Suzuki Baleno Wagon 1.6 GLX (1997)

autoreview

Suzuki Baleno Wagon 1.6 GLX (1997)

Signalement

UitvoeringBaleno Wagon 1.6 GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf154.000 km
KM-stand laatst154.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbare Vierwieler

  • 154.000 km

Deze auto heb ik gekocht omdat ik voor mijn werk veel moest rijden en al 6 maanden en 15.000km voorttufte met mijn 17 jaar oude Daihatsu Cuore (die uiteindelijk bezweek aan een kapotte brandstofpomp).

ERVARINGEN

Ik houd veel van kleine wagens maar met een jaarkilometrage van ruim 40.000 kilometers die ik voornamelijk op de snelweg afleg, werd een grotere auto wat fijner om dagelijks mee te rijden. Ik heb gekozen voor een Suzuki omdat deze mij in het verleden altijd goed was bevallen. Daarnaast heeft mijn zwager veertien jaar lang Suzukis verkocht, dus het is een bekend merk voor mij.

Allereerst beviel mij de ruimte/gewicht verhouding van de Baleno, in een carosserie van slechts 980kg kunnen met gemak vier mensen plaatsnemen en is er in de achterbak veel ruimte. Het uiterlijk is voor zijn leeftijd nog redelijk beschaafd en mijn exemplaar is vrij netjes. Ik laat de Baleno onderhouden door een bevriende monteur, en dat bevalt prima.

ONDERHOUD

De eerste beurt kreeg hij bij 160.000, de wagen viel op doordat hij er netjes en roestloos uitzag aan de onderkant. Niet veel bijzonderheden. De tweede beurt kreeg hij bij 172.000, dit was een kleine beurt, ook weer zonder veel bijzonderheden. Er moest een nieuwe schokdemper worden gemonteerd en nieuwe voorbanden. De derde beurt kreeg de wagen bij 190.000. De koelvloeistof was bijna op, dit bleek te liggen aan een lekkende waterpomp. Hierbij heb ik ook een nieuwe distributieriem laten monteren.

In april moest de Baleno voor de keuring en is daar in een keer doorheen gerold. De keurmeester gaf nog wel aan dat er wat speling op de stuurkogel zat maar dit was nog geen afkeurpunt.

CONCLUSIE

Over het algemeen ben ik tevreden met deze auto, zijn leeftijd van twaalf jaar is hem nog niet aan te zien en ik hoop hier nog een tijd mee te kunnen rijden. Het verbruik valt mee en ik rijd dan ook ongeveer een op veertien. Tevens is het voorkomen van een trekhaak handig en verder is bijna alles electrisch wat ik eerder ook niet gewend was. De wegenbelastingkosten vallen me alleszinds mee en ook de verzekering (geregeld via verzekeruzelf.nl) kost weinig. Ondanks het grote aantal kilometers dat ik rijd hoop ik de Baleno toch nog een paar jaar te gebruiken. Mocht er iets aan de auto mankeren, dan laat ik hem waarschijnlijk eerst weer maken.
update 24 juni 2009: baleno is still going strong!!! Kilometerstand is nu 2002000 zonder problemen.

Sinds maandag 3 augustus 2009 heb ik een leasepanda. Ik denk dat binnen enkele tijd mijn baleno het veld gaat ruimen. Nu staat hij werkloos in de straat, ik kan me er moeilijk toe zetten om hem weg te doen...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.