Skoda Yeti Outdoor 1.4 TSI 150pk Greentech 4x4 Ambition (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yeti Outdoor 1.4 TSI 150pk Greentech 4x4 Ambition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 5.000 km |
Geweldige auto prima caravantrekker
- 5.000 km
Skoda Yeti 1.4TSI 4x4 Style met Fendt Bianco 465 SFB.
Als caravantrekker een voltreffer: zeer stabiel, prima trekkracht in alle (6) versnellingen. Verbruik solo 1:15,6, met caravan 1:9,3 , handmatig gemeten, niet via het systeem. Kogeldruk 80 kg, caravanbelading ongeveer 1450 kg, 2 personen met samen ongeveer 150 kg belading. Doel reis: Zweden, 2800 km. Gebruikte caravanspiegels: Emuk Tiguan, vanwege de perfecte pasvorm, trillingsvrijheid en simpele (de)montage.
Een kruissnelheid van 90 km/u is prima te doen, bij inhaalmanoeuvres 105 km/u, zonder neiging tot "kwispelen". De kogeldruk voor de 4WD is 85 kg i.p.v. 80 kg voor de voorwiel aangedreven versie, ook de tankinhoud is anders: 60 liter i.p.v. 55 liter.
Onze vorige auto was een Hyundai IX35 2.0 LPG. In vergelijking met deze auto valt de vergelijking in (vrijwel) elk opzicht in het voordeel uit van deze Skoda Yeti, die was stabieler, sneller en liep voordeliger.
Een kleine aanvulling, deze keer onder Nederlandse omstandigheden, met een Hobby de Luxe 390 met verzwaarde as, beladen tot ongeveer 1300 kg. Kogeldruk 75-80 kg.
Vanuit Twente via Zwolle, daarna via Heerenveen over de Afsluitdijk naar de kop van Noord Holland, ongeveer 190 km. Onderweg windkracht 4-5 vanuit het westen, op de Afsluitdijk windkracht 5 pal tegen. Het eerste deel verbruik 1:7,7. Op de Afsluitdijk 1:6,8. Een kruissnelheid van rond de 90 km in de 6e versnelling was goed mogelijk. Op de terugweg was de Yeti aanzienlijk minder dorstig, gemiddeld verbruik over de heen-en terugweg was 1:9,4.
Begin 2017 staat een wintersportreis met Yeti & Fendt naar Oostenrijk op de rol, we zullen proberen hiervan een gebruikers-update weer te geven.
Inmiddels zit de wintersportvakantie er (helaas) op. De Yeti heeft ons opnieuw in positieve zin versteld doen staan: niet alleen is de Yeti opnieuw een zeer stabiele caravantrekker gebleken, hij is ook een perfecte bergbeklimmer. Bij bergopwaarts rijden naar de camping, hadden we niet eens in de gaten dat het zo soepel en vanzelfsprekend ging.
Waar we in de voorgaande keren met andere auto's de hulp van de campingsleepdienst nodig hadden, ging nu alles vanzelf; de sneeuwkettingen zijn alleen gebruikt om het omleggen thuis te oefenen. Ook het verbruik was zeer acceptabel: met caravan 1:7.9 en solo 1:14.1.
De cruise control konden we normaal gebruiken, ook in de zesde versnelling, we probeerden zoveel mogelijk een tempo van 90 tot 100 km aan te houden en dat ging prima, bij inhaalmanoeuvres kon de snelheid probleemloos opgevoerd worden tot 110 km. Of dat verstandig is, is een tweede. Erg jammer dat de Yeti niet meer gemaakt wordt, we zouden er onmiddellijk weer een aanschaffen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.