Skoda Yeti 1.4 TSI Greentech Comfort (2012)

autoreview

Skoda Yeti 1.4 TSI Greentech Comfort (2012)

Signalement

UitvoeringYeti 1.4 TSI Greentech Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst19.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste indruk

  • 252 km

Op donderdag 3 mei onze Skoda opgehaald bij de dealer in Helmond. Een zeer enthousiaste eerlijke verkoper met kennis van zaken.
We hebben nog wel slechts enkele korte ritten gemaakt zowel in de stad als op de buitenweg, maar de auto geeft een prettige, solide indruk. Het zitcomfort is werkelijk geweldig.Bovendien is de auto lekker stil.
Ik ga proberen er zo zuinig mogelijk mee te rijden. Dus ook gebruik makend van het start-stop-systeem + de schakelmomenten die worden aangegeven navolgen.
De waarderingen zoals gevraagd zijn natuurlijk nog zeer voorlopig.

tweede indruk

  • 644 km

De rijervaringen tot en met de eerste tankbeurt zitten er op. De auto is heel stil. Het schakelen met de zes-bak verloopt soepel. Ook de achteruitversnelling is zeer makkelijk in te schakelen. De zit achter het stuur is voortreffelijk. Tot nu toe stukken snelweg van steeds maximaal 35 km gereden. Verder in de stad of op twee-baanswegen. Het start-stop systeem werkt prima. Het gemiddeld verbruik gerekend na de eerste tankbeurt komt uit op 14,7 km. per liter. Ik moet wel opmerken dat ik zuinig probeer te rijden.
Wordt vervolgd.

update

  • 1.262 km

Wat een heerlijke auto deze Skoda Yeti 1.4 TSI. Zelfs in de uitvoering comfort zit er heel wat op en aan . Ik raad wel aan een reserwiel te nemen;ik zou niet graag ergens in de middle of nowhere met een spuitbus de lekke band opvullen. Trouwens daarna ben je dus gedwongen een nieuwe band aan te schaffen omdat die oude niet meer bruikbaar is.De wagen schakelt perfect. De indicatie voor het opschakelen om zuinig te blijven rijden is daarbij een fijn middel. De cruisecontrol werkt ook fijn. Alle handels,schakelaars goed onder handbereik en/of logisch in het zicht op het dashboard.
Iets meer korte ritjes achter de rug waardoor het brandstofverbruik een fractie is gestegen, maar nog steeds zuinig. Het startstopsysteem werkt heel goed.Heel benieuwd hoe de komende vakantie in Zuid-Frankrijk de auto rijdt met caravan aan de haak. We verheugen ons op een "lange zit"in de auto. De goedzittende stoelen + de rust in de auto vragen er om. Met het rijden met caravan ga ik bewust weinig gebruik maken van de cruisecontrol om het brandstofverbruik zo gunstig mogelijk te houden. ( alleen op de vlakke weg )

update

  • 12.488 km

Nu na ruim 8 maanden deze auto pas goed leren kennen! Inmiddels ook 2 x met auto + caravan ( beladen bijna 1300 kilo) op reis geweest. Met die combinatie circa 4400 km. afgelegd. Dit gaat uiteraard wel ten koste van het totale gemiddelde brandstofverbruik. Met caravan aan de haak heb ik ontdekt dat je ten eerste niet met cruisecontrol aan moet rijden en ten tweede de zesde versnelling beter niet kunt gebruiken ( ook al kan dit op papier wel ).
Na een rit met stormachtige zijwind met caravan aan de haak aangekomen op een camping in Duitsland werden wij verwezen na een wat meer beschut veldje vanwege dat onstuimige weer. Tijdens die rit echter weinig last gehad. Kortom de Yeti ligt met caravan aan de haak zeer stabiel op de weg!!
Autobaan hellingen vormen geen enkel probleem. Er is steeds genoeg reserve.
Solo in Nederland rijden met rustige rijstijl en cruisecontrol daar waar mogelijk ligt het brandstof verbruik rond de 1 op 15. Het start-stop systeem voldoet prima. Dit werkt overigens alleen als er geen caravan of fietsdrager aangekoppeld is. Ook tijdens lange ritten blijft de stoel uitermate com fortabel zitten.Wat steeds weer opvalt is dat deze auto zo stil is. Het schakelen gaat prima.De automatische verlichting en idem ruitenwissers bevallen goed.
Bij kilometerstand 11700 uit voorzorg een halve liter olie bijgevuld.

update

  • 19.000 km

Zonder meer een heerlijke auto om in te rijden. Hij geeft je veel rijplezier.Het olieverbruik is nihil, want heb ook bij deze stand nog niets bij hoeven te vullen.Afgelopen maand februari met caravan op wintersport geweest. Deze keer wel wat meer de cruisecontrol gebruikt ( 5de versnelling ). Door zijn korte overhang + een kogeldruk die maximaal 80 kilo mag hebben, voel je achter het stuur "heer en meester"temeer daar touringcars en of vrachtwagens die passeren geen invloed hebben op het koersgedrag van de combinatie caravan-auto. Pas begin april overgegaan op zomerbanden. Tot nu toe meer dan 6000 caravankilometers gemaakt ( zie de hobbels op de grafiek van het brandstofverbruik.
Afgelopen week naar Oostenrijk op en neer gereden met: 5 volwassenen aan boord + bagage + een flinke dakkoffer met bagage + een fietsdrager achterop + twee fietsen. Kortom we zaten dicht tegen het maximum van 1900 kilo. Over grotendeels autobaan met cruisecontrol op 125 echte km. De auto liep als een trein. Schakelen,remmen, opnieuw oppakken van de ingevoerde snelheid...geen centje pijn. Wel natuurlijk hoger brandstofverbruik; zie review.
Ik kan niet zeggen dat er tot nu toe iets tegenvalt aan deze auto. wordt vervolgd

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.