Skoda Yeti 1.2 TSI Ambition (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yeti 1.2 TSI Ambition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 26.000 km |
- 1.800 km
Hierbij mijn autoreview, geen duurtest die volgt mogelijk als de wagen wat langer bij me verblijft.
We wilden graag een auto met een hogere zit, gezien de voorloper was een CRV de mogelijke opvolger. Helaas is deze perfecte ‘Cross-over’een klasse hoger geprijsd en verdween daardoor voor mij uit het beeld. Honda waar blijft een nieuwe HRV? Als Honda adept ben ik schoorvoetend bij de concurrentie gaan kijken om uiteindelijk bij Skoda uit te komen. Als je dan toch vreemd ga, doe het dan maar goed. Had al enige tijd de Yeti gevolgd in de publicaties en ingeschreven voor een voorintroductie bij Pon te Leusden. Voorgenomen me niet te laten inpakken door leuke verhalen en acties van de importeur toch zeer aangenaam verrast door deze auto. Zelfstandig een gecombineerd buitenritje gereden en als passagier een kunstmatig parkoers afgelegd. Dit was aanleiding om mij op introductiedatum te melden bij een dealer en ondanks dat een 1.2 tsi wederom niet aanwezig was met de verkregen brochure thuis zitten verlekkeren. Dezelfde week in de blind een 1.2 tsi in Ambition uitvoering aangeschaft met als extra stoelverwarming en parkeersensoren achter. Over die 1.2 tsi had ik voldoende gelezen, maar nog niet zelf getest hoe goed van vertrouwen moet je soms zijn?
Toen ik uiteindelijk de wagen kon ophalen in de Meern, stond hij daar mooi te wezen in de showroom. Mijn resterende twijfels waren op slag verdwenen. Het moment dat ik de auto de showroom uitreed waren de eerste meters die ik met een 1.2 tsi aflegde. Op dat zelfde moment kwam ik ook onder de indruk van dit geweldige stukje techniek. Toen ik buiten het gaspedaal intrapte verwonderde mij de trekkracht van de motor en ik liet de toeren onnodig hoog oplopen.
Want dit torretje heeft op 1500 toeren 175 Newtonmeter beschikbaar en dat is wel wennen. Dit gedrag was ik nooit tegengekomen en ik twijfelde in begin wel sterk aan de schakelindicator die naar mijn mening wel heel snel aangaf om op te schakelen. Op de snelweg bivakkeer je daar om tussen de 2200 en 2800 toeren en dat is wel heel relaxed. Het gebruik is navenant, ik rij momenteel met de verse kilometerstand 1 op 13,75 (gemeten aan de pomp) rekening houdend met de afgelopen kou, gebruik van airco en stoelverwarming. Ja en als je het gaspedaal intrapt dan kost het geen moeite om daar overheen te gaan, de stroomlijn is natuurlijk ook geen voordeel bij oplopende snelheid. Maar groen rijden is mogelijk. De 60 liter tank geeft je daardoor een mooie actieradius
Het valt op hoe stil de motor is en hoe rustig het in de gehele auto in feite is. Als je dan ook onder de motorkap kijkt zie 1.2 zwemmen in de ruimte en is de isolatie visueel. Leuk bijkomend is het feit dat de verlichting door die ruimte goed bereikbaar is en dat een toekomstige wisseling van lampen geen probleem zal geven.
Rijden met dit type auto was even wennen want al heeft de Yeti een zeer goed weggedrag en heeft hij in vergelijk met mijn voorgaande auto een meer comfortabele veergedrag, moest ik toch wennen aan de natuurkundige wet dat als je hoger zit je in de bocht meer merkt van de centrifugaal kracht.
Dat terwijl hij zeer zeker niet sterk overhangt in de bochten en de stoelen naar mijn mening een goede zit en Europese maatvoering bieden. De hoge zit geeft een goed overzicht over de voorkant van de auto, de chroom neus is prominent in zicht. De achterzijde is recht en daardoor goed in te schatten, al wordt ik hierbij geholpen door de parkeersensoren die keurig piepen en zichtbaar zijn in het display van de Swingradio.
Ik heb gekozen voor een donker interieur (onyx/silver) wat luxueus aandoet en perfect is afgewerkt.
Er zijn opbergvakken naar behoefte, zonnebrilvak in het dak, bovenkant dash, dashboardkastje, onder de passagierstoel, in tunnel voor achterpassagiers, middenarmsteun. Daarbij heb je in de kofferruimte bij de Ambition een nettenset, aan beide zijden een railsysteem met haken, een verwijderbaar mandje en nog wat sjorogen en andere handigheden.
Belangrijk voor ons was ook nog het feit dat de achterbank in gedeelten kon schuiven, omklappen en eventueel helemaal verwijderd kon worden.
