Skoda Yeti 1.4 TSI Greentech Ambition (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yeti 1.4 TSI Greentech Ambition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Yeti Ambition 1.4 TSI
- 1.100 km
Sinds 4 juli 2012 ben ik de eigenaar van een nieuwe Skoda Yeti Ambition 1.4 tsi in de kleur Platin Grey. Inmiddels zo'n 1100 km afgelegd, dat is niks, ik weet het, maar ik zal regelmatig een opdate maken op/bij deze review. Mijn destijds in 2008 nieuw aangeschafte Seat Leon 1.4 TSI, ingeruild op de Yeti. De motor is dus een oude bekende voor mij. Het vermogen en soepelheid van dit blok beviel me wel en daarom de keus voor een 1.4 ipv een 1.2. Net even dat beetje meer vermogen dan de 1.2, dat vond ik belangrijk, zeker voor deze toch niet echt lichte auto. Ik kan toch echt voelen dat de auto zo'n 75 kilo zwaarder is als de Leon. Jammer dat de 1.4 niet leverbaar is met de DSG versnelling, dat had ik misschien nog wel gewild. Het dashboard, de klokken en de rest van de bekleding ziet er solide uit met goede materialen. Het had er wat mij betreft wel net iets spannender en frivoler uit mogen zien, dat had bij deze auto gepast. Ik heb nogal wat pech gehad met de Leon en nu zag ik weer grote uitgaven in het verschied ivm versnellingsproblemen.
Looks: Het is met de Yeti volgens mij zo, je vindt hem leuk of je vind hem lelijk. Er zit volgens mij niets tussen in. Ik vind hem geinig en stoer. De Nissan Juke is ook zo'n soort auto...
Als extra's heb ik gekozen voor:
-PDC
-Sunset beglazing
-Lendesteunen
-Elektrisch bediende achterruiten
-Reservewiel
-Ik heb de standaard 16 inch Moon velgen, laten vervangen voor de 17 inch Annapurna. Wel een forse aderlating, maar ik vond het het waard.
Voor de winterbanden heb ik inmiddels een tweedehands set Spitzburg velgen op de kop getikt.
Ik heb de dealer gevraagd om de koplampsproeiers uit te coderen, evenals de waarschuwing bij het niet dragen van de gordels. Die koplampsproeiers vind ik flauwekul en ze vreten je waterreservoir leeg en je net gewassen auto zit zo onder het schuim en waterstrepen als je de ruiten toevallig moet sproeien. De Leon had ze ook en ook daar had ik ze uit laten zetten. Op mijn verzoek heeft de dealer ingecodeerd: cornerlights, regensensor en de waarschuwingslichtjes in de voorportieren.
Wat vind ik tot nu toe van de auto ? De meeste positieve opmerkingen zijn wel te lezen en te zien op internet op de diverse test/reviews (o.a. You Tube) van de Yeti. De auto rijdt heerlijk stil en soepel en is degelijk afgewerkt. Het comfort en de wegligging zijn uitstekend. Het remmen, koppelen en schakelen gaat ook uitstekend, alleen gaat het schakelen licht hakerig en hadden de remmen wat mij betreft wel een beetje bijteriger mogen zijn. Het zicht rondom is prima, er is veel bergruimte in diverse vakjes en de auto is praktisch. De stoelen zitten prima, hoewel er niets opkan tegen de sportstoelen uit de Leon. Het sturen gaat niet te zwaar of te licht en met voldoende gevoel. De airco/climatcontrol voldoet uitstekend, beter dan in de Seat.
Valt er dan niets te zeuren en te zeiken ? Zeker wel.
-Ik vind ruim 28000 euro voor deze Skoda een hoop geld !
-Ik vind het stuur aan de dunne kant, het sportstuur van de Elegance is beter.
-Je zit snel ongewild te draaien of te drukken aan de bediening op het stuur als je het stuur draait.
