Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 21.881 km |
KM-stand laatst | 62.000 km |
Suzuki Swift 1,0 Boosterjet Stijl
- 37.000 km
Na 13 jaar in een Swift 1.3 GLS uit 2005 te hebben gereden begon het te kriebelen om een upgrade te maken naar een Swift van twee generaties nieuwer.
Dit ondanks dat onze Swift uit 2005 nog in erg goede staat was en zeer weinig technische klachten had. Een beetje speling in de voorwielophanging leek mij wat kostbaarder te gaan worden.
In april 2018 kochten wij deze laatste generatie Swift als demo-auto van Freeroad in Almere.
Hij was toen net geen jaar oud en had 22.000 kilometer op de teller.
Het is de 1.0 Boosterjet Smart Hydrid Style-versie in Burning Red metallic die standaard al erg luxe uitgerust is voor een auto in dit segment.
Zo heeft ie LED-verlichting voor en achter, ingebouwde navigatie, Apple CarPlay/Android Auto, stoelverwarming, Keyless entry & start, adaptieve Cruise control, lane keeping assist, elektrisch inklapbare buitenspiegels, Follow me home-verlichting, Climate control én het Smart Hybrid systeem.
Een optie die ik wel erg mis (is wel te bestellen) is een regensensor. Tevens vind ik de optie LED-verlichting bij de voeten erg mooi maar die hebben wij helaas ook niet. Oja, die witte sierstrips in het interieur had ik ook graag in rood of zwarte pianolak gehad...
Op een klein krasje op het stuurwiel na was de auto als in nieuwstaat.
De dealerstickers moesten er natuurlijk af inclusief de velgtrimming/-stickers.
Zelf heb ik nog wat kleine aanpassingen gedaan namelijk: een korte antenne, chroom knipperlichten voor, LED-kentekenverlichting, LED-verlichting in het interieur en het verwijderen van het Suzuki-naamplaatje (dus niet het logo).
Inmiddels hebben wij in bijna drie jaar tijd zo’n 15.000 kilometer in de Swift gemaakt en dit zijn de ervaringen daarvan:
Positieve punten:
- het gewicht! Je voelt aan alles dat de Swift heerlijk licht is. Hij is daardoor wendbaar, heeft een mooi verbruik (zie hiervoor mijn brandstofmonitor), lage wegenbelasting en een lekker vlotte acceleratie!
- De driecilinder motor klinkt prettig bij acceleratie en is op snelwegtempo best stil. Het kleine hybridesysteem lijkt weinig toe te voegen maar de starter/generator werkt prettig voor het Start&stop-systeem.
- Persoonlijk vind ik het exterieur zeer geslaagd. Vooral deze Stijl-uitvoering smoelt erg goed dankzij de koplampen, sportieve grille en dakspoiler.
- De stoelen zitten prima ondanks dat het zitvlak net te vlak staat en wat kort is.
- Het interieur en de kofferbak bieden voldoende ruimte voor een gezin met twee kinderen. Ook is er aardig wat bergruimte in de vorm van vakken, deurvakken en bekerhouders. Qua afwerking vind ik het prima ogen en het lijkt allemaal erg solide.
Nadelen/storingen:
- Met enige regelmaat geeft de Adaptive Cruise Control een foutmelding waardoor deze niet beschikbaar is. Een reset met de knop op het stuur werkt meestal maar soms werkt het systeem pas weer na de motor uit en aan te hebben gezet. “Cruise system temporarily disabled”.
- Het bandenspanningscontrole systeem gaf vorige winter een “Tyre pressure low”-meldimg terwijl alle banden een juiste spanning hadden én voldoende spanning aangaven op het display. Toen was er een reset door de dealer nodig. Sinds een week is deze klacht terug en moet ik er dus weer mee naar Freeroad.
- De Adaptive cruise control kan erg abrupt remmen voor kruisende voorgangers. Er wordt dan een noodstop gedaan terwijl een voorganger alleen maar voor je langs van rijbaan wisselt. Onze Espace is een stuk minder panisch. Ook ziet het systeem soms stilstaande aan auto’s in een bocht als obstakel waardoor er abrupt geremd wordt zonder dat dit nodig is. Ook heuvel af remt ie erg enthousiast om nog geen kilometer sneller te rijden dan je hebt ingesteld. Voor achterliggers is dit, denk ik, erg vervelend en onnodig.
- De navigatie is verouderd maar een software update van de kaarten door Suzuki kost €299,-!!! Niet echt goedkoop voor een budget merk... Bij Renault was dit €50,-. Gelukkig kan ik met Google Maps via Apple CarPlay wel de laatste kaarten gebruiken.
- CarPlay werkt helaas alleen via de USB-kabel en niet altijd vlekkeloos.
Qua betrouwbaarheid is de electronica dus het enige minpunt. Mechanisch is ie prima. Logisch met deze kilometerstand.
Onderhoudshistorie van 22.000 tot 36.000 kilometer:
- 29.044km. jaarlijkse beurt. €252,03
- 30.000km. Lekke band door schroef. Twee nieuwe Vredestein banden €241,64.
