Skoda Yeti 1.2 TSI Elegance (2010)

autoreview

Skoda Yeti
Skoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda Yeti

Signalement

UitvoeringYeti 1.2 TSI Elegance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst70.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De keuze is gemaakt.

Hallo allemaal,

Dit wordt de start van alweer de review van mijn 4e auto op de autoweek-site.

De keuze voor een Skoda Yeti. Tja hoe kom je eraan? Welnu onze c4 picasso hebben we een aantal jaren geleden gekocht met toen nog 2 heel kleine kinderen. Dan is deze ultiem om wandelwagens etc mee te nemen.

Maar nu de heren wat groter zijn, gebruiken we de auto qua grootte alleen voor vakanties. En dan is het wel een erg grote bak met dito kosten. Daarnaast liepen de kilometers wel erg snel met een nieuwe baan....

Op zoek naar een comfortabele (enigzins luxe) iets kleinere auto.

We hebben gekeken naar een Ford Focus. Meer dan prima bak. Echter de benzine versie erg dorstig en de diesel was niet interessant.

Dan de peugeot 308 (eigenlijk SW). Deze geeft een deja vue met de picasso. Qua gebruikte materialen zijn deze gelijkwaardig. De moter die ook in de picasso ligt. Maar voor mijn lengte minder heschikt (de voorruit is wel erg dichtbij) en het gasgeven kon mij niet bekoren. De auto lijkt te denken voordat deze gas geeft.

Dan de astra (of eigenlijk de Astra sport-wagon). Erg mooie auto. Maar met een beetje luxe wel prijzig. Daarnaast hadden we het gevoel erg ingebouwd te zitten in de auto. Relatief kleine ramen en veel glimmend plastic dat op je afkomt. Toch maar niet.

Een Renault megane... wij vinden hem lelijk. Een golf... te duur.

Dan een skoda octavia. Niet het meest inspirerende ontwerp, maar betaalbaar en de reviews geven aan ook betrouwbaar. Wij naar de skoda dealer. Inderdaad ziet er prima uit. No nonsense maar ok. Alleen jammerlijk..... zitten is er voor mij niet bij. Ik lig meer in de auto dan ik zit. Dat is erg jammer, maar niet practisch.

Dan staat daar.... de yeti! Die is ook leuk. Qua kwaliteit ziet deze er nog beter uit dat de octavia. Zit is prima. Alleen de achterbak wat kleiner.... Proefgereden. Ook prima, de 1.2 TSI snort als een naaimachinetje, maar nadat het "turbogat" overwonnen is trekt die er als een bezetene aan. Ook redelijk zuinig. En in de uitvoering elegance met panoramadag en bluetooth opties ook zeer luxe.

Alleen dat uiterlijk. Mijn partner vind het een opgevoerede fiat panda van achteren.... ik vind hem wel mooi. Niet zo excentriek als ons ruimteschip Picasso, maar ook geen grijze muis. Mijn partner maakt het niet uit...."als het maar 4 wielen heeft".

Na wat overdenken en onderhandelen en nogmaals overdenken.... toch besloten: Het wordt een Yeti. Een 1.2 TSI elegance met panoramadak, trekhaak, bluetooth module in zwart metallic.

De elegance is afgeladen met allerhande luxe zaken als:
- achteruitrijdsensoren (erg makkelijk).
- bandenspanningscontrole. Nooit gehad... we zullen zien.
- donkere achterramen voor de kinderen. Mooi van binnen en buiten.
- lendesteunen in de stoelen. Zitten erg goed.
- Radio met cdwisselaar, alles touchscreen en zelfs aux ingang en sd kaart lezer.... en alles MP3... daar dan heel wat in.
- climatronic links/rechts gescheiden. Erg lekker.
- Dagrij/mistlampen voor met cornerfunctie.... dat blijkt dat je dagrij/mist lamp aangaat als je links of rechts afslaat. Had dat wel eens gezien bij "dure" auto's... maar in het donker is het erg handig! je ziet echt meer.
- Mutifunctioneel stuurwiel (leder). pakt lekker vast.

En nog veel meer... gewoon erg compleet.

In september besteld. Dealer verwacht deze begin december. Afgesproken dat deze in januari geleverd wordt.

Begin november worden we gebeld door de dealer. De auto is er al. Of we hem willen hebben? Ehhh. Eigenlijk niet. Maar wanneer we onze picasso zelf verkopen, dan wordt het financieel toch wel erg gunstig. Dus sinds 27-11-2010 zijn wij in bezit van een Yeti.... op winterbanden!