De wagen is behept met leuke hebbedingen waarvan voor mij de koplampsproeiers wat onzinnig voorkomen. Maar de boordcomputer, stoelverwarming, een prima geïntegreerde radio, gescheiden climatcontrol, coming/leaving home verlichting, licht/regensensor, anti carjack sluiting,enz. Verbazend is het daarom dat, het is natuurlijk een VAG product, de passagiers de raampjes op nostalgische wijze naar beneden moeten slingeren. Zou dit nou echt zoveel financieel voordeel op leveren, nou ik ruil een volgende keer mijn koplampsproeiers in voor elektrische bediening van de achterramen.
Een feitje dat ik pas bij aflevering hoorde, is dat de auto slechts één maal in de twee jaar voor onderhoud terug moet naar de dealer (afhankelijk van de kilometrage), was een leuke compensatie voor de verhoging van de wegenbelasting t.o.v. zijn voorganger.
Ondanks dat ik af en toe nog weleens met weemoed terugdenk aan mijn Civic, moet ik bekennen dat ik met plezier de Yeti rij en deze een nieuwe autowereld voor mij open heeft doen gaan.
- 10.500 km
De Yeti heeft inmiddels de 10.000 km overschreden, klinkt natuurlijk niet als bijzonder veel maar de auto wordt uitsluitend particulier gereden en wordt alleen ingezet voor de langere afstanden waarbij de stadse ritten per fiets en/of scooter worden gedaan. Tel daarbij op dat hij comfortabel overnacht in de garage dan kun je concluderen dat het niet een zwaar gebruikte auto is. Niet verwonderlijk dat er nog geen klachten zijn opgetreden en hij nog als nieuw uitziet en rijdt. De 1.2 tsi blijft me verwonderen v.w.b. de relatief snel beschikbare trekkracht en de manier waarop hij deze kracht zonder al te veel geluid en dorst levert. Op de diverse fora ben ik al tegen gekomen dat de motor meer levert dan de geclaimde 105 pk en de 175 Nm. Dat zegt mij persoonlijk niet veel omdat ik de auto niet op zijn limiet rijd maar geeft wel aan dat men over het algemeen dik tevreden is over de 1.2 in de Yeti. Het verbruik heb ik het laatst gecontroleerd na afloop van een vakantie naar Frankrijk waarbij we gebruik hebben gemaakt van de route Nationale, de Péage, stadsverkeer met als summum twee uur Peripherique ïŒ, twee personen en afgeladen met bagage, aan de pomp gemeten over 2000 kilometer precies één op 14. De auto bevalt nog steeds erg goed en met name het strakke sturen is voor het type auto opvallend, bij sterke wind voel je de ‘hogere’koets wel bewegen maar het kost geen enkele moeite om strak op koers te blijven. Tot slot kan ik nog vermelden dat er geen olieverbruik is.
twee jaar gepasseerd
- 26.000 km
De Yeti is leeftijd van 2 jaren gepasseerd.
Omdat er nogal wat commentaar wordt geleverd over de 1.2 tsi motor, leek het mij nuttig het review nogmaals aan te vullen. Er is een 1e grote beurt uitgevoerd i.v.m. het verstrijken een periode van de 24 maanden. Helaas begon hij na één jaar al te vragen om onderhoud, bij de garage is dit in de computer gewijzigd in VOI waardoor ook de auto nu weet dat hij langer op zijn beurtje moet wachten.
Bij aanmelden van de auto werd ik door de garage verrast door het feit dat de wagen in aanmerking kwam voor 3 'recalls'.Ik had zelf geen problemen bemerkt, of (als andere rijders) gehoord.
De distributieketting en aandrukrol is vervangen terwijl tevens de programmering van de turbo is gewijzigd. Nogmaals ik heb geen verschil bemerkt tussen rijden vóór en na de update. We zullen het er maar op houden dat e.e.a. preventief is gebeurt.
Buiten de kosten voor de grote beurt werd ik ook gefactureerd voor het verversen van de remvloeistof. Volgens de servicepapieren diende dat pas na drie jaar te gebeuren, maar omdat ik anders na één jaar weer terug had moeten komen voor de remvloeistofwisseling ben ik akkoord gegaan. De auto bevalt nog buitengewoon goed en de kleine motor weet nog steeds te verbazen. Het totale benzineverbruik over de gehele periode staat in de verbruiksmeter op 6.7 ltr/100 km.
Dat is voor een vlot bereden auto een waarde die zeer acceptabel is.
Pech was het dat ik bij het afvoeren van vuil een spaanplaatschroef door een voorband
kreeg, niet te repareren. Leek me verstandiger om beide banden te vervangen waardoor de rekening op € 350,00 kwam te staan. Hoop dit review pas weer over twee jaar te moeten aanvullen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.