Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4 Elegance (2010)

autoreview

Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4 Elegance (2010)

Signalement

UitvoeringYeti 1.8 TSI 4x4 Elegance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst17.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

het begin

  • 1.500 km

Waar half Nederland juist een energiezuinige label A auto koopt, koop ik een Skoda yeti 1.8 TSI 4x4 elegance met energie label F.

Waarom een wagen met een model tuinhuisje / rijdend hondenhok zul je denken het antwoord is simpel ik vind hem mooi. En daar blijft het niet bij één van de voordelen die ik vind dat dit soort wagens heeft is de hoge zit daarnaast het gebruiksgemak en natuurlijk het stoere uiterlijke.

Waarom de Skoda Yeti er zijn andere wagens in deze klasse? Mijn vorige auto was een golf 2.0 FSI sportline. De wagen beviel goed echter het was een driedeurs en ik wilde groter.

De VW tiguan was mij simpel weg gewoon te duur en daarnaast vond ik hem niet echt dat wat ik wilde. Skoda maakt gebruik van VW onderdelen maar tegen een betaalbare prijs. Bovendien spraak mij de Yeti wel aan.

Na een uitvoerige proefrit heb ik hem besteld.
Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4 118kW handgeschakeld-6 , Elegance uitvoering (bevat oa Off-Roadknop voor 4x4, Parking distance controle achter etc) met de volgende extra’s:
Vision-pakket ( bi-Xenon koplampen met AFS, verwarmde ruitensproeiers, regensensor),
Carterpan- en bodemplaatbescherming,
Afneembare trekhaak
Alarmsysteem
LM 17” spitzberg velgen met slotbouten,
Zijlijsten, stripsvoorzijde, spiegelkappen, stootsstrips, kofferbakstrip, instaplijsten, spatlappen
Radio/cd/mp3/ wma Bolero met bluethooth handsfree, telefoonbediening op stuurwiel.
Kleur black mira metallic , bekleding Dune interieur Onyx.

Geen navigatiesysteem deels omdat ik die niet nodig vind en deels omdat de dealer hem min of meer afraden om in te bouwen. Hij had nog al veel klanten die last hadden van mensen die niet geleerd hebben om van ander mansspullen af te blijven.

De wagen rijdt gewoon erg goed, stil en zeer comfortabel. Benzine gebruik valt mij mee , woonwerk verkeer ( deels stad / snelweg ) 1:10 haalbaar. Lange ritten heb ik op dit moment niet echt gedaan nog. Erg handig is dat in het informatieschermpje op het dashboard de auto de gewenste versnelling laat zien om zo het optimale verbruik te kunnen realiseren.

De auto zit vol met erg handige en goed doordachten zaken, bv PDC laat bij achteruit rijden in het scherm van de radio de wagen zien de afstand die je nog hebt. Heb je een aanhanger er achter dan laat de PDC het gepiep achter wegen en laat in het scherm zien dat je een aanhanger achter de wagen hebt. De achterstoelen zijn simpel te verwijderen echter moet je niet met je gezicht te dicht bij de leuningen staan want ze kunnen je behoorlijk dreun verkopen.. onoplettendheid van mij afijn. De kofferbak is voorzien van boodschaphaken en netten. Onder de achterklep kun je recht op staan ( ik ben 1:85) Wat ik wel minder handig vind is de benzinedop is alleen toegankelijk als de auto open is.

De verlichting is echt een feest om naar te kijken met name s’avonds. De instap wordt verlicht via de spiegels. Tijdens het starten zie je de koplampen een soort dansje doen om vervolgens in de juiste stand te gaan staan. Bochten/ afslaan nemen is s’avonds helemaal leuk door de meesturen de (mist)lampen. Alleen moet je wel regelmatig uitleggen aan toeschouwers dat je lampen niet stuk zijn.. ( je kunt dit trouwens uit- en aanzetten via de boordcomputer) De regensensor heeft me niet echt kunnen overtuigen de ene keer is tie als gek aan het wissen terwijl de andere keer hij niet vooruit te branden is. De gevoeligheid is instelbaar maar heb het idee dat het per situatie ( regen/ mist ) afhankelijk is en dat je hem dus nooit op de ideale positie krijgt.

In een test las ik dat men de radiobediening op het stuur te dicht bij de rand vond zitten ik vind dit wel meevallen dus schijnbaar is dat persoonsafhankelijk.

Problemen.
Echte problemen heb ik nog niet gehad. Ik heb wel dat na een wasbeurt de dopjes van de slotbouten er gemakkelijk afgaan . Ik ben er ook al een paar kwijt geraakt. Toen ik bij de dealer kwam en er na vroeg kreeg ik ze zonder betalen mee.

Wel heb ik nog een nadeel gevonden waar ik zelf niet eens over nagedacht had dat is dat mijn wagen niet in mijn garage past.

