Suzuki Swift 1.4 Boosterjet Sport (2018) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.4 Boosterjet Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 62.000 km |
"Warmhatch"
Suzuki. Een merk dat ik nooit overwogen zou hebben. Tot ik de Swift Sport zag staan bij een dealer waar ik auto onderdelen leverde. Het demo model had de kleur Champion Yellow met zwarte striping.
Aangezien ik toen al rustig aan het zoeken was naar iets nieuws (meer bepaald naar een Fiesta na een positieve ervaring op vakantie in Montenegro) en spannender dan mijn toen 2,5 jaar oude Corsa 1.0T wou ik wel eens een testrit maken met de Swift.
Zo gezegd, zo gedaan: de eerste meters viel me al meteen op hoe snel en vinnig de Swift is. Uitstekende wegligging en uitstekende remmen die me toch even verrasten. ;) Vanwege de jonge leeftijd van mijn toenmalige Corsa even nagedacht of ik deze wagen zou kopen, de riante overnameprijs (Corsa gekocht voor €9500 en 2,5 jaar wouden ze mij er nog €8500 voor geven) en de armsteun van €300 gratis als geste hebben me over de streep getrokken.
Ik ben voor de kleur Mineral Gray gegaan, de kleur gaat de Swift zeer goed af icm de carbon sideskirts. Verder zit er LED vloerverlichting in van Suzuki voor en achter, de armsteun en het soundpakket (4 Pioneer speakers en een versterker achter het scherm van de radio/navi) als accessoire.
Voor de rest is deze wagen volledig uitgerust en zijn er weinig of geen opties (typisch Japanse wagens). Hij heeft standaard onder andere:
- Elektronische klimaatregeling
- Adaptieve Cruise-Control
- Rijlaan assistent
-Botsassistent
-6 airbags
- BOSCH 7 inch touchscreen radio navi met Apple Carplay en Android Auto
- Verwarmde zetels vooraan
- LED verlichting voor en achter + grootlichtassistent
- Sportieve kuipstoelen
Het sound pakket dat ik als accessoire liet installeren was achteraf gezien deels een miskoop. De Swift blinkt niet uit qua muziekinstallatie. Ik hoef geen rijdende disco, maar het geluid mocht wel op het niveau zijn van de vorige wagen.
Het sound pakket bevat 4 speakers van Pioneer en een versterker die achter het scherm zit + geluidsisolatie aan deuren. Komt wel goed dacht ik. Het klonk ietsje beter, maar als snel kwam ik erachter dat ze 4 speakers hebben geinstalleerd met ingebouwde tweeters en de originele tweeters hebben afgekoppeld. Dit vond ik eerder een downgrade dus op eigen kosten vooraan een ander set speakers met aparte tweeter laten installeren en nu is het geluid goed. Het pakket was ook niet goed geïnstalleerd zo kon ik bv het geluid niet "faden" naar achter.
Verder ook snel achter gekomen dat de spoiler op een klein hoekje niet meegespoten was, netjes opgelost door de dealer.
Juli 2019 - Eerste onderhoud
Toen de Swift een jaar oud was mocht hij op onderhoud bij de dealer. Dit vond ik voor een klein onderhoud redelijk duur uitvallen, zeker omdat ze allerlei onnodige dingen doen zoals bijvullen ruitensproeiervloeistof (reservoir zat vol en ze rekenen 4 liter aan dit hebben ze er terug afgehaald toen ik er hen op wees dat deze vol zat). Ook een flesje TUNAP voor de injectoren etc te reinigen, moet van mij niet, dit kan ook zelf aankopen indien nodig en véél goedkoper (werk voor een onderdelengrossier). Ik was een beetje teleurgesteld over het eerste onderhoud, op naar het volgende.
Verder heb ik nog enkele updates aan de wagen gedaan zoals een Remus Catback geplaatst met EC goedkeuring. Dit omdat de originele uitlaat te stil is. LEDS in de kentekenplaatverlichting mochten ook niet ontbreken. Ik snap niet dat fabrikanten nog halogeen lampen installeren daar als wanneer andere lampen al LED zijn..
