Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Select (2024) #2

autoreview

Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Select (2024)

Signalement

UitvoeringSwift 1.2 Smart Hybrid Select
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf29 km
KM-stand laatst14.692 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en aflevering

  • 29 km

Vanaf het moment dat de nieuwe Swift in het nieuws kwam was ik geïnteresseerd. Waarom? De Mazda 2 van mij wordt bijna 9 en liep op naar de 100.000 kilometer. Ben een proefrit gaan maken. Eerst de handgeschakelde en daarna nog in de CVT. Die laatste overtuigde mij van de aankoop. De soepele belevenis van geen schakelmomenten voelen is een soort luxe. Ook de ondersteuning van het mildhybrid accupakket zorgt ervoor dat je voor het gevoel weinig inlevert op de 90pk van de Skyactiv motor. Goede inruilprijs gekregen en de deal gesloten. Dan kan het lange wachten beginnen. De auto is geleverd op 31 augustus. Veel ervaring heb ik dus nog niet maar aangezien er nog maar één review van de nieuwe Swift op deze site staat maak ik er toch eentje aan. Gekozen voor de Select in de standaard kleur en dat is het schitterende Flame Orange. Heb een paar nuttige extra's genomen: de sharkfin antenne, transparant bumperfolie voor de achterbumper, instaplijsten met het Swift logo en bescherming op de flanken. Ik vind daarmee de auto er mooi uitzien en heb al diverse complimenten gehad over de kleur. De mening over het model hier op de site is nogal negatief. En ik weet het: "beauty is in the eye of the beholder". Als ik 'm maar mooi vind, dat is voldoende.

Ruimte

  • 578 km

Ik vergelijk de Swift maar vooral met de Mazda 2, mijn vorige auto. Het is verbazingwekkend hoeveel ruimte de Swift heeft. In wagenlengte is de Mazda 20 cm langer en de wielbasis van de Mazda is 12 cm langer dan de Swift. De bagageruimte is op een enkele centimeter gelijk. De ruimte op de achterbank is winst voor de Swift. Ik ben 1,81 meter maar heb vrij korte benen. Zit daardoor wat korter op het stuur. Bij de Mazda kon ik een hand tussen mijn knie en de voorstoel krijgen, bij de Swift een vuist. Dat scheelt nogal. Waar het zich wreekt het verschil in centimeters is juist voorin. Je linkerbeen kon je meer gestrekt kwijt in de Mazda. De wielkast zit bij de Swift gewoon wat dichterbij. Heb er geen hinder van maar ik denk als je geïnteresseerd bent in de Swift dat je hier tijdens de aankoop wel op moet letten. De stoelen geven goede steun en
zitten duidelijk zachter dan die van de Mazda

Is de Swift duur?

  • 578 km

De Swift is geen grote auto, de afwerking bestaat uit vooral harde kunststoffen. Toch kost een Select met CVT ruim 26.000 euro. Is de Swift daarmee duur? In zekere zin wel maar vergeet niet dat Suzuki een enorm goede reputatie heeft. In ons gezin heeft een Alto automaat en een Splash uit 2008 (nog in bezit) dat wel bewezen. Neem daarbij het lage verbruik en gewicht mee en dan valt het alleszins mee.

Ik zal naast deze introductie de review regelmatig updaten en ook de verbruiksmonitor bijhouden. Als er vragen zijn dan verneem ik die graag in de comments. Ik zal proberen die met enige regelmaat te beantwoorden.

Audio en multimedia systeem

  • 14.693 km

De telefoon koppelen gaat heel vlot en je hebt een draadloos systeem. Er zit navigatie op maar je kunt natuurlijk ook gebruik maken van Waze of Google maps. Het geluid van het standaard systeem is verrassend goed. Het systeem is makkelijk te doorgronden. Ik rij als ik navigatie nodig heb eigenlijk altijd met Waze. Via het scherm kun je makkelijk wisselen van navigatie naar je muzieklijsten van Spotify en weer terug. De verstaanbaarheid is in de auto goed, de andere kant heeft wel eens moeite om mij te verstaan ondanks goede articulatie.

