Subaru Outback 3.0R Executive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outback 3.0R Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het was even wennen na een Pajero maar de Outback is een fijne auto. Ik kijk al naar de Outback sinds deze voor het eerst met een 6-cilinder leverbaar was. De auto sprak me altijd al aan. De laatste modelwijzigingen deden mij besluiten om over te stappen. Ik reed de Pajero op grijs kenteken en daar kwamen toch steeds meer bezwaren tegen (vanuit mijn werkgever). De Outback heeft alles in huis; 4WD, 6-cilinder motor, automaat, lederen bekleding, elektrische stoelverstelling etc. In de 2007 uitvoering is daar Xenon verlichting, axiale stuurverstelling, MP3 afspeelmogelijkheid en geheugen op stoelverstelling bijgekomen. En dan niet te vergeten de SI-drive van Subaru. Een leuk speeltje waarbij de I stand mij net iets te traag is.
Ik heb parkeersensors, een regensensor en TMC laten installeren; een complete auto dus waar ik me de eerstvolgende 48 maanden in mag vervoeren.
De eerste rijindrukken waren positief maar dat kan ook bijna niet anders als je uit een 4-cylinder diesel terreinbeul gekomen bent. De motor is fluisterstil en acceleratie is flitsend na de 1 – 100 in 13,5 seconden van de Pajero.
De autoradio is voorzien van SRS wow en dat is goed te horen. Een extra subwoofer zorgt voor een prima sound.
PROBLEMEN
Nog geen echte problemen maar dat valt te begrijpen na nog geen week. Het luidsprekertje van de parkeersensor is wat rommelig gemonteerd, tegen het dak van de auto met tweezijdig plakband. Het kwam al na twee dagen los. Daar moet ik nog mee terug naar de dealer. De gebruiksaanwijzing beschrijft een externe aansluiting voor een MP3 speler maar die zit er dus niet. Dat is vreemd, want de autoradio kent wel een “aux” stand, naast CD, FM en AM. Op de Amerikaanse Subaru site staat deze aansluiting wel op de foto’s. De gebruikershandleiding voor het navigatiesysteem was niet meegeleverd maar daar werkt Subaru Hoofddorp aan.
Ook bonkt de achtervering nogal bij het nemen van verkeersdrempels, dat was ik niet gewend in de Pajero. Voortaan wat rustiger over drempels rijden dus.
Update 17
Met de Outback op vakantie naar Schotland geweest en flink wat kilometers gemaakt. De auto heeft zich voorbeeldig gedragen in de ‘highlands’ van Schotland. Bergje af remt de benzinemotor niet zo goed als de diesel van de Pajero maar dat is te verklaren door de hogere compressie van een diesel. Verder niets dan lof. Op dag 1 van de vakantie hoorde ik een rammel vanuit het open dakje maar dat bleek een losse verbinding in het mechanisme dat de binnenklep van het zonnedak moet meenemen tijdens openen of sluiten. Verder een lekke band gehad, en, wat bleek, als je zonder reserveband in de achterbak rijd dan heb je geen last meer van het gebonk bij het rijden over drempels. Dan zou je denken dat de reserveband niet goed vast gezeten heeft maar, echt, vaster zetten kon echt niet.
Ik heb nog niet echt hard gereden, maximaal 160. De automaat schakelt wel wat ver terug bij gebruik van de kick-down. Als je even lekker door wil trekken kan je beter de flippers aan het stuur gebruiken.
Geloof het of niet, ik ben in heel Schotland niet een Outback tegen gekomen, wel een hele rits Range Rovers en Discovery’s. Ook in Nederland zie je ze maar heel weinig. Ben ik de enige dombo die een Outback gekozen heeft of heb ik gewoon een exclusieve smaak….. Ik hou het op het laatste.
Nog geen moment spijt gehad van mij Outback
Update
Inmiddels 27000 km met de Outback. Geen noemenswaardige grote problemen. Ik heb wel wat negatieve ervaringen. De autoradio is weliswaar niet slecht maar op een of andere manier is de instelling van de fader (voor of achter speakers) heel vreemd. Bij stand “0” gaat er bijna geen geluid naar de achter luidsprekers. Bij de stand “R3” komt er pas wat geluid uit de achterluidsprekers. Het gevolg is hiervan echter dat er minder geluid uit de voorluidsprekers en uit de subwoofer (staat op de voorluidsprekers geschakeld)komt. Ik heb eerst hierover de dealer benadert. Deze reageerde eerst helemaal niet, pas na een aantal brieven / e-mails kreeg ik antwoord. “volgens de Subaru NL is dit normaal”, kreeg ik als antwoord.
Vervolgens eerst een email en toen twee brieven naar Subaru NL. Pas nadat ik een 3e brief aan de directie had gericht kreeg ik antwoord. Eigenlijk hetzelfde….”volgens Subaru Japan is dit normaal en speciaal gedaan om te voorkomen dat de stem van het navigatiesysteem niet meer hoorbaar is bij te hoog volume van de radio”
Omdat ik ook wat andere problemen had met deze dealer (het duurde 8 maanden om mijn carkit goed gemonteerd te krijgen) ben ik overgestapt naar een Cosis dealer. Daar wordt het audio probleem WEL aangepakt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.