-Ik had het prettig gevonden als het stuur iets meer naar de bestuurder toe had kunnen worden getrokken, ik kom net een paar centimeter te kort voor mijn gevoel. Ik heb het stuur nu maximaal naar me toe staan.
-De ruimte achterin valt me een beetje tegen, in de Leon zat achterin meer beenruimte.
-Ook vind ik de ruimte in de kofferbak niet overhouden, zeker met het reservewiel aanwezig onder de afdekplaat. Ik heb de auto overigens niet gekocht voor de ruimte, ik zit er meestal alleen in...
-De b-stijl neemt redelijk veel zicht weg.
-Jammer dat er standaard geen opbergvak onder de bestuurdersstoel zit.
-Ik zit met mijn rechterknie tegen de hoek van de middenconsole en dat irriteert.
-Links zit ik met mijn knie tegen de deurhandle en dat had wel wat zachter aan mogen voelen.
-De ruitenwissers kunnen alleen naar voren worden geklapt als ze eerst in een speciale stand zijn gezet, daar heb je met autowassen iedere keer last van.
-Jammer dat de coming/leaving home functie alleen werkt bij de automatische stand van de lichtknop. Ik ben/was gewend altijd met dimlicht te rijden en dan doet deze functie het niet.
Over het verbruik kan ik op dit moment nog niet al te veel zeggen. Ik schat het verbruik momenteel op 1 op 12, maar de auto is nog niet ingereden. In mijn Leon haalde ik 1 op 12.5/ 1 op 13 en dan moest ik geen rare dingen doen. De Yeti 1.4 zal het wel niet veel beter doen denk ik met een meergewicht en de stroomlijn van een baksteen/schoenendoos, daarover in latere reviews neer.
Mijn auto is tevens uitgevoerd met een start/stop systeem. Ik weet niet of ik daar nu zo blij mee ben. Turbomotoren verdienen nu eenmaal wat meer aandacht en liefde. Het steeds maar uit en aanschakelen van de motor, lijkt mij m.n. voor de turbo niet zo aan te bevelen. Gelukkig kan het start/stopsysteem worden uitgezet met een simpele druk op een knop.
Mijn favorite kleuren voor de Yeti: natuurlijk Platin Grey, Mato bruin en Capuchino beige.
matige verlichting !!
- 1.300 km
Gisteravond mijn eerste rit op een donkere rustige snelweg gemaakt. Wat viel dat licht uit de Yeti me tegen zeg ! Ik was een strakke witte lichtbundel gewend uit de Seat, maar dat laat de Yeti niet zien...! Een zwak gelig licht wat ook nog niet ver lijkt te schijnen. Mijn lichtbundel stond toch echt in de hoogste stand. Dit bevalt me niet en ik begin al een beetje spijt te krijgen dat ik geen xenon heb besteld.
Wie weet raad ???? Is H4 dan zoveel minder als H7 ? Kan ik de lampen vervangen voor een ander type H4, of zijn er nog andere opties ? Ik heb mijn twijfels over het achteraf inbouwen van xenon. Wie kan een goed advies geven in deze ?
28/8 Vandaag Philips extreme power aangeschaft. Vooralsnog leek me dit de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing, alhoewel 40 euro voor 2 pitjes.... Ik moet zeggen dat het verwisselen van de pitten me nog niet meeviel. M.n. aan de bestuurderszijde is er niet veel ruimte om de pit te wisselen, dit omdat daar een zekeringsdoos geplaatst is. Zeker een klusje om overdag te doen en niet op een avond met stromende regen als plots de pit kapot blijkt te zijn...
Ik ga deze lampen een tijdje uitproberen, mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren, dan misschien toch maar aan de xenon... Zodra ik ervaringen heb met deze pitten zal ik het hier vermelden.
eerste lange rit
- 2.000 km
Recent mijn eerste langere rit gemaakt. Ongeveer 250 km gereden en het was een comfortabele rit, stil en een goede zit. Het traject was 3/4 op de snelweg en de rest op 80 km wegen. Het verbruik op de rit kwam uit op ongeveer 1 op 14 en dat viel niet tegen. Wel had ik mooi zonnig weer en weinig wind op deze rit.