Ik ben niet zo tevreden van de standaard Continental Sportcontact 5, bij normaal, vlot rijgedrag met de wagen zijn de banden vooraan zo goed als op en dit op 20.000 km. Dit is mijn 4de wagen en nooit eerder zo iets opgemerkt. Volgende zullen zeker geen Conti's worden en aangezien er zeer weinig keuze is in de maat 195/45R17 ga ik naar 205/45R17 gaan voor de volgende bandjes.
Om af te sluiten is de Swift Sport echt een superleuke daily waar je elke keer weer met een glimlach achter het stuur zit. Verbruik valt best mee, tank is aan de kleine kant met 37l, nog nooit volledig leeggereden, lampje brand als er nog een 5 a 6liter in zit. Dan tank ik ongeveer 30l bij, hier kom ik ongeveer 500km ver mee. Niet slecht! Nog geen seconde spijt gehad van deze aankoop.
November
Deze maand nieuwe banden laten plaatsen. Ik heb voor een grotere maat geopteerd deze keer,namelijk 205/45R17. Dit omdat er onder andere in de originele maat heel weinig keuze is. Ik kan iedereen met een Swift deze grotere maat aanbevelen. Ikzelf heb gekozen voor de Goodyear Eagle F1 Assymetric 5,topband.
Weg bij dealer
Ik heb onlangs besloten uiteindelijk toch van dealer te veranderen. De dealer was helaas een echte oplichter. Twee zeer dure onderhouden waarbij zaken werden aangerekend die niet gedaan werden, of uurloon werd aangerekend terwijl hij rustig praatte met een persoon in de showroom of aan de telefoon vond ik het al bijna genoeg. Echter moest de spreekwoordelijke druppel nog vallen. Mijn auto moest langs de garage omdat er een verzekeringsexpert langskwam. Allemaal vlot verlopen tot ik ineens een factuur van €75 in de brievenbus kreeg van de dealer. Bestekkosten noemt hij het, echter is mij nooit medegedeeld dat hier kosten voor aangerekend zouden worden. Het bordje hangt wel ergens in de showroom uiteraard sinds mijn melding. Vuile trucjes om geld te verdienen noem ik dat. Helemaal niet klantvriendelijk. Toen ik hem over deze factuur aansprak deed hij er alles aan om gelijk te krijgen en besloot hij me uiteindelijk persoonlijk verbaal aan te vallen via Facebook Messenger. Op zoek naar een nieuwe dealer dus nu..
Nieuwe dealer
Mede door mijn verhuis heb ik nu een nieuwe dealer gevonden in de regio. Tot zo ver geen opmerkingen over, enkel ook aan de dure kant maar goed..
Bedrijfswagen
Door een nieuwe job rij ik momenteel een Renault Kadjar als bedrijfswagen. De Swift gaat niet weg en blijft als weekendwagen. Ik zou hem niet kunnen missen!
Garantie geval
- 58.000 km
Één van de buitenspiegels wou de laatste tijd niet goed meer inklappen. Gelukkig vervangen onder garantie door Suzuki. Kort daarna hetzelfde met de andere spiegel, opgestuurd naar Japan en een nieuwe erop. De 2 nieuwe spiegels doen tot nu toe hun werk voortreffelijk. Bij de installatie van de 2de spiegel was er wel een probleempje, het glas wou niet meer verstellen? Mee terug gegaan, moest een nieuwe afspraak inboeken. Na enkele dagen, raar maar waar, werkte het verstellen wel terug vanzelf! Afspraak was dus niet meer nodig.
Eerste slijtage onderdeel heeft het opgegeven!
- 62.000 km
De Swift is onlangs 5 jaar oud geworden, wat gaat de tijd snel. Als beloning mocht hij ons naar de Ardennen brengen en daar enkele dagen spenderen.
Helaas heb ik een minder leuk cadeau terug gekregen van de Swift. Gelukkig gaat het hier maar een goedkoop, zelf te vervangen slijtage-onderdeel nl 1 van de gasveren van de kofferklep. Nieuw gasveertje besteld op het werk en morgen plaatsen. Valt goed mee, hopelijk blijft dit zo!
Voor de rest niks te melden, de wagen staat meestal stil wegens bedrijfswagen en is nu de weekendwagen waar ik nog steeds met veel plezier in rij!
Op 2 augustus zal er een kleine schade hersteld worden dmv spotrepair en ook diezelfde maand zal er een onderhoudje gedaan worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
