Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Style (2025)

autoreview

Suzuki Swift
Suzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki Swift

Signalement

UitvoeringSwift 1.2 Smart Hybrid Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst1.600 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug bij Suzuki na twee jaar

  • 16 km

Doordat de Suzuki dealer was gestopt met de verkoop en zijn pand verhuurde aan een Hyundaiverkoper.
Kochten wij twee jaar terug een nieuwe I 10 N-line, met 100 pk
Omdat deze dealer om de hoek zat.
Maar na ruim 16000 km met de I10 gestuurd te hebben misten wij toch iets, hoewel dit wel de onze tweede i10 was die wij in bezit hebben gehad.

Na drie proefritten bij drie verschillende dealers zijn weer Terug bij Suzuki. Na 27 jaar weer een een Swift. Wij hebben de meeste Kleinere modellen van Suzuki gehad.
De laatste was een Baleno met 1.0 Boosterjet.
De drie proefritten hebben wij verreden op verschillende wegen en weersomstandigheden.
De Swift heeft ons verrast, op o.a. qua weggedracht, wind gevoeligheid ( de Swift weeg slechts 894 kg) compacte buitenmaten en toch een relatief ruim interieur.
De keuze voor de Swift werd eenvoudiger, omdat Suzuki tot 31 maart 2025 tweeduizend euro korting geeft op een nieuwe Swift. Dit maakt de pijn op de in te ruilen auto wat dragelijker, de I10 was pas twee jaar oud.
De keuze is een rode 1.2 smart hybrid style geworden.



Eerste ervaring

  • 1.600 km

Na een maand en 1600 km verder kan ik de eerste ervaringen met de Swift delen.
De Swift is een compacte lichte auto die slechts 894 kg weeg.
De auto heeft sinds het huidige model nog maar 3 cylinders en 83 pk.
Ondanks een cylinder minder is de Swift toch stiller dan zijn voorganger.
Dit zit hem voornamelijk in de betere geluidsisolatie. De Swift rijdt soepel, zowel in de stad als op de grote weg.
Het is geen snelle auto maar kan toch goed met het verkeer meekomen.
Door de Smarthybride techniek heb je bij het inhalen wat extra power.
Hierdoor is de auto ook relatief zuinig.
Bij de eerste tankbeurt was het verbruik 1 op 20.4 bij de tweede was het al 1 op 21.2
Op een langere rit gaf de Suzukiapp een verbruik van 1 op 24.4
We gaan het zien als auto wat meer kilometers gereden heeft en de temperatuur hoger wordt.

De ruimte in de Swift is voldoende voor vier personen.
De kofferruimte meet 265 liter, maar door de ruime achterklep en opklapbare achterbank kan je toch grote spullen vervoeren.
De Kilometerteller en de toerenteller zijn analoog, bij een een benzineauto vind ik dat niet erg.
Het navigatiesysteem werkt goed en duidelijk maar de rand er om heen had wel wat dunner gemogen. Het navigatie gedeelte geeft ook de rijrichting aan tussen de twee tellers voor je.
Dan hoef je niet steeds opzij naar het grote scherm te kijken.
Dan krijg je ook niet de melding van Keep your eyes on the road.
De meeste toeters en bellen kun je in het menu uitzetten.
Dit moet je wel bij aanvang van iedere rit uitzetten.
Leuk de Europese regelgeving.
De Swift heeft een aan de onderkant een afgeplat stuur, dit geeft inde recht uit stand wat extra beenruimte en ziet er wat sportiever uit.
Het sturen gaat verder behoorlijk licht wat wel even wennen is.
Wat mij bij meerdere Suzuki modellen is opgevallen is de kleine voorruit, zodat je voor een verkeerslicht gebogen omhoog moet kijken.
Wij hebben voor handgeschakelde versie gekozen omdat een automaat minimaal 10 procent duurder in aanschaf is.
In deze klasse vind ik de extra prijs best fors.
De stoelzittingen zullen voor de sommige mensen aan de korte kant zijn maar met mijn lengte 1.90 valt het mee.

Opvallende pluspunten zijn:
De Swift zit standaard vanaf het basismodel al goed in de opties.
Het verbruik; het geluidsniveau binnen en buiten de auto;
achteruitrijcamera; crosstraffic warning als je achteruit rijd krijg je een signaal als andere weggebruikers achter je langs rijden.
Opvallende minpunten zijn:
Lage voorruit wat betreft met zicht op de verkeerslichten;
De auto waarschuwt als je even opzij kijkt;
Dat de achteruitrijcamera niet geïntegreerd is in de kofferbakhandgreep, de mensen pakken eerder de losse camera beet dan de de greep van de kofferbak zelf.

De Swift is ongeveer net zo duur als de overgebleven A Segment auto's.
Je hebt net iets extra ruimte.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 374
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.