Eerste onderhoud

  • 14.693 km

En dan zitten de eerste 15.000 km er al weer (bijna) op. Tijd voor het eerste onderhoud. Voor bijna Eur. 278,- mag ik weer 15.000 km verder rijden. Waren er nog puntjes die ik had aangegeven bij de beurt? Koelcapaciteit van de airco en het BSM (blind spot monitoring) dat bijna alle auto's ziet maar heel veel van de vrachtwagens niet. Voor de controle van de airco moest het systeem leeggehaald worden wat zo al 150,- euro zou kosten, nee laat maar. Hij koelt wel. Het niet zien van de vrachtwagens door het BSM ligt in het verschil in snelheid waarmee je een voertuig inhaalt. Ligt dat verschil in snelheid hoog dan geeft het BSM geen signaal af omdat het risico op een aanrijding ook nihil is. Een plausibele uitleg.
Verder natuurlijk niks aan de hand, het is immers een Suzuki. Een standaard beurt met nieuwe olie en oliefilter, een benzine additief voor je injectoren en een nieuwe nummerplaathouder omdat de dealer in andere handen is overgegaan. Het personeel is gelukkig niet veranderd. Als service zijn de batterijen van beide sleutels vervangen. Dat was het wel.

Rijhulpsystemen

  • 14.692 km

Ik rij al vanaf 1991. Auto's worden steeds luxer en ingewikkelder. Nou is Suzuki als merk lekker nuchter maar ze ontkomen ook niet aan de rijhulpsystemen. De waarschuwing voor te hard rijden is bloedirritant. Gelukkig kan die uit. Dat kan het snelst door beide stengels in te drukken en daarna te schollen met de rechterknop naar TSR (traffic sign recognision) te gaan. Daar zet je 'm op "off". En je bent verlost van de meest irritante piepjes. Dit moet wel gebeuren bij een stilstaande auto, dus als je het vergeet.....
LDW (lane departure warning): Deze staat bij mij ook standaard uit. Je wil namelijk geen bemoeienis in het geval dat je bij wegwerkzaamheden over de linker wegbelijning rijdt en dan teruggestuurd wordt door de auto als je net bezig bent een vrachtwagen in te halen.
BSM (blind spot monitoring): zie mijn verhaal bij de eerste beurt. BSM moet je echt zien als een systeem dat complementair is aan je eigen rijvaardigheid.
Alertheidswaarschuwing: Die houdt zich normaal gesproken heel mooi koest en als die al vindt dat je afgeleid bent klinkt er een heel zacht piepje. Toch een ervaring die ik wil delen. Op een zonnige dag waarbij de zonnebril niet onder handbereik lag kreeg ik steeds de melding: "looking drowsy". Oftewel ik zag er vermoeid uit. Maar ik was niet vermoeid maar zat te knijpen met mijn ogen vanwege de veelheid aan licht. Dat verschil is voor de auto niet te onderscheiden. Dus: zonnebril bij de hand.
De rest van de rijhulpsystemen heb ik geen opmerkingen over.

Motor en bak

  • 14.692 km

Ten opzichte van de Mazda lever ik 300 cc in, een 7 tal pk's en 36nm aan koppel. Voorlopig heb ik daar geen last van. Het Mildhybrid systeem ondersteunt de motor mooi. Suzuki kreeg kritiek dat ze van de viercilinder terug gingen naar een driecilinder. Suzuki heeft erg goed werk gedaan. De motor loopt met minimale trillingen. Mijn broer, die ook een flink stuk heeft gereden, was zelfs verbaasd om te horen dat het een driecilinder is. Bij accelereren hoor je het wel iets maar bij constante snelheden is de motor echt mooi stil. Om een idee te geven: bij 100 km per uur draait de motor net 2000 tpm. Bij 130 zijn het er nog geen 3000. Mooi zuinig is het blok ook de eerste tankbeurt zo goed als 1 op 20 gehaald.
Update 17.11.24: Nu ik het blok beter ken kan ik er iets meer over vertellen. Qua verbruik verrast de Swift nog steeds. Ik rij misschien heel iets minder sportief dan met de Mazda maar ik op een gemiddelde van 4,6 liter op 100 kilometer. Dat is 1 op 21,7. De zuinigste auto die ik ooit in bezit heb gehad.
Update 17.06.2025: beste verbruik tot nu toe over alle tankbeurten: 1 op 24,4 waarbij ik alleen maar lange ritten had en ook wel enigszins mijn best deed. Maar mijn langdurig gemiddelde blijft stationair op 4,6 liter voor 100 kilometer afstand. Dat met een vlotte rijstijl met inachtneming van de snelheidslimieten
Het start/stop systeem dan: de motor slaat af bij het uitrollen bij een verkeerslicht onder de 3 kilometer per uur. Als het toerental nog niet helemaal 0 is en je kunt toch weer door is de herstart nauwelijks merkbaar. Is het toerental echt 0 dan voel je wel een siddering door de auto gaan. Inherent aan de 3 cilinder bouw.
CVT: ik ben er blij mee en het concept is erg mooi maar de uitwerking kan toch beter. In filerijden is het geheel wat schokkerig. Maar verder is de rijbeleving met de CVT heel comfortabel.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 374
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.