namelijk 205/45R17. Dit omdat er onder andere in de originele maat heel weinig keuze is. Ik kan iedereen met een Swift deze grotere maat aanbevelen. Ikzelf heb gekozen voor de Goodyear Eagle F1 Assymetric 5,topband.

Dealer buitengesmeten

Ik heb onlangs besloten uiteindelijk toch van dealer te veranderen. Bleek toch een echt oplichtertje te zijn, 2 zeer dure onderhouden waarbij dingen werden gerekend die niet gedaan werden, of uurloon werd aangerekend terwijl hij rustig praatte met een persoon in de showroom of aan de telefoon vond ik het al bijna genoeg. Echter moest de druppel nog vallen. Mijn auto moest langs de garage omdat er een verzekeringsexpert langskwam. Allemaal vlot verlopen tot ik ineens een factuur van €75 in de brievenbus kreeg. Bestekkosten noemt hij het, echter is mij nooit medegedeeld dat hier kosten voor aangerekend zouden worden. Het bordje hangt wel ergens in de showroom uiteraard, vuile trucjes om geld te verdienen noem ik dat. Helemaal niet klantvriendelijk. Toen ik hem over deze factuur aansprak deed hij er alles aan om gelijk te krijgen en besloot hij me uiteindelijk persoonlijk verbaal aan te vallen via Facebook Messenger. Op zoek naar een nieuwe dealer dus nu..

PRIVATE LEASE Suzuki Swift