Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Stijl (2018) #3

autoreview

Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Stijl (2018)

Signalement

UitvoeringSwift 1.0 Boosterjet Stijl
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf31.500 km
KM-stand laatst41.900 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk een Swift

  • 31.500 km

Na weet ik hoe lang een Swift de mooiste gevonden te hebben heb ik een Swift.

Maand verder

  • 32.650 km

Ik heb voor ik deze auto kocht lang nagedacht over wat het zou moeten worden. Een 1.2 met 90 pk? Of toch een boosterjet waar in binnen- en buitenland men erg enthousiast over was? En een handgeschakelde of een automaat? Autoweek was niet erg jubelend over de automaat, zelf had ik gemerkt dat mijn Wagon R+ met 4 traps automaat helemaal niet zo beroerd was. Een erg lange 2 maakte dat ik er heel aardig mee overweg kon en comfortabel is zo'n automaatje wel.

Maar eens proef gereden met een vrij jonge, handgeschakeld en 83 pk. Ding was echt afgetrapt, maar goed, het ging me er om te voelen hoe dat rijdt. Optrekken viel wel mee, remmen deed dat ding als een debiel, eerst even niks en dan ineens met een klap de volle remkracht erin. Waardeloos.

Met de Swift van vrienden had ik al eens gereden, een 1.2 met 94 pk. Maar die auto is wat traag doordat er superzuinig mee gereden wordt, motor is behoorlijk vervuild en reageert niet vlot op het gas. Sturen is wel lekker en model is echt mooi. Iets mooier zelfs dan de nieuwe, maar die is wel een stuk ruimer en weegt ook minder. En van binnen is de nieuwe echt beter.

Op maandagmorgen eens naar Zwolle, een Swiftje uit 2018 met weinig op de teller, boosterjet automaat (is dan een 6 traps met koppelomvormer). Een import auto, niet eens echt goedkoop. Maar er wel piekfijn uit zag, uitrusting is net even anders dan de Nederlandse. Deze heeft geen uitgebreidere luidsprekers aan boord, maar wel voor èn achter schijfremmen. Dat remt heel beheersbaar, soepel en als ik wil ook krachtig.

Wat rijdt dat autootje fijn, na paar minuten had ik al iets van: "Dit moest 'm maar worden". Motor rustig op temperatuur laten komen en dan even voelen wat er gebeurt als je echt gas geeft. Dan schakelt die bak vlotjes twee versnellingen terug en gaat het rap hoor, toeren naar 6000 en voor je het weet moet je weer van het gas af, 120 op een weg waar je 100 mag is zó gepiept. Nu ik wat gewend ben aan het autootje schakel ik met de flippers de eerste versnelling al zelf even terug, gas geven en de bak gaat nog één terug en je schiet vooruit. Mij sportief genoeg.

Maar is anders dan een handbak, ik weet het. Overigens is deze "ouderwetse" automaat toch nog sneller dan een handbak. In 10 seconden naar 100, de handbak doet er 10,6 over. Tot nu toe bevalt dat prima, het iets hogere verbruik maakt met de weinige kilometers die ik per jaar rij niet echt een verschil. Het soepele schakelgedrag van deze Aisin automaat is echt een genot, doet ongemerkt z'n werk en als ik wat meer invloed wil hebben kan dat altijd met de flippers. Als hij te lang in hogere toeren blijft handen... hoppa, terug naar 1500. Als ik wil inhalen: even terug schakelen en gas geven, dan komt er echt genoeg onder de motorkap weg om lekker te rijden. Ik ben blij dat ik voor deze motor gekozen heb en de automaat bevalt ook goed.

Op de snelweg is de cruisecontrol ook prima, houdt zelf mooi afstand en als ik ga inhalen geeft de auto flink gas, haalt echt stevig in hoor. Heel bruikbaar. Wat ik ook wel waardeer is het lage toerental; 2000 bij 100 vind ik heel netjes. Bij 80 net even boven de 1500, bij 120 zo rond de 2600. Bij wat hogere snelheden hoor je wel vrij veel windgeruis en ook de banden, vooral bij nat wegdek.

