Suzuki Baleno 1.3 S (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Baleno 1.3 S |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 55.500 km |
KM-stand laatst | 59.000 km |
Positieve verrassing
- 59.000 km
Ik was op zoek naar een goedkope auto, die ook goedkoop was in het dagelijks gebruik. In mijn zoektocht stuitte ik op mijn huidige Suzuki Baleno 1.3S. Met aantoonbaar maar 55.500 km op de teller was deze auto te interessant om te laten staan. Deze auto heeft vrijwel geen opties erop zitten. Het ontbreken van stuurbekrachtiging en airco vond ik wel jammer.
Ondanks zijn lichte motor komt de auto makkelijk mee in het verkeer. Het sturen was alleen wel erg zwaar, zeker op rotondes. Dit was wel een voordeel op de autoweg. Zolang je onder de 110 blijft ligt de auto heel strak op de weg. Rond de 130 begin je te merken dat de wind onder de auto komt. Hierdoor wordt hij wel een stuk instabieler. Ondanks dat hij maar een 1.3 liter motor heeft trekt hij altijd nog goed door op de autoweg, zelfs bij 130 kilometer per uur.
Verder is het een relatief comfortabele auto om lange afstanden mee te rijden. Ik rij vooral autoweg kilometers. Doordat de auto tussen de 100 en 110 het fijnste rijdt heb ik vooral deze snelheden gereden. Ondanks dat ik bijna iedere rit in de file sta is het verbruik heel gunstig. De auto heeft nog niet meer verbruikt dan 1 op 18,5. Het zuinigste dat ik ermee gereden heb is 1 op 21,7. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik op winterbanden rij (omdat deze er nu eenmaal onder zitten) en bijna altijd met mijn ramen open rijd. Gemiddeld zit het verbruik rond de 1 op 20. (Ik ben alleen niet de meest sportieve rijder.)
Mocht je wat sportiever willen rijden, dan voel je de auto echt tot leven komen. Vanaf een 4000 toeren begint hij duidelijk meer vermogen te krijgen. De voorkant van de auto ligt best prima op de weg, al wil de achterkant wel graag een beetje rollen.
De ruimte in de auto is best goed. Voorin zit je vrij ruim. Ook met de voorstoelen ver naar achter is achterin nog voldoende beenruimte. De hoofdruimte achterin is ook niet slecht. De achterbak is zelfs vrij ruim voor het gewicht van de auto. Wil moet ik vermelden dat ik een sedan heb. Met een hatchback of een station kan de ruimte verschillend zijn van mijn auto.
Technisch is er niks aan te merken op de auto. De motor heeft een wat rouwer geluid. Dit geeft hem een leuk karakter. Dit had mijn voorgaande Suzuki ook.
Bij het rijden op de autoweg mis ik alleen wel een 6e versnelling. Het is (zonder turbo) natuurlijk niet gek dat deze niet in de auto zit. Zeker voor 1996. Echter net boven de 100 km per uur zit je al op 3000 toeren. Hierdoor komt de auto in het gunstige beriek qua toeren. Hierbij maakt hij echter wel wat geluid. Maarja dit is wel typisch voor het soort auto op die tijd.
Al met al is het een fijne auto. Voor het geld zou ik niks liever willen. Ook heb ik niet het idee dat de motor te klein is. Het 1.3 liter motortje doet niet heel veel onder voor de 1.6 liter. Door de kleinere motor weegt hij wel minder en zit hij in een lagere wegenbelastingsklasse.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.