Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Comfort (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ignis 1.2 Smart Hybrid Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 24.000 km |
KM-stand laatst | 24.000 km |
De eerste ervaring met deze stoere hybride Suzuki Ignis
- 24.000 km
Mijn partner heeft ruim anderhalf jaar een Suzuki S-cross. Hij is hier uitermate tevreden over. Dit heeft voor mij de doorslag gegeven om ook over te stappen van de Fiat Panda naar de Suzuki Ignis. Beide auto's zijn vergelijkbaar en kan ik dus ook een reëel beeld schetsen van de verschillen. Ik heb er inmiddels 500 km opzitten, voor mij best veel, omdat mijn jaarkilometrage op 5000 km ligt.
VERBRUIK
De Fiat Panda was een zeer zuinige auto (een twinair model, dus 2 cilinders). Ik heb ongeveer 25.000 km met deze Panda gereden met een verbruik van 20 km op een liter.
De Suzuki Ignis heeft over de eerste 500 km een gemiddeld verbruik van 23 km op een liter. Dat is toch ruim 10% zuiniger dan zijn voorganger. Dat heeft te maken met een lager gewicht (100 kilo) en omdat de Ignis een mild hybride is. Hij wordt dus ondersteund bij het optrekken. Dat scheelt voor mij dus 33 liter op jaarbasis (ongeveer 60 euro)
COMFORT
Op het gebied van comfort wil ik graag 2 dingen gezegd hebben. Als het gaat om comfort qua veiligheid, rijtechniek en media, dan springt de IGNIS er ver bovenuit. Vanwege de smart technogie is er ook veel meer mogelijk, maar ook de standaard veiligheids snufjes zijn uitgebreider op IGNIS. Als het gaat om de vering van de auto, dan heeft de Fiat Panda het toch beter voor elkaar. De IGNIS is stugger.
Zowel de Panda als de IGNIS hebben een gescheiden neerklapbare achterbank, maar bij de IGNIS kan je de achterbank wel 17 cm naar achteren zetten en de rugleuning kan in meerdere kanten verzet worden waardoor de kofferbakruimte bijna 2x zo groot wordt. Menigeen is hier jaloers op.
UITSTRALING
Hier kan ik heel duidelijk in zijn. De Suzuki IGNIS straalt stoerheid uit, wat de Panda niet heeft. De IGNIS is van binnen netjes afgewerkt en de kleuren van de auto zijn terug te vinden binnen de auto, maar ook in de stoelen. Ook de robuuste buitenlijnen zijn zeer mooi en je kan met recht met deze auto voor de dag komen.
VERZEKERING / WEGENBELASTING
De Suzuki IGNIS valt met zijn gewicht (810 kg) in een wegenbelasting klasse lager. In mijn provincie betaal ik 22 euro per maand (de Panda 30 euro). Ik ben ook overgestapt van de ANWB veiligrijdersverzkering naar de SUZUKI verzekering. De premie was ongeveer gelijk, maar de SUZUKI verzekering heeft een verlengde fabrieksgarantie in zich tot 12 jaar. Dat is toch niet verkeerd en geeft mij een goed gevoel.
ERVARING AANKOOP
Wij hadden de ervaring van Freeroad Suzuki, echter deze dealer is overgenomen door Kreijne Suzuki. Kreijne heeft met zijn meerdere vestigingen net iets meer te bieden, terwijl het "familiebedrijf-imago" gebleven is. Bij de aankoop, maar ook daarna zijn wij perfect geholpen. Trouwens, ze hebben heerlijke chocolademelk :)
Ik kom na een kilometrage van 5000 km bij u terug met een nieuwe review, dan kan ik ook meer vertellen over de gemaakte kosten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Style CVT Automaat | Climate Control | Cruise C
- 2020
- 28.630 km

Suzuki Ignis 1.2 Select Trekhaak | Carplay Navi | Stoelverwarming | 100% Onderhouden | 12 mnd BOVAG garantie Whatsapp 06-53188999
- 2017
- 72.224 km

Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Allgrip Select (NAVIGATIE, CAMERA, GETINT GLAS, TREKHAAK, STOELVERWARMING, SPORTSTOELEN, XENON, LM VELGEN, CRUISE, NIEUWSTAAT)
- 2020
- 21.299 km