Maar afijn zodra ik echt wat kilometers heb gemaakt zal ik een update maken. Tot nu kan ik alleen maar zeggen dat het een heerlijke comfortabele auto is die echt de moeite waard is.

Update 4500 km

  • 4.500 km

De Yeti voldoet nog steeds. Rijden met de Yeti is in de sneeuw in één woord samen te vaten geweldig. Onder mijn wagen heb ik mijn “oude” winterbanden(16”)met stalen velgen van mijn vorige wagen gemonteerd ( golf 2.0 fsi- bwj 2005). Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat het er niet echt mooier op wordt maar het past. De wagen staat hierdoor wel ietsje lager. Hoeveel lager weet ik niet maar optisch lijkt het wel het geval te zijn. Overigens moet je wel je auto even leren dat je een andere banden hebt gemonteerd. Ten minste als je auto net zoals mijn auto beschikt over de optie bandenspanningscontrolesysteem. Vrij simpel te doen even knopje drukken en klaar. Ook kun je in je boordcomputer aangeven dat je met winterbanden rijdt en kun je ook de maximale snelheid wat je op die banden mag rijden invullen. De auto zal dan bij die snelheid een waarschuwing signaal en tekst geven in het display.

Benzineverbruik van de Yeti was zoals eerder gezegd hoger dan me vorige auto echter je leert je zelf heel snel het “nieuwe rijden “ aan waardoor het gebruik binnen de perken ligt.
Woon-werkverkeer lukt het me om rond 1:10 te rijden en dan rij ik niet zachtjes maar normaal. Op de snelweg met gebruik van de cruisecontrole ga je snel naar de 1: 15.

Iets wat mij wel tegenviel is de tankinhoud van de ruiten/ koplampen sproeiers . Met dit wintersweer wat we momenteel hebben wil je regelmatig die knop bedienen om je voorruit schoon te maken. Als deze knop te lang bediend gaan je koplampensproeiers meedoen waardoor je erg snel door je voorraad heen bent. Het heeft mij al paar keer een oranjelampje opgeleverd. Dom misschien maar je zou toch verwachten dat er meer dan 5 liter in gaat helaas is dat dus niet het geval. Dus weer een leermoment en voortaan rustig aan met die knop.

Met al dat zout op de weg ben ik wel een paar keer door de wasstraat geweest wat goed kan. Maar ook hier een klein min puntje de wagen heeft door zijn vormgeving helaas her en der een paar dode hoeken wat niet goed schoongemaakt wordt door de borstels van de wasstraat. Het verlengde van de stootlijsten op de zijkant van de wagen, achter bij de achterklep , bij de spiegels en bij de beide dakrailing zul je even met de hand de rest weg moeten wassen.
Tot zover de update tot nu toe toch weer erg positief en geen problemen.
Zo rond de zomer zal ik weer een update plaatsen.

Vandaag de stond de teller op 10000km

  • 10.000 km

10.000 km update
Nederland viert zomervakantie en bij deze de zomer update.

Bij de wisseling van de winterbanden naar zomerbanden viel me op dat het logo achterop de auto verweerd was. Het grote logo was aangetast en er waren witte vlekken in te zien net alsof het zout van afgelopen winter was ingevreten. De dealer verving de logo zonder enige problemen. Navraag bleek dat dit een vaker voorkomend probleem was en niet alleen voor de Yeti maar ook andere types van Skoda schijnen hier last van te kunnen hebben.

Het terugkeerde probleem van de dopjes van de slotbouten die er tijdens wasbeurten loslaten is ook opgelost dmv dubbelzijdig plakband. De monteur die de banden wisselde kwam met het idee ik heb mijn akkoord gegeven voor deze oplossing gezien je het verder niet ziet en om elke keer nieuwe dopjes er op te zetten vond ik ook iets te veel van het goede ook al kreeg ik die dingen gratis.

Iets waar ik minder over te spreken was iets anders wat zich zelfstandig maakte namelijk de spatlappen aan de voorkant en de sier-zijlijsten. De spatlappen zitten met een paar schroeven en een klik verbinding aan de auto gemonteerd wat niet echt een deugdelijke constructie is.

De spatlappen werken in de winter als een soort sneeuwschuiver waardoor er dus op het uiteinde een kracht wordt uitgeoefend waar de klikverbinding duidelijk niet op berekend is.

De wasstraat ( ik ga in Groningen altijd naar wasstraat met textielborstels) doet zijn best om deze spatlappen van de auto te drukken. De krachten die tijdens zo’n wasbeurt op de auto komen zijn naar mijn mening ook de oorzaak van het los raken van de sier-zijlijsten.

De voorste punten van deze lijsten waren los gekomen. Deze sierlijsten en overige lijsten zijn gelijmd op de carrosserie. De dealer heeft dit zonder problemen verder opgelost.

