Skoda Yeti 1.2 TSI Ambition (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yeti 1.2 TSI Ambition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 45.000 km |
My review Skoda Yeti 1.2 DSG Ambition
- 2.800 km
Op 25 november hebben we onze Yeti opgehaald bij Hamers in Voorschoten.
Het is een candy witte 1.2 dsg in ambition uitvoering met als extra's 17inch dolomite velgen, electirsche raambediening achter, bluetooth telefoonaansluiting, donkere sunset ruiten achter, spatbordverbreders en een trekhaak. Helemaal naar mijn zin zo maar later bedacht ik dat een elegancenog maar Euro 700 ervan verwijderd was. Twee weken na het bestellen volgde het nieuws van de Greenline modellen wat het moelijk maakte om achter mijn keuze te blijven staan. We rijden z'n 35.000 km per jaar.
Ik had het helemaal gehad met het diesel gedoe, hogere wegenbelasting, verstopte roetfilters, defecte ERG klep, defecte luchtmassameters en nog veel meer, vandaar de keuze van een zuinige benzinemotor. Ook gekozen voor de DSG omdat 6 versnellingen teveel van het goede zijn met zo'n indicator die je maant sneller op te schakelen dan je gevoel.
Het mooie van de Boordcomputer van de Yeti is dat je het verbruik per rit kan zien, dit motiveert om heel zuinig te rijden, soms kom ik thuis uit Rotterdam met een stand van 6.7 liter op de klok.
De eerste tankbeurten schommelden rond de 8 liter en recent halen we 7.2 liter gemiddeld verbruik, ik hoop dat dit nog beter wordt.
Had van te voren gerekend op 1 op 13.
Wat ik wel mis is de zware wegliging van de Vectra, de Yeti staat hoog op de poten dus is totaal verschillend, het lijkt wel of hij altijd tegenwind heeft, op de snelweg harder dan 120 km rijden zorgt voor een veel hoger verbruik.
Twee weken terug heb ik winterbanden op BBS velgen laten monteren bij Profile Tyre center in Wateringen, was heel duur en doordat ze 16 inch zijn en de banden ook kleiner ziet het er een beetje iel uit met grote ruimtes in de wielbakken
Rijdt wel super dat wel, veel grip in gladde omstandigheden.
Ik ben helemaal gek met de radio Swing en de telefoonvoorbereiding, heb lekker veel muziek bij me op 4gb stickjes.
Er heeft zich tot nu toe geen enkel probleem voorgedaan en morgen gaan we een lange rit maken naar Frankfurt, ben benieuwd hoe dat gaat. Kan ook niet wachten om er met de caravan vandoor te gaan.
Binnenkort meer.
Update
- 16.494 km
Hierbij een update na 16.000 km.
De auto bevalt echt prima, er is nog helemaal niks mis mee gegaan.
Het verbruik zit gemiddeld tegen de 1 op 13 aan wat veel zuiniger zou kunnen zijn als er niet zoveel wind zou staan tijdens mijn dagelijks rit vanuit het Westland naar Rotterdam Waalhaven. Door het drukke verkeer en plotselinge snelheidswijzigingen, veel in- en uitvoegen, is het lastig om zuiniger te rijden. Als ik op zondag naar het centrum van Den Haag rij verbruikt hij veel minder.
Genoeg daarover het is nou eenmaal een hoge auto en het is ook een heel speciale waar je met een grote smile op je gezicht mee rond rijdt.
De stilte, de directe besturing, het bochtengedrag en trekkracht bij lage toeren maken hem bijzonder, niet te spreken over het leuke uiterlijk.
Ik moet wel nog steeds wennen aan bepaalde aspecten van de automaat, het lijkt wel of je veel nonchalanter en minder betrokken bij het verkeer mee rijdt, beetje botsauto, wel gek om dit te schrijven.
Met een auto met handbak is het veel makkelijker om snel op te trekken in dat ene gaatje in het verkeer, je laat de koppeling slippen en met en dot gas sla je af midden in een rij auto's, dat lukt me met de automaat minder.
Je zit zowiezo met je voet op de rem en wanneer je opening komt slaat hij toevallig net dood of je gaat met piepende banden waarschijnlijk gaat dit in S beter, ervaring hiermee volgt en misschien hebben anderen hier ook input over.
In augustus gaan we met de caravan weg, kan niet wachten, heb laatst met een grote aanhanger gereden en het smaakte naar meer, de toerenteller bleef op de secundaire weg onder de 2000.
Hierna meld ik me weer.
Rijden met de caravan
- 25.100 km
Het is eindelijk gebeurd, een van de redenen om de Yeti te nemen was de titel caravantrekker van het jaar bij de ANWB.Onze ervaringen afgelopen week kunnen dit bevestigen, wat een heerlijke trekauto.
De Yeti is zeer stabiel onderweg met de caravan, het is een Eiffeland Holiday 450T die tot 1200 kilo beladen mag worden.
Het sturen is meesterlijk en er zijn nog meer zaken die het prettig maken.
