Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Select (2025)

autoreview

Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Select (2025)

Signalement

UitvoeringSwift 1.2 Smart Hybrid Select
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst7.111 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

TSR is echt wel mee te leven.

  • 687 km

Na een hele rits tweedehandjes van 500 gulden tot 5000 euro had ik nu de mogelijkheid een nieuwe koets te kopen. Ik heb de intentie mijn ervaringen bij te houden op Autoweek. Te beginnen met dit schrijven, het volgende bericht zal zijn na mijn vakantie in Frankrijk in april/mei.

Waarom een Suzuki Swift?

Vanwege een groot vertrouwen in Japanse techniek vooral gevoed door mijn motorjaren in de eighties (denk aan scenes à la Joe Bar), de leuke kleurtjes en het speelse rijden. Natuurlijk ook de centjes. Mijn Annabel gedoopte Suuz kost de helft van de wegenbelasting en verbruikt ook nog eens minder dan de helft van haar voorganger de Duitse stationcar Fritz aan brandstof. De dealer, de te verwachten lage onderhoudskosten en de aantrekkelijke korting op dit moment.

En die snelheidswaarschuwingen?

Heb het volume van de piepjes zo laag mogelijk gezet (die hoor je dus al een stuk minder) en de Speed limit update buzzer permanent uit. Zo krijg je in ieder geval geen piepjes elke keer als de snelheidslimiet wijzigt. In praktijk is er zo prima mee te leven en krijg je alleen 2 zachte piepjes als je over de geldende snelheidslimiet gaat en verder leg ik de TSR alleen bij langere ritten door middel van de welbekende stokjes het zwijgen op. De rest van de rijhulpsystemen vind ik zeer comfortabel en een toevoeging op het rustig onderweg zijn (de Joe Bar tijden zijn al jaren voorbij), vooral de adaptieve cruise control.

Ja maar dat dashboard is toch keihard?

Weet niet waarom dit zo'n ding is in autotesten, wil 15 jaar met deze auto doen, hard is volgens mij gelijk aan degelijk. Het interieur ziet er prima uit naar mijn oordeel.

Welke uitvoering praten we over?

Een handgeschakelde Select in de kleur Flame Orange Pearl. Had eigenlijk mijn zinnen gezet op een Select in Cool Yellow Metallic maar die was pas leverbaar in augustus. Dat vond ik te lang wachten.

Hoe zit zo'n Suzuki als je 1,92m bent?

Prima, vooral vanwege mijn lengte voor de Select gekozen want deze uitvoering heeft een 6 voudig verstelbare bestuurderstoel. Hoe het bevalt op langere ritten laat ik na mijn vakantie weten.

Waarom geen EV?

In deze prijsklasse is in alle gevallen de actieradius van de aangeboden EV's te klein voor mijn gebruik. Zoals ik hierboven heb gemeld ga ik over 6 weken naar Frankrijk. Ik heb in mijn overweging meegenomen dat 90% van de op dit moment in Europa verkochte auto's nog een ICE is. Dus de verkrijgbaarheid van brandstof zit wel snor. En bij eventuele inruil is een ICE aan vele andere regio's te verkopen door de dealer. Want niet in elk land struikel je over de laadpalen. Daarbij heb ik nog geen vertrouwen in de Chinese modellen en wil ik ze ook niet zolang Europa (Suzuki heeft een fabriek in Hongarije) genoeg mooie auto's produceert.

Wel een hoop geld voor een B segmenter.

Value for money! Als ik het vergelijk met het eerste type Clio (kleur abricot weet ik nog) die ik van de baas mocht rijden in 1991 zie ik een groot verschil in uitrusting en comfort. Durf te stellen dat je nu meer waar voor je geld krijgt dan toen.

Is hij lelijk?

In de verschillende rij indrukken en test wordt de Swift lelijk genoemd. Dit bestrijd ik. In het echt komt hij beter over. Overigens ontworpen in Milaan!
En het belangrijkste ik vind hem wel mooi.

Alleen maar tevreden.

  • 7.111 km

Inmiddels zijn we terug van onze vakantie naar Frankrijk.
Ik kan helaas niet het verbruik over onze hele vakantietrip die voerde naar zowel de vogezen als de auvergne geven zoals ik van plan was .Tijdens het uitzetten van de piepjes met het stokje naast de tellers resette ik per ongeluk de verbruiksmeter. Dus ja TSR er is mee te leven maar soms...Het verbruik zelf is zo'n wonder dat ik als vrek gestopt ben het bij te houden. Altijd ruim boven de 1 op 20 en nu terug in NL doorsnee 1 op 23,8. Dus 90 op de rechterbaan en 'uitzeilen' daar doe ik niet meer aan.
Het zitcomfort is prima met dien verstande dat ik elke 2 uur een rustpauze anders gaat mijn lichaam protesteren maar dat is bij iedere auto.
Op de tolwegen is 130 in het uur aanhouden geen probleem en man wat stuurt dit autootje speels op bergwegen. Ondanks zijn bescheiden vermogen durf ik dit toch een auto voor de liefhebbers te noemen.
De adaptieve cruisecontrol is echt superfijn, ook de overige rijhulpsystemen bevallen me goed. Ik weet nu hoe en wanneer ze wel en niet te gebruiken nadat ze me eerst een aantal keren toch de stuipen op het lijf gejaagd hebben. Ze zijn nu eenmaal (deels) verplicht maar ook nuttig durf ik te stellen.
Het onderscheidende uiterlijk ben ik steeds meer gaan waarderen ja ik ben hier ook erg tevreden over.
Na terugkomst van de vakantie raakte in de wasstraat een (accessoire) stootstrip los maar dit is snel en goed verholpen door de dealer.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 374
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.