Skoda Yeti 1.2 TSI Elegance (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yeti 1.2 TSI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 1.500 km |
Skoda Yeti 1.2 TSI DSG Elegance
- 1.500 km
Mijn 1e review hier, ik zal bij het begin beginnen, en hopelijk in de loop van de tijd dmv updates de gang van zaken bij houden.
1) De aanschaf
Eigenlijk waren wij helemaal niet op zoek naar een nieuwe auto. Maar op een gegeven moment waren we toevallig op de autoboulevard en al dat blinkende blik deed toch weer de aanschaf kriebels opbloeien. Het begon met hier en daar een foldertje halen en een bezoekje bij verschillende dealers maar al snel kwam er een short list en werd er een budget opgestelt.
De variatie op het lijstje was groot, van een audi A1, toyota IQ, lexus Ct200h tot een peugeot RCZ, mitshbushi ASX, totaan de Yeti dus.
Uiteindelijk een excel sheet gemaakt met alle voor ons belangrijke punten op een rij , van verbruik tot wegenbelasting tot opties, afmetingen, draaicircel etc.
Hieruit kwamen uiteindelijk 3 eindkandidaten namelijk de RCZ, de Yeti en de A1.
De A1 was uiteindelijk te weinig auto voor het geld en leek teveel op onze huidige auto qua type (volvo C30).
Helaas viel ook de RCZ daarna af, mijn vriendin vond de auto namelijk niet bij ons passen en te laag, dit was namelijk mijn 1e keus.
Dus het werd de Yeti.
De belangrijkste afwegingen tov al die andere auto's die uiteindelijk tot deze keuze leidde:
- niet te groot en toch lekker ruim van binnen, maw zeer praktisch maar toch compact.
- DSG itt conventionele of geen automaat beschikbaar (hierdoor viel bijv. de ASX af)
- prijs: veel completer dan gelijk geprijsde Tiguan etc.
- Merk: we hebben eerder Skoda gereden en waren toen zeer tevreden
- ook de zeer positieve reviews in de pers hebben meegeholpen
- de hoge zit, dit is onze 1e auto met hoge zit en wij willen niet meer anders
Dus de keuze was gemaakt en dus op naar de dealer. Dat viel in 1e instantie tegen, de inruil prijs voor de C30 was beneden maat en ook qua korting was er weinig bespreekbaar.
Dus in 1e instantie geen deal. Toen maar een offerte laten maken bij een online aanbeider. Hier kregen we een stuk scherpere prijs.
Hierna ook de dealer nog een kans gegeven en uiteindelijk daar toch de onlineprijs weten te benaderen en konden we zaken doen, dus hij werd bestelt.
de levertijd viel tegen...uiteindelijk bijna 4 maanden moeten wachten, maar eind maart was het dan zover en konden wij hem afhalen.
2) eerste 1500Km
Dit begon al uitermate slecht, al na 1 dag konden we terug naar de dealer. Het dashbord vertoonde kuren en viel constant uit.
Dit bleek een lastig euvel want hiervoor zijn we uiteindelijk 4 keer terug bij de dealer geweest in 3 weken tijd. Pas sinds 1 week, na vervanging van het hele instrumenten paneel, rijd hij probleemloos (ff afkloppen).
Zoals gezegd een zeer slecht begin dus, waardoor het plezier van de nieuwe auto wel bijna verdwenen was.
Dit zal exemplarisch zijn, maar toch aftrek hierdoor qua betrouwbaarheid. Dit kan wellicht weer weggewerkt worden nadien er meer probleemloze kilometers zijn gemaakt. Maar dat moeten we dus nog even afwachten.
Inmiddels nu dus 1 week en 1500Km probleemloos, en langzaam maar zeker komt het plezier in de auto terug. Wel zijn we nog steeds overtuigd van onze keuze, want buiten dit akkefietje zijn we zeer tevreden over de auto. Even in het kort de belangrijkste zaken en een oordeel over de verschillende opties (zover we ze hebben).
- prestaties/motor: de 1.2 is geen strepen trekker. Zeker niet in vergelijk met onze 170Pk Volvo van hiervoor. Echter het is ook niet zo dat je je hoeft te schamen. Hij komt prima met het verkeer mee, en ook een inhaal actie gaat voldoende snel. Winnen bij het stoplicht zit er echter niet meer in.
Verder zit de motor zo rond de 2300 toeren bij 120Km/uur.