Het olieverbruik is iets wat je bij de Yeti 1.8 4x4 wel even goed in de gaten moet houden. Door stommiteit van mij zelf was ik dat even vergeten gelukkig waarschuwde het lampje mij voor schade. Je hebt twee signalen geel en rood waarbij geel te lage stand aangeeft en rood is stoppen motor uit en bellen maar. Gelukkig voor mij gebeurde dit niet zover van mijn eigen dealer vandaan en hielp de eigenaar zelf om er de oliestand weer in orde te brengen het was namelijk buiten de normale werktijden. Afijn weer een leermoment dus.

Overigens valt mij wel op dat de Skoda-dealer in vergelijk met mijn vorige dealer vele malen klantvriendelijker is en dat de service op een zeer hoog pijl staat.

Het volgende probleem was niet zo zeer toe te schrijven aan de auto maar aan een keuze die bij de bestelling van me wagen had gemaakt. De keuze is wel of niet reserve wiel.

Ik had gekozen voor geen reserve wiel. Je krijgt dan een kit waarin een compressor en een flesje met bandenreparatie middel zit. Iets wat mijn vorige auto ook had en aangezien ik toen nooit een lekke band had gehad met die wagen dacht ik het overkomt me met deze auto ook niet.

Helaas pakte dat even wat anders uit toen ik wel een lekkeband had. Ik was bij een bouwmarkt geweest en schijnbaar had daar iemand staan strooien met schroeven. Een van deze schroeven vond ik terug in mijn achterband. Helaas was dit tegen sluitingstijd dat het me dit overkwam. De dicht bijzijnde bandenherstelbedrijf ( die tegenover de bouwmarkt ligt) wilde me niet meer helpen. Mijn dealer bood daarin tegen wel uitkomst en tegen een zeer goedkoop tarief is de band gerepareerd.

Dit verhaal zette me aan het denken om tijdens mijn vakantie wel een reserve wiel mee te nemen. Echter ik heb geen krik had en geen wielsleutel aan boord. Vervolgens kwam ook het idee om tijdens 1 van je winter banden mee te nemen als reserveband. afijn krik , wielsleutel en een set afdekking besteld.

De set afdekking zijn stukken plastic bakken die om de wiel worden geplaatst. Boven op het wiel komt dan een bovenplaat te liggen. Een leuke bijkomstigheid is dat je geen dure bovenplaat nodig hebt omdat deze exact hetzelfde is aan je standaard mat die je in de auto hebt liggen.

Waarom geen thuisbrenger? Dat kan helaas niet omdat mijn wagen is uitgerust met 17” wielen.

Helaas is er wel een nadeel de kofferruimte is een flink stuk kleiner geworden door deze oplossing.

De optie regensensor ben ik nu aan gewend geraakt .. kwestie van de regelaar steeds een beetje bijstellen.

Wat ik een nadeel vind is het alarm als je je motor uitzet vanwege dat voor een brug staat of in de file bv dan gaat tie erg snel op alarm waardoor je constant tegen een knippert rood lampje aan zit te kijken op het dashboard. De remedie die ik er op vond was de auto even af te sluiten en weer open te drukken en dan je weg weer te vervolgen.

Bij mijn auto heb ik een Radio Bolero met Bluetooth handsfree en telefoonbediening op het stuurwiel besteld.

Het Bluetooth systeem op zich is een goed idee zolang het werkt echter komt het regelmatige voor dat de verbinding tussen telefoon ( ik heb een Nokia) en de auto weg valt. Daarnaast is het niet mogelijk om te telefoneren zonder dat je radio of de media speler eerst aanzet. Je hebt tenslotte drie knoppen op dat ding zitten radio media en Phone. Als Phone kiest hoor je altijd de radio of de mediaplayer op de achtergrond je moet toch ook kunnen bellen zonder dat je die andere twee hebt geactiveerd lijkt me.

Telefoneren via de voice activering (stuurwiel & boardcomputer) is niet zo’n succes.

De wagen is gebruikt als verhuis-, afval-, sleepwagen en als boodschappenauto.

Erg handig in dagelijks gebruik zijn de haken achter in de kofferbakruimte en ook de mobiele achterbank stoelen zijn simpel en goed te gebruiken. Ze zijn wel zwaar om uit en in de auto te zetten.

Voor de rest rijdt de wagen nog steeds zeer comfortabel en ben ik nog steeds erg blij mee ondanks deze kleine probleempjes of ergernissen.

begint een beetje saai te worden zo goed is tie

  • 17.100 km

Bij 15000km is de kleine beurt geweest...behalve dat de wagen her en der al wel wat steenslag schade heeft komt hij met vlag en wimpel door deze beurt.
De kosten blijven binnen de door skoda vermelde onderhoudsprijzen 2011. Skoda vermeld zijn onderhouds prijzen in een folder deze is verkrijgbaar bij de dealer en op hun site. De steenslag schade ligt niet zo zeer aan de auto maar helaas meer aan de berijder en aan onze wegen....
tja sorry er is verder niks geks of vreemds gebeurd..

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.