Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Select (2024) #2

autoreview

Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Select (2024)

Signalement

UitvoeringSwift 1.2 Smart Hybrid Select
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf29 km
KM-stand laatst4.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en aflevering

  • 29 km

Vanaf het moment dat de nieuwe Swift in het nieuws kwam was ik geïnteresseerd. Waarom? De Mazda 2 van mij wordt bijna 9 en liep op naar de 100.000 kilometer. Ben een proefrit gaan maken. Eerst de handgeschakelde en daarna nog in de CVT. Die laatste overtuigde mij van de aankoop. De soepele belevenis van geen schakelmomenten voelen is een soort luxe. Ook de ondersteuning van het mildhybrid accupakket zorgt ervoor dat je voor het gevoel weinig inlevert op de 90pk van de Skyactiv motor. Goede inruilprijs gekregen en de deal gesloten. Dan kan het lange wachten beginnen. De auto is geleverd op 31 augustus. Veel ervaring heb ik dus nog niet maar aangezien er nog maar één review van de nieuwe Swift op deze site staat maak ik er toch eentje aan. Gekozen voor de Select in de standaard kleur en dat is het schitterende Flame Orange. Heb een paar nuttige extra's genomen: de sharkfin antenne, transparant bumperfolie voor de achterbumper, instaplijsten met het Swift logo en bescherming op de flanken. Ik vind daarmee de auto er mooi uitzien en heb al diverse complimenten gehad over de kleur. De mening over het model hier op de site is nogal negatief. En ik weet het: "beauty is in the eye of the beholder". Als ik 'm maar mooi vind, dat is voldoende.

Ruimte

  • 578 km

Ik vergelijk de Swift maar vooral met de Mazda 2, mijn vorige auto. Het is verbazingwekkend hoeveel ruimte de Swift heeft. In wagenlengte is de Mazda 20 cm langer en de wielbasis van de Mazda is 12 cm langer dan de Swift. De bagageruimte is op een enkele centimeter gelijk. De ruimte op de achterbank is winst voor de Swift. Ik ben 1,81 meter maar heb vrij korte benen. Zit daardoor wat korter op het stuur. Bij de Mazda kon ik een hand tussen mijn knie en de voorstoel krijgen, bij de Swift een vuist. Dat scheelt nogal. Waar het zich wreekt het verschil in centimeters is juist voorin. Je linkerbeen kon je meer gestrekt kwijt in de Mazda. De wielkast zit bij de Swift gewoon wat dichterbij. Heb er geen hinder van maar ik denk als je geïnteresseerd bent in de Swift dat je hier tijdens de aankoop wel op moet letten. De stoelen geven goede steun en
zitten duidelijk zachter dan die van de Mazda

Audio en multimedia systeem

  • 578 km

De telefoon koppelen gaat heel vlot en je hebt een draadloos systeem. Er zit navigatie op maar je kunt natuurlijk ook gebruik maken van Waze of Google maps. Het geluid van het standaard systeem is verrassend goed. Ik hou het hierbij eventjes omdat ik hier nog veel moet uitproberen.

Is de Swift duur?

  • 578 km

De Swift is geen grote auto, de afwerking bestaat uit vooral harde kunststoffen. Toch kost een Select met CVT ruim 26.000 euro. Is de Swift daarmee duur? In zekere zin wel maar vergeet niet dat Suzuki een enorm goede reputatie heeft. In ons gezin heeft een Alto automaat en een Splash uit 2008 (nog in bezit) dat wel bewezen. Neem daarbij het lage verbruik en gewicht mee en dan valt het alleszins mee.

Ik zal naast deze introductie de review regelmatig updaten en ook de verbruiksmonitor bijhouden. Als er vragen zijn dan verneem ik die graag in de comments. Ik zal proberen die met enige regelmaat te beantwoorden.

Rijhulpsystemen

  • 578 km

Ik rij al vanaf 1991. Auto's worden steeds luxer en ingewikkelder. Nou is Suzuki als merk lekker nuchter maar ze ontkomen ook niet aan de rijhulpsystemen. De waarschuwing voor te hard rijden is bloedirritant. Ik moet nog zien hoe maar volgens mij kan het alleen bij een stilstaande auto met draaiende motor.

Met het lane departure warming systemen leer je wel leven. Gewoon op tijd je richting aangeven en dan voorkom je de tegenstuur reactie. Ook die is uit te zetten.

Motor en bak

  • 4.000 km

Ten opzichte van de Mazda lever ik 300 cc in, een 7 tal pk's en 36nm aan koppel. Voorlopig heb ik daar geen last van. Het Mildhybrid systeem ondersteunt de motor mooi. Suzuki kreeg kritiek dat ze van de viercilinder terug gingen naar een driecilinder. Suzuki heeft erg goed werk gedaan. De motor loopt met minimale trillingen. Mijn broer, die ook een flink stuk heeft gereden, was zelfs verbaasd om te horen dat het een driecilinder is. Bij accelereren hoor je het wel iets maar bij constante snelheden is de motor echt mooi stil. Om een idee te geven: bij 100 km per uur draait de motor net 2000 tpm. Bij 130 zijn het er nog geen 3000. Mooi zuinig is het blok ook de eerste tankbeurt zo goed als 1 op 20 gehaald.
Update 17.11.24: Nu ik het blok beter ken kan ik er iets meer over vertellen. Qua verbruik verrast de Swift nog steeds. Ik rij misschien heel iets minder sportief dan met de Mazda maar ik op een gemiddelde van 4,6 liter op 100 kilometer. Dat is 1 op 21,7. De zuinigste auto die ik ooit in bezit heb gehad.
Het start/stop systeem dan: de motor slaat af bij het uitrollen bij een verkeerslicht onder de 3 kilometer per uur. Als het toerental nog niet helemaal 0 is en je kunt toch weer door is de herstart nauwelijks merkbaar. Is het toerental echt 0 dan voel je wel een siddering door de auto gaan. Inherent aan de 3 cilinder bouw.
CVT: ik ben er blij mee en het concept is erg mooi maar de uitwerking kan toch beter. In filerijden is het geheel wat schokkerig. Maar verder is de rijbeleving met de CVT heel comfortabel.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 364
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.