De eerste indrukken!

  • 600 km

Na het ophalen van de Yeti deze in het weekend meteen meegenomen op verjaardagsvisite. De jongens achterin vinden het panoramadak prachtig!

De auto doet het prima. Maar dat verwacht je ook. De auto is perfect afgeleverd door de dealer. Trekhaak eronder. alles netjes uitgelegd. Volle tank en karren maar.

Het is wel even wennen deze TSI. Ik ben geen turbo's gewend en daarom is het gek om bij optrekken heel even rust te merken en dan die duw in je rug te hebben. Na de eerste tank (weet niet of deze helemaal vol was) was het verbruik 1:12,5 km. Netjes voor een eerste tank.

Verder voldoet de auto prima. Alles is zeer strak vormgegeven en heeft een volkswagen kwaliteit. Het is wel wat grijs en donker, maar ja dat is niet anders.

Persoonlijk vind ik de radio (met wisselaar) die met touchscreen bediend kan worden echt geweldig. het is ook meteen weergave van de achteruitrijsensoren, de climatronic, de telefoon enz enz... zeer overzichtelijk en mooi.

Ook de flexibiliteit om de stoelen (3x) achterin onafhankelijk om te klappen /weg te halen is erg handig als je een keer grote zaken mee wil nemen of bijv op vakantie gaat.

Eigenlijk heb ik nog geen negatieve dingen kunnen ontdekken.

Door de eerste 10000 km

  • 10.250 km

We zijn intussen door de 10000 km en het is tijd voor een update. De auto is behoorlijk ingereden en je leert ook omgaan met dit type motor (turbo). Dat heeft ertoe geleid dat ik langzaam van een verbruik van 1 op 12.5 naar ca 1 op 14 ben gegaan. heel netjes voor de auto van ca 1300 kg! De auto is helemaal storingsvrij het enige dat we moesten doen was de ruitenwisservloeistof bijvullen. Dat gebruik is stevig te meer omdat de koplampen natuurlijk ook zo nu en dan worden besproeid. en de zomerbanden installeren. Eindelijk de lichtmetalen velgen te zien! Verder ziet alles er van binnen nog steeds smetteloos uit en houdt het zich prima. Wat ook heerlijk is, is het panoramisch dak. Dat kan open en wat is er nu heerlijk om dat ook te doen bij de huidige mooie lente dagen. Heerlijk. Ook alle knoppen/electronica werken zoals je mag verwachten. Helemaal geen opmerkingen? Nou misschien eentje.... ik had een klein beetje grotere kofferbak willen hebben. Maar ja dat wist ik toen ik hem kocht. Kortom, een solide bak zonder enig probleem. Chapeau Skoda.

Toch maar een diesel.

  • 70.000 km

Intussen zijn we met de auto ruim 2 jaar verder en ca 70000 km ermee gereden.

De yeti is een betrouwbare metgezel gebleken, maar zeker niet de zuinigste. De auto reed gemiddeld ca 1:13.3 over de gereden kilometers. Met ca 30 dkm per jaar, toch behoorlijk in de centen..

De auto was betrouwbaar, maar heeft wel een paar kleine dingetjes gehad waarvoor deze buiten de beurt naar de dealer is geweest:
1. Kapotte radio. Scherm bleef zwart (garantie)
2. Nieuwe distributieketting (ja ja ook ik had een rammelende ketting..)
3. Kapotte bobine/bougiekabels. Roest. Was uiteraard te snel, maar Skoda wilde eerst niet alles vergoeden. Na enig aandringen wel.
4. lekke band... maar daar kan de auto niets aan doen ;-). Met dank aan het bandenspanningscontrole systeem: Super!
5. Rammel in de achterophanging en panoramadak. Zou door de kou (?) komen.

Wel een opletter. De beurten. Deze zijn om de 30dkm. Das mooi. Een nette prijs van 245 euro (tenminste in 2010). Intussen was deze 290 euro... basis. Met de losse zaken voor de 60 dkm, was ik toch maar liefst 450 euro kwijt. Oeps! Dat is een tegenvaller.

Verder is de auto geweldig. Prima ruimte, kwaliteit etc. Hoge instap is ook heerlijk. Wel is de auto wat zijwind gevoelig!

Echter vanwege de kosten met de kilometers toch besloten een diesel te gaan rijden.

Na wat rondkijken en praten, blijkt er in de huidige tijd best te praten met een dealer... vandaar de inruil... Het is een DS5 geworden!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.