Skoda Yeti 1.2 TSI Ambition (2010)

autoreview

Skoda Yeti 1.2 TSI Ambition (2010)

Signalement

UitvoeringYeti 1.2 TSI Ambition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst25.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Skoda Yeti 1.2 tsi Ambition

  • 2.100 km

Aanleiding:
Onze Roomster wordt in juni a.s. drie jaar oud. Deze auto is ons goed bevallen. Alleen de brom van de motor vonden we toch wel een minpuntje. Het weggedrag is gewoon erg goed. Door zijn controversiele uiterlijk is het een ondergewaardeerde auto die nieuw niet goed meer verkoopt in Nederland. In Duitsland doet ie het overigens nog steeds goed in de verkoop. Nederland is meer een land van dertien in een dozijn auto's als de Astra, Golf en Focus. Als gevolg van het bovenstaande viel de inruilprijs bij onze Skoda Dealer in Deventer niet mee. Wie een rijkuitgeruste Roomster zoekt met weining kilometers kan dus zijn slag slaan...

Uitvoering:
Vrijdag jl. hebben we onze Yeti opgehaald. De Yeti stond er netjes bij. Onze ervaringen met de Skoda dealer in Devener zijn tot op heden positief. We hebben gekozen voor een Ambition uitvoering. Als extra opties hebben wij:
-metalic lak (platum grey)
-17" dolomite lmv
-sunsetglas
-parkeersensoren achter
-chromen uitlaatsierstuk
-rvs pedalen
De instapprijs (19.000 euro) lijkt leuk maar dan heb je een auto die zo kaal is als het hoofd van Frits Wester. Geen airco, cruise control, radio, verwarmbare buitenspiegels, lmv etc. Zelfs geen meegespoten spiegels en deurgrepen en geen stootstrips op de zijkanten. Als je een beetje een aangeklede auto wilt kom je al snel uit bij de Ambition uitvoering. Inclusief opties heb je het dan al wel over een auto van circa 26.000 euro. Voor dat geld heb je wel een luxe auto met o.a. automatische airco met 2 zones, cruise control, radio cd speler met stuurbediening, electrische en verwarmbare buitenspiegels, ABS/ESP/ASR, 7 airbags (waaronder een knieairbag voor de bestuurder) en anti wiplash hoofdsteunen voor. De veiligheid is groot blijkende uit de crachtest van vorig jaar (5 sterren). De stoelen zitten erg goed en je hebt een goed overzicht op de weg omdat je iets hoger zit. De achterbank bestaat uit drie verschuifbare delen net als in de Roomster. Op de achterbank is genoeg ruimte voor hoofd en benen. Ik kan er met mijn 1.89 meter goed zitten. De bagegeruimte is met 405 liter groot genoeg voor ons drieen. Het afwerkingsniveau van de auto is gevoelsmatig een klasse hoger dan die van de Roomster. VW kwaliteit voor een Skoda prijs. Alleen de chromen ringen om de klokkenwinkel van de bestuurder kraken bij hobbels in de weg. Als dit blijft maar even een keer na laten kijken. Verder jammer dat er zo'n grote radioantenne op het dak staat. De auto past net onder onze garagedeur door. Een haaievinantenne was mooier en praktischer geweest. Verder geen rammels of kraakjes te horen.

Motor:
We hebben, mede na een positieve proefrit in decmeber jl., gekozen voor de 1.2 tsi motor. De 1.8 tsi is natuurlijk sneller maar het verbruik is veel hoger en dat geldt ook voor het gewicht. Als je geen tweeasser hoeft te trekken, je niet in de bergen woont en je geen boswachter van beroep bent volstaat de 1.2 tsi (105 pk) prima. De motor is in verhouding tot de 1.6 uit de Roomster erg stil en soepel. Tot circa 130/140 km per uur trekt de auto relatief snel op en normaal inhalen is geen enkel probleem. Daarboven gaat de niet al te gestroomlijne koets hem tegenwerken. Als ik het goed heb begrepen komt er rond de zomer een 1.4tsi motor beschikbaar met 125 pk.