Afgelopen weekend heb ik mensen opgehaald uit Leeuwarden, 5 personen vervoeren lukt prima (we waren een uurtje onderweg) maar dat ga je niet doen als je op vakantie naar het buitenland gaat. Ook een kinderwagen achterin... lukte niet want dat kreng liet zich te weinig opvouwen. Mijn kofferbakje vind ik voor mijzelf ruim genoeg.

Wat me opviel is hoe makkelijk de auto ook met 5 mensen aan boord nog snelheid oppakt. En zo zachtjes aan raak ik ook gewend aan de automatische dingen zoals de cruisecontrol en de automatische koplampen. Hij schakelt echt vlot over naar dimlicht, tegenliggers hebben van mij geen last en dat vind ik ook echt belangrijk. Wel dimt hij ook bij wegwerkzaamheden, de borden langs de weg interpreteert hij als tegenligger en dan is mij soms wat meer licht wel welkom. Oké, kan ik ook regelen, daar niet van. En heb mistlampen, op zulke momenten ook bruikbaar.

Navigatie moet ik ook aan wennen maar het werkt. Het systeem van Suzuki is goed verstaanbaar en ik heb een update van de kaarten gekregen, het werkt iets makkelijker dan een TomTom, maar de accuratesse is wel minder, als ik de snelheden aan ga houden die mijn navigatiesysteem me vertelt ben ik binnen een paar maand blut, krijg ik stápels bekeuringen. Maar aanwijzingen zijn weer net even prettiger, stem erg aangenaam en duidelijk. Zal allemaal wel wennen zijn, de TomTom had ik ook nog maar paar maand, krijgertje van een vriend. De navigatie van Suzuki vertelt me wat eerder en duidelijker wanneer ik een afslag met nemen, maar soms klopt er ook weer helemaal niks van. Maar de TomTom vertelde me soms pas als ik midden op een kruising was dat ik af moest slaan. Of veel te vroeg, dat ook wel.

Tot nu toe ben ik met mijn Swift dik tevreden. Ik hoor van anderen ook dat ze het interieur mooi vinden, is nog krasvrij na toch al 5 jaar. Stoelen zitten lekker. Stuur.... had van mij een klein beetje verder naar me toe gemogen, de verstelling is niet heel ruim. Ik heb een middenarmsteun, die had ook paar centimeter verder naar voren gemogen, het kan maar iets verder was comfortabeler geweest. En ik moet ook wennen aan al die mogelijkheden en instellingen. De interieurlampjes doen nog niet altijd wat ik wil, de portieren en de achterklep, moet er nog m'n weg in vinden. Maar ik heb er wel lol in, eigenlijk is het enige wat ik een dom gedoe vind de waarschuwing dat je over de lijn gaat. Op secundaire wegen krijg ik te vaak een melding, beetje binnenbocht nemen en het is weer raak. Gelukkig geen gepiep en zo, gewoon geen aandacht aan besteden.

Brandstof verbruik... 5,2/100 km maar vandaag getankt en als ik het zelf uitreken kom ik op 1 op 15... Is nogal een verschil ! Is nu ook koud, zal ook wel wat schelen. Maar wel even iets waar ik komende tijd wat op ga letten. Had hiervoor met een flink stuk 130 rijden heel wat betere verbruikscijfers.