Motorvermogen is meer dan voldoende, het overzicht en de spiegels zijn heel goed en daar komt ook de "hillholder" bij die ervoor zorgt dat je niet achteruit rijdt wanneer je op een helling moet optrekken.
Dit is iets waar ik in Frankrijk meermaals gebruik van heb gemaakt.
Verder is de DSG in combinatie met de cruisecontrol een heerlijkheid, gewoon in stand D rond de 2000 toeren lekker door het franse land tuffen zonder na te hoeven denken over de juiste versnelling.
We hebben een trektocht gemaakt van het Westland waar we wonen naar Beaune in de Bourgondie, via Metz heen en via oa Auxerre terug. Bij elkaar zo'n 2000 km waarvan 1500 met de caravan.
Gemiddeld verbuik over de totale reis 9.1 liter. Het verbuik bij het rijden met de caravan ging als volgt, bij de start in Nederland schrok ik me rot want dat ging met 13.5 naar 14.5 liter, dit kwam door tegenwind en ik reed rond de 90 km per uur.
Beter rijd je iets langzamer, rond de 83 km op de snelweg geeft goede waarden, zo'n 10.5 a 11 liter per honder kilometer.
Secundair in Frankrijk zette ik de cruisecontrol op 73 km per uur en haalde op een rit zelfs 9.9 liter gemiddeld. Dit is daar een fijne snelheid omdat je niet echt het gevoel heb dat je in de weg rijdt en je hoeft alleen te zakken als je door een dorp gaat.
Een heel verhaal allemaal maar ik denk dat een aantal mensen er wat aan hebben die van plan zijn met de Yeti een caravan te gaan trekken.
Grote beurt
- 28.500 km
Bij 26.000 km was het zo ver er kwam een bericht in de mdf dat er over 1600 km groot onderhoud gepleegd moest worden.
We hebben de yeti dus bij km stand 27500 naar de dealer gebracht waar de beurt is uitgevoerd. Dit was eigenlijk alles, we hebben in de tijd dat we hem hebben geen defecten gehad en bij de garage wer ook niets gevonden.
Prijs was zoals op internet vermeldt Euro 250,-
Wat wel opmerkelijk is dat we verwachten bij 30.000 een beurt te moeten doen maar de auto kan zelf de interval bepalen ik vermoed dat de olie gemeten wordt op kwaliteit. Wie weet hier iets meer over ?
Oh ja er is een dingetje, de ruitenwisser sproeier aan de chauffeurskant staat iets lager dan aan de pasagierskant en dit kan niet aangepast worden.
update 45.000 km
- 45.000 km
Na de grote beurt bij 27.000 km zijn we teruggegaan naar de dealer omdat de DSG niet prettig funktioneerde, de koppeling kwam laten we maar zeggen rommelig op.
Het is verholpen door een software update van de bak, over het algemeen trekt de auto nu goed op. Helaas komt het enigzins terug na een rit met file, optrekken en stoppen. Als ik een tijdje in S rijd gaat het weer weg, het is overigens niet erg genoeg om er naar te laten kijken. Misschien bij de volgende beurt.
Een ander probleem die zich aandiende bij ongeveer 38.000 km was een geratel bij het starten, dit bleek te komen door een slechte distributieriem waar men bij de Skoda van afwist. Er is geen terugroep actie voor maar auto's met klachten krijgen een vervanging.
Na de reparatie hebben we nog last gehad van olielekage, was een een of andere afdichting niet vervangen, hup weer naar de Skodadealer.
Het moet me wel van het hart ze weten elke keer gelijk wat er is dat was bij de Opel Vectra wel anders. Het maakt niet uit of er wel eens wat is maar de oplossing moet snel komen en je moet serieus genomen worden.
Bovendien waren er nog geen kosten aan verbonden, dat scheelt ook wel en we kregen zo'n Popemobiel als vervangauto.
Bij de winterbandenwissel nog een akkefietje, de bandenboer kreeg de auto niet uitgebalanceerd, had iets met de door hun geleverde BBS wielen te maken die een kleinere maat hebben dan de zomervelgen. Het is opgelost door ringen bij Continental te bestellen en deze achter de velgen te monteren, koste me niets en ik kreeg de volgende wissel gratis.
Lijkt allemaal heel erg maar het gevoel overheerst toch dat we in een heerlijke auto rijden die er lekker apart en stoer uitziet.
Het verbruik blijft gewoon 1 op 13.5, moet ik wel rustig voor rijden, heeft er al iemand ervaring met inbouwen van LPG.
Ga je wel aan denken met die hoge benzineprijzen.
Na de vakantie weer een update, we gaan met de caravan rondtrekken in Kroatie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Yeti 1.2 TSI Active Clima Cruise Control Trekhaak Rijklaarprijs Inruil Mogelijk!
- 2010
- 185.100 km

Skoda Yeti 1.4 TSI Elegance
- 2011
- 226.471 km

Skoda Yeti 1.4 TSI Elegance / Trekhaak / Navigatie / Parkeerhulp V+A / 17'' / Bluetooth / Xenon / Stoelverwarming / Cruise Control
- 2011
- 117.757 km