Rijgedrag:
De auto rijdt goed en comfortabel. In de Bochten helt de Yeti wel iets meer over dan de Roomster maar storend is het zeker niet. Uit de diverse vergelijkingstesten komt de Yeti er goed vanaf. Concurrenten als de Nissan Qashqai en Kia Sprortage delven het onderspit. Het model is naar mijn smaak een crossover: een kruising tussen een suv (hogere zit) en een mpv (flexibliteit interieur).
De eerste ervaringen zijn dus positief maar dat zegt gezien de kilometers nog niet zo veel. Anderzijds hebben we in het verleden goede ervaringen opgedaan met de Fabia Combi en de Roomster. We hebben er vertrouwen in dat de Yeti het niet minder zal doen.
13/3/2010
Auto bevalt nog steeds erg goed. De motor is zo stil dat het afrolgeluid van de banden nu opvalt.
Wat mij betreft is het echter aanvaardbaar.
De 1.2 is echt een heerlijk motortje. Deze motor is inmiddels ook in steeds meer VAG producten terug te vinden. We krijgen regelmatig positieve opmerkingen over de Yeti. Hij ziet er ook wel stoer uit. Doordat de auto hoog en breed is merk je ook dat je minder last hebt van bumperklevers.
Update 8/5/2010
Afgelopen week zijn we een midweek naar Duitsland geweest. We hebben de Yeti ook even de sporen gegeven op de autobahn. Volgens het GPS 170 echte kilometers als snelheid gereden. Een aantal maal 160 kilometer per uur als kruissnelheid aangehouden op de snelweg. Ik moet zeggen dat je de motor niet hoort, alleen wind en afrolgeluid van de banden. Je hebt verder niet het idee dat je zo hard gaat, alleen als je andere auto's passeert. In Nederland is dit ivm het drukke verkeer en inhalende vrachtauto's (wat een ergenis is dat!) en flistpalen niet echt verantwoord en houden we ons netjes aan de snelheid. Ook neemt het verbruik uiteraard behoorlijk toe bij hogere snelheden. Mijn stelling blijft dan ook dat de 1.2 tsi in Nederland meer dan voldoende is. Verder bevalt de Yeti nog steeds erg goed, een heerlijke auto die een veilig gevoel geeft, ook bij hogere snelheden. Er kwamen zelfs Nederlanders informeren naar de Yeti!
In Duitsland hebben we wel veel skoda's op de weg gezien maar geen Yeti. Het enige wat mij opvalt is dat de automatische airco bij het activeren soms zijn eigen leven gaat leiden. Ik weet niet of meer mensen deze ervaring hebben. Deze airco is overigens een op een door Skode van andere volkswagenmodellen overgenomen. Tot slot zag ik in het mei nummer van autoreview dat de Yeti de Audi Q5 en de Hyundai ix35 heeft verslagen. Het gaat hierbij om de sterkste dieseluitvoering met 170 pk. Toch zegt dit mi wel iets over de kwaliteit van de huidige Skoda's. Als je voor een volkswagen of audi gaat doe je jezelf (financieel en kwalitatief) te kort als je geen proefrit maakt in een Skoda. Tenzij je veel geld extra wilt neerleggen voor status natuurlijk...
Update 17 augustus 2010
Het valt mij op dat bij de start de motor in eerste instantie wat onrustig is, naar een paar minuten loopt ie weer mooi rond. De garage heeft echter niets kunnen ontdekken. Misschien hebben andere mensen deze ervaring ook met de 1.2 tsi?
We zijn op vakantie geweest naar Limburg en hebben daar de nodige uitstapjes gemaakt. Het valt mij op dat we nog weinig Yeti's tegenkomen in Nederland. ondanks dat er inmiddels toch ruim 1300 stuks rondrijden. In deze vakantie alleen één gezien in Duitsland. Op de terugweg helaas ruitschade opgelopen door een steentje op de voorruit, ook één van de velgen is helaas iets beschadigd, ik vermoed ook door steenslag. De ruit wordt eind augustus gerepareerd. Verder heeft de Yeti het goed gedaan. Alleen bij warm weer hoor je wat kraakjes van de raamrubbers verder geen klachten.

De sneeuwman bevalt nog steeds!

  • 7.100 km

Inmiddels staat de teller op 7100 km. Er hebben zich geen grote problemen voorgedaan. Wel een paar kleine dingetjes. De lange dakantenne hebben we vervangen door een kleiner exemplaar aangezien de Yeti met de originele antenne met veel moeite onder de roldeur van onze garage doorkon. Desondanks de kleine antenne onlangs kapotgereden onder de garagedeur (het deel waar de antenne inzit). Grapje kostte 43 euro. Waarom niet gewoon zo'n haaievin standaard op de Yeti? Deze liggen gewoon in de schappen bij VAG. Verder sloot het dashboardkastje niet goed en waren de ruitenwissers voor niet helemaal goed afgesteld. Dit is deze week bij de onderhoudsbeurt allemaal verholpen. De Yeti bevalt nog steeds goed. Heerlijk motortje die 1,2 TSI! Vooral in het stadsverkeer voel je dat de turbo zijn steentje bijdraagt. Hij versnelt opvallend goed in het stadsverkeer. Als ik nu de keus zou hebben was ik waarschijnlijk wel voor de 1.4 TSI gegaan want deze kost niet veel meer en je hebt net wat meer reserves over. Maar de 1.2 TSI volstaat prima, volgens mij worden ook de meeste Yeti's met deze motor verkocht. Brandstoflabel B en valt net in een gunstige klasse voor de wegenbelasting!

update

  • 14.100 km

De yeti heeft in februari jl. een jaarbeurt gehad inclusief een garantiecheck. Dit heeft geen bijzondere zaken opgeleverd.
In de tussentijd hebben zich geen bijzonderheden voorgedaan. De yeti bevalt nog steeds goed. Bij de verbouwing van ons nieuwe huis is de Yeti regelmatig ingezet als pakezel naar de milieustraat. Als alle stoelen van de achterbank eruit zijn heb je echt een zee aan ruimte en een vlakke laadvloer!