Topsnelheid Yeti 1.4 TSI
- 3.300 km
Mijn Yeti 1.4 TSI is nu 3 maanden in mijn bezit en er staat 3300 km op de teller, dus inmiddels ingereden kun je zeggen. Auto is geheel volgens de voorschriften ingereden en ik geef hem nu iets meer de sporen en rijd hem zo nu en dan een beetje op toeren.
Besloot ik vandaag, zondag vroeg in de morgen, mijn Yeti 1.4 TSI eens de sporen te geven op een bijna verlaten stuk snelweg. De omstandigheden waren er prima voor; zeer rustig op de weg, mooi droog zonnig weer en droog wegdek, recht stuk snelweg van ongeveer 8 km, tegenwind van 3 a 4 bft, auto goed op bedrijfstempratuur en de butentemperatuur bedroeg 12 a 13 graden. Ik wilde wel eens zien wat de Yeti kan qua topsnelheid. Volgens de opgave in de boekjes moet hij 185 km/u kunnen halen, ik ga er dan vanuit dat dit echte kilometers zijn. Eerst even in de 5e versnelling doorgetrokken en toen naar de 6 en het gaspedaal op de vloer gedrukt. De zomerbanden zitten er nog onder en de bandendruk is goed.
Ik kan wel verklappen dat ik de opgegeven snelheid lang niet haalde. De teller bleef hangen op een magere 170 km/u, dit zal neerkomen op een werkelijke snelheid van maximaal 160 km/u. Het gaspedaal was tot de vloer ingedrukt en de snelheid klom in zijn geheel niet op het (rechte) stuk weg.
Natuurlijk koop je een yeti of soortgelijke auto niet om als een dwaas over de snelweg te scheuren met 200 km /u. Ik ben ook helemaal geen snelle rijder en vind 140 a150 km/u ook meer dan voldoende in zijn algemeenheid en dat rijd ik al bijna nooit. Een behoorlijk koppel en een beetje vlot optrekken is voor zo'n type auto veel belangrijker. Dit gezegd hebbende viel de topsnelheid me toch behoorlijk tegen zeker gezien de fabrieksopgave. Misschien wordt het allemaal nog wat beter naargelang er meer kilometers met de Yeti worden gereden en alles nog wat beter los komt.
Met mijn vorige auto met dezelfde motor, zat ik vlot aan de topsnelheid en dat was gemakkelijk 190 km/u.
nieuwe meting snelheid
- 7.600 km
De tellerstand van mijn Yeti is momenteel 7600 km. Vanmorgen de auto weer even de sporen gegeven op hetzelfde traject. Haalde nu met niet teveel moeite 190 km op de teller, dat lijkt er al meer op... Moet wel toegeven dat ik een beetje wind in de rug had. Zal het in de toekomst nog eens proberen bij windstil weer. Ik stel dit soort test bvk uit tot een zondagochtend, dan heb ik de weg praktisch voor me alleen en hoef ik me geen zorgen te maken over eventuele controle's.
Het verbruik ligt momenteel op 1 op 13, maar dan moet ik niet echt gekke dingen doen...
Vandaag 3/2/2013(weer zondag) de auto weer uitgeprobeerd op het zelfde traject. Ditmaal met lichte tegenwind. Kwam niet verder dan een teleurstellende 170 km op de teller. Okey, hard genoeg voor mij en de Yeti, maar het houdt niet echt over. De opgegeven 185 km/u haal ik dus vaak bij lange na niet. Test uitgevoerd in de 6e versnelling, net als vorige keer. Misschien dat de 5e versnelling het beter doet, maar zou toch niet mogen...
nog steeds goed
- 27.000 km
Inmiddels zo'n 27000 km op de teller en nog geen enkel probleem gehad met de Yeti. De eerste beurt heeft ie inmiddels ook gehad, daarover ook niets bijzonders te melden. Nog steeds erg content met de auto. Gemiddeld benzineverbruik blijft 1 op 13.