Na vakantie

  • 40.000 km

Tijd voor een update .
Afgelopen september heb ik een reis gemaakt door het Schwarzwald en een deel van de Alpenroute. Laatste stukje kon niet, wegen afgesloten door het weer. Wel ook in Oostenrijk heel wat gereden, al met al veel bergwegen gereden. Ik heb het met de bonnetjes uitgerekend, 1 - 19.8 en de display gaf 4.8 op 100 aan. Heel netjes, bergachtig terrein maar ook slome kilometers op de Duitse snelweg en soms ook 130. Maar één op twintig, prima toch?
En rijden op een bergweg... Leuk hoor, dat Swiftje maakt dat toch wel een pretje. En de automaat? Helemaal goed, berg-op even flipperen, toerental niet teveel laten zakken, berg af idem, dan houdt de wagen dat ook vast, kun je goed remmen op de motor . Hoef je niet voor naar Manual, werkt perfect. Is echt een heel fijn iets van mijn Swiftje. En sturen.... Lekker hoor. Ik zoek niet de grenzen op, maar merk heus wel of een auto lekker stuurt. Bocht uit even gas bij... Is dit wel een fijne auto. Maar laten we eerlijk zijn, 80 is gebruikelijk en er zijn ook veel wegen beperkt tot 60. Echt zoeven over een bochtig weggetje... Leuk verhaal maar mag bijna nergens.
Ruimte... Voor mij alleen ruim zat, een gezin zal echt er even over moeten nadenken. Kofferbak kan wel wat krap zijn. Kinderwagens en zo... Nee.
Na een jaar ben ik nog steeds blij met mijn Swift, soms is het wel fijn dat ik de spiegels in kan klappen, hij rijdt prima en zuinig, meestal heel stil ( 130 met natte weg... Dan wel wat lawaai). Achterin ruim genoeg, ook dat is echt beter dan de voorgaande modellen.
Navigatie: Als er een wegomlegging is raakt ze helemaal de kluts kwijt, dan zeurt ze kilometers over terugkeren en zo. Maar ze is goed verstaanbaar en heel prettig, ik ga nog wel eens uitproberen of er wat beters is. Als er geen gekke dingen gebeuren werkt het wel, zelfs een hotel zoeken ergens in Zuid Duitsland. En dan ook nog een goedkoop hotel, niks mis mee.
Onderhoud? Heb er twee nieuwe banden onder laten zetten, profiel was nog diep genoeg maar leeftijd van de band laat ik meetellen. Ik wil er lekker mee door een bocht kunnen sjeezen, dus nieuwe bandjes. De Ecopia's van de achteras zijn naar voren gezet, daar zit nog behoorlijk veel profiel op, de nieuwe zitten eerst achter. Zijn Michelins Primacy 4+ geworden, dure slofjes (380 euro er twee) maar worden erg goed beoordeeld in tests. Verder geen dingen, kleine beurt was 154 euro, gewoon een fijne betrouwbare Suzuki.

OpelCrossland

  • 41.900 km

Heb nu paar keer gereden in een andere auto. Een Opel Crossland. Iets meer vermogen en flink zwaarder. Waar mijn Swiftje over de snelweg danst is die Crossland een trage bak. Inhalen is een echt verschil. Schakelen kan ik wel maar merk ook dat het niets toe voegt, zeker niet bij gewoon ergens heen rijden. Dat je op de snelweg echt terug moet schakelen is al vreemd, wil je echt even vlot voorbij moet je terug naar drie.... Vijfbak. Schakelt mijn Swift ook terug, ook twee, maar zit dan in z'n vier. Net even anders.
Het boterzacht schakelen van mijn ouderwetse koppelomvormer leer ik echt waarderen. In druk stadsverkeer is het echt prettiger. Avond voor Koningsdag door Den Haag met een Crossland was echt werken, was mijn Swifje makkelijker geweest. Hoef je toch minder je aandacht te verdelen, is net even makkelijker. Geen groot verschil hoor, heb 45 jaar altijd met handbak gereden. Mijn Swift is evenwel echt minder stress. Stadsverkeer ? Een automaat, niet zeuren, is echt beter.

Lekker kijken naar alle mafkezen op fatbikes, daar alle aandacht, dan is een automaat wel lekker hoor, was die schakel auto lastiger. En ik vond de koppeling wat diep, wat zwaar. Moest echt trappen en ook wat wennen aan de koppeling, wat meer dan ik me van andere auto's herinner.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 374
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.