Suzuki Swift 1.2 Select (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Swift 1.2 Select |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 6.000 km |
KM-stand laatst | 18.000 km |
ervaring na 1e jaar
- 18.000 km
Ik heb de Suzuki Swift met 1200 cc motor met CVT automaat nu een jaar. Toen ik de auto kocht was hij bijna 1,5 jaar oud met slechts 6000 km om de teller. Inmiddels bijna 2,5 jaar oud en 18000 km op de klok.
Hiervoor heb ik 5 jaar een Fiat Punto met 2-cilinder Twinair turbo motor met handbak gereden. Zo kan ik een mooie vergelijking tussen beide auto's maken.
Prestaties
De Swift gaat lekker vlot mee in het verkeer. Ik ben een rustige rijder, en het vermogen van 90 pk en de trekkracht zijn ruim voldoende. Wel maakt de CVT veel toeren bij snel optrekken. De automaat is een verademing na het vele schakelen met de 6-bak van de Fiat. Ik wil nooit meer naar een handbak terug.
De draaicirkel is heerlijk klein, terwijl die van de Fiat nogal groot was. Je parkeert heel gemakkelijk in en keert ook gemakkelijk.
Comfort
De 4-cilinder 1200 CVT motor doet zijn werk lekker stil, bij lagere snelheden zoef je letterlijk over de weg zonder dat je de motor hoort. Een heel verschil met het koffiemolen-motortje van de Punto.
De ophanging van de wielen is zodanig dat oneffenheden heel direct worden doorgegeven. Soms vind ik het bijna aanvoelen alsof de wielen niet helemaal vast zitten of de schokbrekers klapperen. Drempels neem ik heel voorzichtig. Maar bij de eerste beurt in de garage kon men niets afwijkends vinden. Het is blijkbaar een eigenschap van de Swift. Maar daarom heb ik het comfort niet meer dan 3 sterren gegeven.
De heel korte draaicirkel heeft in de winter bij vorst tot gevolg dat bij volledige stuuruitslag de band in de "buitenbocht" niet goed in het spoor kan blijven en met schokjes naar binnen getrokken wordt. Ik moet er bij zeggen dat er nog harde zomerbanden op lagen. Inmiddels heb ik die voor Michelin 4-seizoenenbanden vervangen. Hopelijk is het euvel daarmee opgelost. Maar de garage gaf ook aan dat dit een vaker gehoord euvel is.
Ruimte, interieur en exterieur
Voor een auto van slechts 3.83 m is de Swift heel ruim van binnen. De stoelen kunnen ver genoeg naar achteren en zitten goed. Op de achterbank kunnen volwassenen gemakkelijk zitten en daar is zelfs meer beenruimte dan in de Punto die meer dan 20 cm langer was. Het dashboard is stijlvol en sportief met mooie witte accenten. Het touchscreen in de middenconsole werkt goed en de geluidsinstallatie klinkt geweldig.
De kofferruimte is wat kleiner dan die van de Punto, maar veel groter dan de vorige versie van de Swift. Je wekelijkse boodschappen kun je er gemakkelijk in kwijt. De rugleuning van de achterbank is in een handomdraai in 2 delen neerklapbaar. Helaas ontstaat daardoor geen vlakke laadvloer, maar de rugleuning klapt wel bijna horizontaal neer. In de Punto was dat beter voor elkaar: daar klapte je eerst de zitting naar voren en daarna de rugleuning naar beneden.
Van buiten vind ik het een stoer karretje. Wat breder dan de vorige versie, dat staat hem goed. De looks zijn een beetje die van een Mini.
Verbruik
De Swift weegt maar 875 kilo, en dat is gauw een paar honderd kilo lichter dan de concurrenten in het B-segment. Dat zie je terug in het verbruik. Afgelopen zomer was 1:21 gemiddeld geen zeldzaamheid. Afgelopen winter was het verbruik ongeveer 1:18, nog altijd een heel mooie waarde. Met de Punto haalde ik gemiddeld 1:16 tot 1:18.
Eindoordeel tot nu toe
Ik ben heel blij met de Swift, ondanks de tegenvallende wielophanging. Mooie compacte prettig rijdende auto.
En ik ben benieuwd of andere rijders mijn ervaringen herkennen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