- verbruik: nu nog circa 1 op 12, maar motor moet nog ingewerkt worden. Ook veel stads kilometers
- geluid: stil, echter boven de 100 wel bovengemiddeld (van wat ik gewend ben) veel banden geruis. Dit valt me tegen voor een verder stille auto. Ik heb me laten vertellen dat het type band wat er standaard op ligt (dunlop) hierin ook een rol speelt.
Heb verder geen last van wind geluiden en ook de motor hoor je nauwelijk.
- comfort: prima stoelen en zeer goed zit. Alles prima verstelbaar dus goed inregelbaar naar lichaams formaat.
- Zicht: opzich ok, echter door de hoge auto mis je een stukje laag achter de auto, hoewel zeker niet noodzakelijk zou een camera hier prettig zijn. Verder bij het "dode hoek" checken kan ik niet door het achterste zijruitje kijken wat een wat grotere dooie hoek oplevert. Dus ok, maar geen 100% score.
- ruimte: gezien de kleine buiten maten erg OK. Genoeg ruimte op beide zitrijen, ik ben 1.87 en fors (100Kg) en kan goed achter me zelf zitten.
Verder prima koffer,niet mega groot, maar ruim voldoende voor een gezin. Verder met handige haken en een paar losse opbergvakjes voor een flesje olie, reserve lampjes etc. Wij hebben een afneembare trekhaak en ook hier is netjes een apart vakje voor onder de laadvloer.
Verder voorin heel veel afleg vakjes etc. erg praktisch.
Opties:
- DSG: schakelt echt perfect, wat een verschil met de Geartronic. Waar je daar nog weleens de schakel actie voelde merk je er nu echt helemaal niets van. Lekker soepel dus.
- Columbus: wat een fijn aparaat is dit, werkt echt prima, snelle duidelijke navi , intuitieve bediening, grote HDD voor muziek, tevens navi/muziek/telefoon etc. ook in de maxidot (dit is het schermpje voor je stuur). Erg praktisch, compleet en fijn apparaat.
Nadelen zijn er wel: duur (2200 incl dvd)en diefstal gevoelig. Ik heb hem laten etsen, maar in bepaalde wijken zet ik hem toch niet gerust neer. Dus afwegen of dit je het waard is.
- panorama dak: zeker een aanrader, met dit weer bijna elke dag open rijden. Bij slechter weer lekker veel licht in de auto door het vele glas.
Dicht geen extra windgeruis of iets dergelijks. Kost wel ietsje hoofdruimte maar zelfs voor lange mensen nog meer dan genoeg over.
- vision pakket: mijn voornaamste reden voor aanschaf was de regen sensor, na de vorige auto wilde ik dit niet meer missen :-) terwijl de prijs natuurlijk in de Xenon verlichting zit.
Opzich ook erg prettig, maar weet niet of alleen de Xenon voor mij een argument zou zijn geweest voor aanschaf. Het is namelijk wel prijzig (1200), en heb eigenlijk nooit tekort gehad met gewoon licht. Maar goed Xenon is zeker wel prettiger daar niet van.
Achteraf bleek tevens dat je de regensensor ook via een code kunt laten activeren want die zit vanaf Ambition zowieso standaard ingebouwd, staat alleen uit LOL.
- afneembare trekhaak: prima, echt mooi weggewerkt, je zit er niets van in de achterbumper. tevens zoals gezegd eigen plekje in de koffer zonder dat dit je ruimte kost.
- park assist: super! ik dacht eerst ach die paar 100 euro extra moet kunnen voor deze gimmick. Maar in de praktijk blijkt dit gewoon echt goed te werken en gebruik ik eigenlijk alleen de automagische hulp nog maar bij file parkeren..kan straks niet meer zonder LOL
- dubbele koffer bodem: handig, vreet alleen wel een stuk van je normale ruimte op. Verder niet ingedeeld in vakken wat ik jammer vind, want spul wat daar ligt kan nu wel schuiven.
Alleen nemen als je standaard heel veel troep in de auto hebt die je niet in de normale koffer wilt hebben rondslingeren. Of als je de koffer ruimte zowieso wel kunt missen.
Dat was hem even voor nu, nadat we meer kilometers hebben gereden zal ik even berichten of er nog wetenswaardigheden zijn.
Mocht je vragen hebben over de auto laat het dan weten dan zal ik dezen proberen te beantwoorden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.