Smart roadster 60kW (2003) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | roadster 60kW |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 56.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Hoewel ik er nooit voor deze auto gekozen zou hebben, kwam deze op mijn pad als tijdelijke auto in afwachting van een bestelde leaseauto. Van eind november tot februari en met 35.000 km per jaar is dit eigenlijk niet de ideale auto, maar een roadster is absoluut wel een leuke en fijne auto om eens van de snelweg af te gaan en dat bochtige weggetje te nemen. Een beetje zon is dan al voldoende om de kap (electrisch) open te doen en te genieten. Op de snelweg weten het stoffen dak en de 700cc motor vlak achter je een kabaal te maken dat als snel vervelend wordt en ook niet fatsoenlijk overstemd kan worden door het ’soundsystem’.
De versie die ik rijd is uitgerust met volautomaat wat erg prettig is in de file. Daarbuiten kun je maar beter handmatig schakelen (pook of met flippers als die er op zitten), want de automaat heeft zo z’n eigen willetje en is bepaald geen snelle beslisser. Niets is vervelender dan met 80 even gas bijgeven om een langzamere verkeersdeelnemer in te halen om vervolgens te ontdekken dat de automaat vindt dat er teruggeschakeld moet worden. Dan ben je zelf plotsklaps de langzamere verkeersdeelnemer.
Schakel je met de hand en op het goeie moment, dan is het een feest om de turbo te voelen werken om vervolgens met een ’fiedel’ z’n druk kwijt te raken als je opschakelt of gas los laat. Hoogtoerig rijden is haast een must! Gecombineerd met de achterwielaandrijving en de motor achterin is nodigt een Roadster je elke bocht opnieuw uit om eens flink gas te geven als je er in gaat. De stoelen geven je hierbij op zich voldoende steun, het gebrek aan instelmogelijkheden zou voor mensen van afwijkende lengte wel eens vervelend kunnen zijn. Hoewel de auto met ESP uitgerust is zal deze eigenlijk nooit in hoeven grijpen, de wegligging is ronduit perfect, in ieder geval voor deze motorisatie (60kw, 83pk) en de bredere sportwielen. Alleen als het wegdek een beetje vochtig is en je geeft een kickdown bij het stoplicht dan wil de tractiecontrolle ingrijpen. Voor de rest kun je met deze auto bijna altijd voluit op het gas gaan zonder de controle kwijt te raken.
Kortom: de perfecte auto voor mooi weer, bochtige weggetjes. Op de snelweg is het uit te houden, maar verre van ideaal. De moeite om een duurdere radio dan de goedkoopste te bestellen kun je je besparen, ook met extra speakers is het geluid belabberd.
PROBLEMEN
Het enige probleem dat ik tot nu te gehad heb is de ronduit slechte service van Smart Center Den Haag. Hoewel ik driemaal aangegeven had dat een van de mistlampen defect was en een van de ruitensproeiers het niet goed deed bleek na de grote beurt dat, ondanks toezeggingen, hier niets mee gedaan was. Van andere vormen van service gerichtheid was ook weinig te ontdekken, anders dan dat ze de auto door de wasstraat halen. Een losgelaten plastic afdekkap lag bijvoorbeeld nog gewoon los.
Dat betekende dus een half uur wachten om alsnog het lampje te vervangen (je kunt er zelf niet bij) en zelf de ruitensproeier afstellen. Jammer, ik hoop dan men in Nieuwegein (waar de auto eerder in service was) beter werkt, want daar ga ik de volgende keer heen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.