Skoda Yeti 1.2 TSI Ambition (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yeti 1.2 TSI Ambition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 9.500 km |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Heerlijke auto
- 10.500 km
Vanaf het eerste moment maakt de Skoda Yeti een geweldige indruk op mij. Een robuuste auto die heerlijk comfortabel is.
Het is iedere kilometer genieten met een grote glimlach op de mond.
Ten opzichte van mijn vorige (Franse) auto's is de Yeti wat stugger geveerd, maar heeft hij een geweldige wegligging.
In de Ambition uitvoering enorm compleet met Navigatie, parkeerassistentie, stoelverwarming, afstandbediening voor de centrale deurvergrendeling, cruise control, 17 inch lichtmetalen velgen met 225/50 banden.
De 1.2 TSI(105 pk) motor is een enorm prettige motor, welke voldoende krachtig is, om de Yeti vlot door het verkeer te doen komen. Met een langdurige historie als dieselrijder is het prettig dat de motor al bij 1500 tpm z'n maximum koppel levert en daardoor een prima souplesse biedt over een groot toerenbereik.
De motor is heerlijk stil. Het verbruik valt enorm mee: gemiddeld 1:15
(veel korte ritten woon/werk van 25 km).
Tijdens langere ritten met snelheden van rond 120 Km/h gaat het verbruik wel wat omhoog tot 1:13
Het olieverbruik is na een aantal keren peilen nog steeds nihil. De handgeschakelde 6-bak schakelt erg prettig. De 6e versnelling is wel een echte overdrive. Bij 100 km/u draait de motor net boven 2000 tpm.
De binnenruimte is uitstekend, voor en achter voldoende(hoofd)ruimte, de hoge zit is heerlijk en geeft een goed overzicht over het verkeer. De dode hoek van de A-stijl ervaar ik niet als storend. Mijn vorige auto's hadden dit ook. Je moet er in sommige situaties wel even rekening mee houden. Ook het hoge in- en uitstappen ervaren we als prettig. De kofferruimte is ruim voldoende en de variabele achterbank is zeer praktisch. De half automatische airco voldoet goed en ontwasemt de voorruit en zijruiten vrij snel. Er is binnen weinig last van windgeruis en rolgeluiden vd banden, waarbij het ook bij hogere snelheden goed mogelijk is om een gesprek te voeren of naar muziek te luisteren. Wat wel opvalt tijdens het rijden in de regen, is dat er op de zijruiten, in het zicht van de spiegels veel regenwater in de rondte draait. Dit belemmerd soms het zicht naar achter via de buitenspiegels. Om die reden een paar windscherpjes geplaatst wat dit probleem gedeeltelijk oplost.
Het interieur is netjes afgewerkt en voelt prettig aan. De stoelen zitten goed en geven een goede ondersteuning. De kwaliteit van de afwerking van het interieur wordt door de Autoweek redacteuren zelfs ervaren op bijna Audi-nivo. Dit lijkt mij een groot compliment voor Skoda.
De wegligging van de Yeti is uitstekend, je hebt weinig last van de spoorvorming en voor een toch wel redelijke hoge auto kleeft hij in bochten aan de weg. Bij erg veel wind is de auto vele malen meer koersvast dan mijn vorige auto's.
De “flat blade” ruitenwissers doen hun werk streep- en geluidloos.
Vanwege de brede banden wordt bij regenval of vuil op de weg de zijkant van de Yeti erg snel smerig. Montage van spatlappen voor en achter lost dit probleem grotendeels op.
Wat mij wel verbaasde is dat de Yeti nog H4-lampjes heeft in de koplampen, terwijl H7-lampjes toch al heel wat jaren bestaan.
Al met al kan ik zeggen dat de Yeti 1 van de fijnste auto's is die ik heb gehad.
Nog steeds erg fijne auto...
- 25.000 km
Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en heeft de Yeti 25.000 km onder zich door en is de fabrieks-garantie beëindigd.
En ja hoor, ook bij mij is er in de garantie-periode een nieuwe distibutieketting gemonteerd. Een veel gehoorde klacht welke Skoda Dealer Kreijne in Hoogland voor mij netjes oploste, gelijk met de eerste onderhoudsbeurt.
De Yeti moet naar de garage voor zijn beurten 1 keer in de 2 jaar of 30.000 km. Prijs van deze beurt bedroeg 270 euro all-in, wat me voor een 2-jaarlijkse beurt erg meevalt.
Vreemd is wel dat allebei de ruitenwisserbladen na 2 jaar vervangen moesten worden. De rubberen strip van het wisserblad dat in de Skoda-fabriek was gemonteerd viel bijna uit elkaar. Niet erg UV-bestendig lijkt mij.
Voor de rest is de Yeti nog steeds een zeer pretige reisgenoot. Verbruik komt nog steeds uit in de buurt van de 1:15 wat erg netjes is voor een auto van zijn omvang.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Yeti 1.2 TSI Active Clima Cruise Control Trekhaak Rijklaarprijs Inruil Mogelijk!
- 2010
- 185.100 km

Skoda Yeti 1.4 TSI Elegance
- 2011
- 226.471 km

Skoda Yeti 1.4 TSI Elegance / Trekhaak / Navigatie / Parkeerhulp V+A / 17'' / Bluetooth / Xenon / Stoelverwarming / Cruise Control
- 2011
- 117.757 km