verbruik
- 29.000 km
Ik ben proefondervindelijk eens wat anders gaan rijden. Ik laat de schakelindicator meer voor wat het is en schakel meer op gevoel. Ik trap het gas wat vlotter in om eerder op de gewenste snelheid te komen. Hierbij schakel ik ook wat later in de toeren op, dus niet rond de 2000, maar tussen de 2500 en 3000 toeren of zelf nog meer. Tegen alle verwachtingen in, is het brandstofverbruik gedaald ipv gestegen ! Ik haal nu ruim de 1 op 13, zo'n 1 op 13.5. Sinds ik de auto heb, heb ik deze waarden nog niet gehaald. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen op dit gebied.
Ik zorg natuurlijk wel dat ik de auto eerst netjes warm rijd. Ik probeer de toeren onder de 2500 te houden als de motor nog niet op temperatuur is. Na 5 a 10 minuten kan het toerental wel wat opgevoerd worden.
Grote beurt
- 50.000 km
Auto heeft inmiddels 50000 km gereden. Grote beurt (60000 km) laten uitvoeren, daar geen bijzonderheden. Ook eerste APK. Auto lijkt weer wat stiller en soepeler te lopen, mogelijk door nieuwe filters en bougies. Onderhoud voor het eerst eens niet door de dealer laten uitvoeren. Euromaster had een fantastisch aanbod met 50% korting ! Scheelde zo'n 300 euro met de dealer. Beurt lijkt naar tevredenheid uitgevoerd.. Auto bevalt nog steeds uitstekend !
Helaas enige roestvorming...!
- 50.000 km
Tot mijn schrik en verbazing ontdekte ik geringe roestvorming onderaan twee van de vier deuren. Voor een ieder die een Yeti heeft van voor het bouwjaar 2013, zou ik adviseren mijn item op het Skoda forum te lezen ! Inmiddels is gelukkig alles weer netjes hersteld door tussenkomst van de dealer in Heerenveen.
http://www.skodaforum.nl/forum/i/helaas-beginnend-roest.31225/
Yeti ingeruild...
- 60.000 km
Ik voel me er bijna schuldig over, maar heb mijn fijne, sympathieke Yeti na 5 jaar en 60000 km ingeruild. Auto destijds nieuw aangeschaft.
Ik was niet voornemens een andere auto te kopen, maar dit kwam toevallig op mijn weg.
Moet gezegd worden, ik heb tot op heden nog nooit zo'n fijne/gebruiksvriendelijke auto gehad als de Yeti, maar na een jaar of 4 a 5 wordt ik meestal onrustig en begin ik om me heen te kijken voor wat anders. Ik noem het maar modellenmoeheid. Mijn voornemen om 15 jaar in de Yeti te blijven rijden is dus niet uitgekomen... Ik zal altijd met veel sympathie aan de Yeti terug blijven denken en dat kan ik lang niet van alle andere auto's zeggen die ik heb gehad en dat waren er voor de Yeti 14.
Wilde wel graag een auto met DSG ditmaal. De Yeti 2 kan mij niet zo bekoren. Ik ben ook niet geheel overtuigd van het nieuwe model Karoq. Dan vind ik de VW Tiguan in R-line uitvoering veel mooier, maar wat een geld....
Mijn "nieuwe" aankoop dan: Een rode Seat Leon FR, 1.4 tsi, ACT, 150 pk met cilinder uitschakeling uit 2015 met 26000 km op de teller. DSG-automaat, leer/alcantara sportstoelen, panorama dak, Seat sound systeem, full led, elektronisch sperdifferentieel, enz. Rijdt fantastisch, stil en snel.... Wat een soepele motor !
Heb de vorige eigenaar weten op te sporen en gesproken via FB. Deze wist te melden dat de auto in topconditie verkeert en nooit schade had gehad. Toch geruststellend.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.