Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Style (2024) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.2 Smart Hybrid Style |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 2.915 km |
KM-stand laatst | 11.200 km |
Zuinig met rijplezier
- 11.200 km
*** (kleine) update 05-05-2025 - 11.200km
Voor het eerst een echt lange rit gemaakt in Duitsland. Bevalt dat? En wat valt op?
Ja dit beviel mij uitstekend. Motor geluid blijft nog aardig op afstand, zelfs op hogere snelheden. Ik heb de auto even op 170km/u gehad maar dat voelt toch niet zo fijn. Beste snelheid in Duitsland is 120 tot 140km/u. Dan draait de motor (mits vlakke weg) zo' n 2500 tot 2900tpm. Auto is heel stabiel ondanks dat het toch een lichte auto is. Draadloze Andriod Auto werkt perfect. Nog een positieve noot: de stoelen! Ondanks mij lengte heb ik geen rug of kniepijn gehad. Door een ongeluk op de A3 bij Köln werden we door Google Maps omgeleid over een hele mooie weg met veel bochten, heuvels een zelfs haarspeldbochten. DAN PAS is de Swift in zijn element. Ik heb van die weg genoten en de paddles achter het stuur komen dan van pas.
Wat minder beviel is op de Autobahn je eigenlijk qua vermogen niets over hebt bij inhaalacties en bij een flinke lange en snelle heuvel omhoog... 40pk meer is dan wenselijk. Goed je acties anticiperen.
Ik heb gedurende deze 1250km geen enkele andere Swift gezien. De auto valt erg op tussen de 'dikke Duitsers' maar dat is eigenlijk alleen maar leuk!
Verbruik? Vanmorgen in Duitsland (Rothenburg ob den Tauber) volgetankt en net weer. Verbruik was ruim 1 op 24!!! Echt ongelooflijk, want files gehad en veel wegwerkzaamheden en wat tijd goed willen maken door nu en dan hogere snelheden. En toch dit verbruik?! Erg indrukwekkend.
Over paar weekjes staat het eerste beurtje gepland. Verder heb ik op aanbod van Suzuki mijn autoverzekering via Suzuki zelf lopen. Daardoor nu 12 jaar garantie (of tot 200.000km)! Als dat geen vertrouwen geeft?!
*** Vanaf september 2024 rij ik in een Suzuki Swift 1.2 Style CVT.
Ik reed naar (volle tevredenheid) een Toyota Prius Plugin Hybrid Executive uit 2013, maar veranderende mrb-belasting en het feit dat we nu niet echt een grote auto meer nodig hebben besloten uit te zien naar wat anders. Tevreden met Toyota dus ook op zoek naar een Toyota, een Yaris Hybrid in een mooie luxe uitvoering moest het worden. Maarrrr... Geschrokken van de (tweedehands) prijzen en dan ook vaak veelal import als aanbod. Mooie auto Yaris proef gereden, maar had achter schade gehad kon ik zien. Verder viel bij de Toyota dealer notabene de inruilprijs erg tegen... Tegenvaller dus en Toyota prijst zichzelf wel beetje uit de markt.
Wacht eens... Onze 2e auto is een oude Suzuki Wagon R+ en doet het al jaren zonder enig probleem, mijn ouders rijden al jaren Suzuki Vitara. Waarom dan geen Suzuki?
Gekeken online voor een Swift.. ohhh, voor de prijs van een 2 of 3 jaar oude luxe Yaris kan ik ook een nieuwe Swift kopen. Bij de Suzuki dealer een proefrit gemaakt en eigenlijk blij verrast, zelfs zo blij verrast dat ik gelijk de demo auto van de dealer heb gekocht!! Inruilprijs van de Prius was gewoonweg netjes.
Ok eerlijk, ik heb na de Prius wel even moet wennen hoor. Toyota is nog steeds de koning van Hybride en de Swift is een (hele)milde Hybride. Maar doordat de Swift zo licht is, is het eigenlijk onmogelijk onzuinig te rijden met de Swift. 4,4ltr op 100km hoef ik niet mijn best op te doen en start stop heb ik uitstaan. In de winter en met winterbanden gemiddeld 5,1 op 100km. Mrb is maandelijks een lachertje.
Rijden is wel weer iets wat gewoon weer leuk is. De Prius was fijn comfortabel maar wel afstandelijk. Deze Swift wil spelen. En toch rijdt het met de CVT automaat erg rustig en comfortabel. Toerental bij constante snelheid is erg laag. In de Style uitvoering kan ik de CVT ook met 7 verzetten schakelen, maar doe dit eigenlijk alleen in de file. De CVT in de Drive stand heeft namelijk de eigenschap heel sterk op de motor te remmen wat een beetje schokkerig rijdt. Zelf schakelen met de flippers aan het stuur heft die eigenschap op.
In mijn auto leven veel verschillende auto's gereden: zuinige, verstandige (saaie?) ook bloed snelle maar wel allemaal Japans.
Snel kan ik de Swift niet noemen, alleen in het middengebied zit er genoeg pit in. Maar ben zelf geen straat racer (meer), dus is voor mij geen probleem. Motor klinkt wel prettig vind ik persoonlijk.
Uitrusting is in de Style uitvoering erg compleet en mis op een automatische ruitenwisser eigenlijk niets. De adaptieve cruise control stuurt zelf als het moet, werkt gewoon goed en is fijn voor lange afstanden. Maar zelf sturen is toch leuker!
Ik lees veel commentaren over het uiterlijk van de Swift, maar de auto is in het echt fijner om naar te kijken dan op de foto. Het prachtige blauw van mijn Swift helpt ook erg. Mooie diepe glans door de extra laklaag. Heb meer dan eens complimenten over de auto gehad.
Goed om te vermelden is dat deze generatie Swift in Japan is gebouwd, dus moet met de betrouwbaarheid wel goed zitten. En anders een lange garantietermijn om op terug te vallen.
In deze prijsklasse vind ik de nieuwe Swift aanbevelingswaardig.
1 verbeterpunt zou zijn een enkele knop om de snelheid waarschuwing uit te kunnen zetten. Ik laat het nu gewoon maar aan staan. En eerlijk gezegd stoor ik mij er na die maanden mij aan de 3 piepjes niet meer aan. Gewoon lekker draadloos Android auto gebruiken met fijne muziek en lekker sturen, want dat doet deze auto echt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