update 23-02-2013

  • 20.000 km

Het afgelopen jaar weinig schokkende ervaringen met de Yeti meegemaakt.
Vorig jaar is na de garantie nog wel een onderdeel van de turbo vervangen. De dealer heeft ons hiervoor geen kosten in rekening gebracht omdat we al vaker hadden gemeld dat de motor wat lawaaiig was (toch netjes!). Volgende week krijgt hij weer een kleine beurt. Ik verwacht geen onverwachte zaken. We willen de lange dakantenne laten vervangen door een kleiner exemplaar. De afegelopen jaren hebben we onze auto steeds ingeruild na drie jaar. We hebben nog wel een bod van de dealer gehad maar er moest wel weer erg veel bij voor een nieuwe Yeti. Aangezien deze auto nog zo goed als nieuw is en erg goed bevalt, rijden we er vermoedelijk nog wel een paar jaar mee door.

Update 28-02-2013

  • 20.000 km

De Yeti is vandaag naar de Skoda dealer geweest voor een kleine onderhoudsbeurt en een nieuwe kleinere dakantenne.
We kregen bij de garage echter slecht nieuws. Er heeft een steenmarter huisgehouden onder de motorkap, ondanks dat er een elektronische steenmarter verjager is aangebracht in de motorruimte. De bougiekabels zijn aangeknaagd. Omdat er visolie is verwerkt in deze kabels, trekt dit steenmarters aan. De garage heeft de kabels moeten vervangen. Tevens hebben ze iets over de kabels heen gedaan zodat de steenmarters de visolie niet meer ruiken. Ook is er een kunstof kap geplaatst in de motorruimte over de bougiekabels. Niet te geloven dat deze rotbeesten nog steeds beschermd zijn!Wanneer komt hier eens een eind aan? Ik ben nl. niet het enige slachtoffer. Totale kosten voor de kleine onderhousbeurt en herstel waren 350 euro.

vaarwel oude Yeti, welkom nieuwe Yeti!

  • 25.000 km

Begin dit jaar kregen we onverwacht bericht dat onze Skoda dealer Morrenhof ging stoppen met het Skodadealerschap.
Onze Yeti moest voor de eerste keer voor een apk keuring en grote onderhoudsbeurt.
Toen dus maar in januari een afspraak gemaakt bij de Skodadealer in Apeldoorn (Ab Mulder).
Kosten vielen erg tegen omdat naast het voorgeschreven vervangen van de bougies naar vier jaar en het vervangen van alle filters en vloeistoffen de rechterachterband niet door de APK kwam wegens een beschadiging (canvas). Met die brede sloffen is dat een dure grap geworden. totaal ruim 600 euro. Ondanks de hoge rekening verder goede ervaringen met de nieuwe dealer die inmiddels ook een vestiging in Deventer heeft geopend. Er werden ons bijvoorbeeld geen kosten in rekening gebracht voor de leenauto. De regensensor en cornerlights overigens ook laten activeren, dit kan op de Ambition uitvoering had ik gelezen op internet.
Maar toen kwam de nieuwe Yeti uit en begon het toch weer te kriebelen.... Met de Skoda dealer in onderhandeling gegaan evenals met de Nissan dealer voor een nieuwe Qashqai.
De Nissan was goedkoper in aanschaf (wie had dat jaren geleden kunnen denken?) en bij de Skoda dealer kregen we meer inruil terug (uiteindelijk een nette inruilprijs gekregen). Mijn vrouw vond de overzichtelijkheid van de Nissan (gevoel dat ze naar achteren door een brievenbus kijkt) echter minder prettig evenals de lagere zitpositie en minder hoofdruimte t.o.v. de Yeti. Nissan heeft overigens wel flinke stappen gezet qua afwerking binnen in de auto. Dit gevoegd bij de prettige ervaringen met de huidige Yeti en dat we iets minder hoeven bij te betalen bij de Skoda liet de balans doorslaan naar de nieuwe Yeti. De Yeti is, ondanks zijn leeftijd, nog steeds een erg goede auto die vlak voor zijn facelift nog steeds nieuwere concurrenten versloeg als de Opel Mokka, de Mitsubishi ASX, de Captur, de 2008 etc. M.n. de rijeigenschappen, ruimte en afwerking scoren flink hoger dan de genoemde concurrentie. Helaas is de prijs van de nieuwe Yeti wel gestegen tov vier jaar geleden. We hebben uiteindelijk gekozen voor een Yeti 1.2 tsi Ambition Outdoor (kleur metal grey). In de uitrusting is wel e.e.a. veranderd maar daar kom ik op terug in mijn eerste review van de nieuwe Yeti. De facelift heeft m.n. geresulteerd in een nieuw strakker front en achterzijde helemaal in lijn met het nieuwe Skoda modellen.
Productieweek is week 10, afleverweek 12. Nu kan het lange wachten beginnen...
En voor wie een goede en nette 2e hands Yeti zoekt met weinig kilometers.....

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.