- 33.748km. Standaard beurt incl. vervangen bougies, nieuw luchtfilter, airco service. De airco was defect gegaan en is onder garantie gerepareerd. €507,97
- Software-wijziging laten uitvoeren waardoor de spiegels inklappen zodra je de deuren op slot doet. Voorheen kon ik ze zelf inklappen met een druk op de knop van de spiegelbediening. Helaas heb ik nu niet de mogelijkheid om de spiegels uitgeklapt te houden indien het sneeuwt en vriest.
- Dealer Freeroad in Almere bevalt perfect. De service is erg goed en er staat elke beurt kosteloos een keurige leenauto klaar. Omdat mijn vijfjarige dochter cabriofanaat is kregen we in de zomer een Mazda MX-5 RF mee.
Tot nu toe hebben wij dus erg veel plezier van onze Swift en was de vernieuwing van het 2005-model naar de nieuwe een goede keus!
Een paar smetjes en de eerste APK-keuring
- 38.000 km
Net na het schrijven van mijn vorige review zijn er een paar problemen voorgekomen.
Zo kwam de waarschuwing van het Bandenspanningscontrole-systeem weer op. Deze blijft irritant op het scherm tussen de tellers staan waardoor je de andere functies van de boordcomputer nauwelijks meer kunt gebruiken. Erg vervelend en ik wilde er maar snel mee naar Freeroad. De bandenspanning van alle vier de banden is volgens het systeem wel bijna identiek en een correcte waarde.
Een andere klacht die een tijdje geleden ontstond: tijdens het rijden viel opeens een stuk afdekplaat van de voetenruimte aan de bestuurderskant naar beneden. Het lukt mij helaas niet om deze weer netjes vast te klikken.
Aan de passagierszijde was hetzelfde al eens gebeurd, die paste wel weer op zijn plek en heb ik met wat superlijm vastgezet. Misschien niet de slimste oplossing om het te lijmen maar hij blijft nu wel zitten....
Sowieso zijn die stukken wel van erg goedkoop ogend glimmend en keihard plastic.
Op een koude ochtend had ik een probleem met starten. Na het indrukken van de startknop ging de auto druk bezig met een startcyclus die misschien wel tien seconden duurde voordat de motor aansloeg. Het leek wel op een lege accu maar dat zou niet moeten kunnen, lijkt mij. De startmotor werkt namelijk met het mild hybrid systeem en dat gaf een meer dan half volle accu aan.
Uiteindelijk liep de motor maar met een zeer laag toerental en veel vibraties waarbij ik de indruk kreeg dat ie af zou slaan. Na zelf een kleintje gas te hebben gegeven ging de motor naar een normaal toerental.
36.700km. De eerste APK-keuring.
De eerste APK-keuring was bijna feilloos. Alleen de ruitenwisserbladen moesten alle drie vervangen worden.
Dat had ik natuurlijk ook zelf even kunnen doen voor de keuring...
Het systeem van de bandenspanningscontrole werkt weer nu de banden door de dealer naar 2.5 bar zijn gepompt. Blijkbaar vindt het systeem 2.2 te laag...
Het stuk kunststof in de voetenruimte heeft Freeroad weer netjes vast gezet.
Met het uitlezen van de motorgegevens kon Freeroad geen reden vinden voor de vreemde start van een tijdje daarvoor.
Sindsdien is dit ook niet weer voorgekomen.
Onderhoudsbeurt, APK en een Terugroepactie
- 55.200 km
Tijdsgebrek en een klein beetje het personeelstekort bij de dealer zorgden er voor dat de onderhoudsbeurt iets te lang op zich heeft laten wachten.
Exact een jaar na het laatste onderhoud springt het “controleer oliepeil”-lampje aan en hier heb ik een dik half jaar mee rond gereden. Het oliepeil was overigens wel goed.
Voordeel voor mij was dat het onderhoud gelijk met de APK plaats kon vinden.
De onderhoudsbeurt was redelijk beperkt en bestond uit het vervangen van de Multiriem, olie en filters.
Met de APK-keuring erbij kwam het totaalbedrag op €487,08.
Ook is er een Terugroepactie uitgevoerd op de Terugslagklep van de vacuümpomp.
Interessanter voor jullie als lezers zijn natuurlijk mijn ervaringen met de auto tússen de onderhoudsbeurten.
Heel kort gezegd, de auto bevalt nog steeds goed.
Qua techniek is er heel weinig te melden.
Slechts twee keer een zwart scherm van het infotainment. De auto helemaal uitzetten en op slot loste het probleem op. Verder rijdt de auto, voor mijn gevoel, nog steeds als nieuw.
De Adaptive Cruise Control blijft eigenlijk het enige minpuntje met soms abrupte remacties en heel soms het niet beschikbaar zijn van het systeem.
Oja, en wat ik nog niet eerder heb benoemd, de hoedenplank valt heel vaak van zijn rotatiepunten bij het uitladen van bagage, een beetje onhandig.
Geen nieuws, goed nieuws
- 62.000 km
De afgelopen 16 maanden is er naast het reguliere onderhoud niets noemenswaardigs gebeurd.
Lekker betrouwbaar door!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
