Skoda Yeti 1.2 TSI Active Plus (2010)

autoreview

Skoda Yeti
Skoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda YetiSkoda Yeti

Signalement

UitvoeringYeti 1.2 TSI Active Plus
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst124.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Skoda Yeti active plus

  • 12.000 km

De auto heeft een hoge zit an dat bevalt mij prima. Rondom is er een prima zicht. Het rijden met de turbo-motor is wel even wennen, maar het rijdt heerlijk. Deze motor (1.2TSI) geeft mij de indruk wat soepeler te rijden dan de 1.4 TSI en wat rustiger, minder "rauw". Het hoge koppel vanaf 1500 toeren maakt "lui" schakelen mogelijk. Het vermogen is ruim voldoende.
De motor is nauwelijks hoorbaar, op de autosnelweg maakt de motor bij een snelheid van 130 Kmh 2600 toeren. Enig windgeruis is er dan natuurlijk wel, het is een hoge auto. Verder is het verbruik zeer laag voor dit type auto, ongeveer 1:15 gemiddeld.
Het bandengeruis valt me wat tegen, had wat minder mogen zijn. Verder kent de auto wat kleine rammeltjes. Worden nog verholpen.

De wegligging is erg goed, zeer strak sturen en heel weinig overhellen in de bochten. Remmen zijn zeer goed en direct.
Schakelen gaat ook zeer soepel.

De bagageruimte is wat minder vanwege het optionele reservewiel, het geeft echter wel een laadvloer zonder tildrempel wat wel erg prettig is. Rijden met een reparatiekit zie ik echt niet zitten.

Zitpositie en voorstoelen zijn prima. Afleesbaarheid van de ventilatieknoppen is wat minder. Speakers voldoen, maar ook niet meer dan dat. Het afwerkingsniveau is prima, het gebruikte plastic is echter niet overal even krasvast.

Opties af fabriek zijn in Nederland beperkt, er kan zelf weinig worden samengesteld en men wordt haast gedwongen een duurdere uitvoering te nemen.

UPDATE 9000 KM

Geen problemen.
Op vakantieritje (4000Km) blijkt dat de stoelen heerlijk zitten en de auto relaxed rijdt. Weinig geluid dringt door naar de binnenruimte. Op de autosnelweg op cruise control met 130Km/h een verbruik van ong. 1:13.5.
Totaal gemiddelde inmiddels ong 1:14.
Topsnelheid niet echt uitgeprobeerd, maar tot 160 is de acceleratie (voor mij) meer dan voldoende. (het verbruik dan helaas ook)
Nog steeds zeer tevreden met de Yeti.

  • 12.000 km

Intussen is het verbruik gedaald tot 6.2l per 100 Km bij rustige rijstijl. Veel beter dan ik vooraf had gedacht.

  • 22.000 km

Update

Distributieketting is vervangen. Is blijkbaar een probleem bij de eerdere modellen van de 1.2 TSI.
Verder rijdt de auto nog steeds perfect.
Verbruik over 2 jaren nu 1:14.7 met een normale rijstijl, mix van stad en autosnelweg.

  • 45.000 km

De betrouwbaarheid heb ik verlaagd naar 3 sterren. Motorstoring gehad vanwege een kapotte bougiekabel. Volgens de wegenwacht een vaak voorkomend probleem. (geen marter)
Verder een vage trilling bij acceleratie rond 2000 rpm. De oorzaak is volgens dealer niet te vinden, blijft vreemd.

Originele Goodyear Excellence banden vervangen voor Goodyear efficient grip. Deze bevallen me veel beter en slijten ook minder snel.
Tot nu toe met deze auto al 3 lekke banden gehad in 4 jaren. Daar voor meer dan 20 jaren niet. Toeval of toch auto / band gerelateerd?

Verbruik heeft zich nu gestabiliseerd op 1:14 bij normaal gebruik, 50% stad, 50 % autosnelweg.

Water en olie verbruik 0.0

  • 73.000 km

Auto is nu 7,5 jaar oud en geëxporteerd naar Spanje.
Verbruik is gedaald tot 1:16,5. Misschien heeft het drogere klimaat er iets mee te maken.
Bij 70.000 Km beide lampen voor vervangen.
Verder alleen het normale onderhoud.
Auto rijdt nog steeds bijzonder prettig.

  • 82.000 km

Auto is nu 9,5 jaar oud. Rijd er niet veel meer mee, alleen vakantietripjes
Bij APK (ITV) geen enkel probleem. Onderhoudsbeurtje bij dealer was 120 euro. (toch een stuk goedkoper dan in NL)
Verbruik nog steeds 1:16,5 bij rustige rijstijl.

  • 86.000 km

Weer een probleem met een van de bougie kabels.
Besloten om hele set en bobine te vervangen met een set van NGK.
Betere kwaliteit dan de originele onderdelen.

update

  • 109.000 km

Ruim 3 jaar verder. Geen grote problemen gehad. Normale grote beurt (2 jaarlijks). Remschoenen voor vervangen. APK (ITV) steeds probleemloos. Verbruik nog steeds rond de 1:16,5 (bewust rustig rijden). Auto rijdt nog steeds prima. Olieverbruik = 0,0. Enige minpuntje is dat er wat wat rammeltjes komen.

Update

  • 124.000 km

Olielekkage gehad. Dealer had grootste moeite om te achterhalen waar het nu precies vandaan kwam. Nogal wat dingen vervangen totdat uiteidenlijk bleek dat het de keeringen van de as naar versnellingsbak waren welke vervangen zijn. Ook transmissie olie is meteen maar vervangen. Ook was er een lekkage bij de distributieketting. Hier is ook de hele pakking vervangen. Verder ook waterpomp en riem vervangen. Distributieketting en spanners waren nog prima. Volgens monteur zouden deze een 300.000 Km mee moeten kunnen gaan.
Ik rijd intussen al wel een tijd met een paar reserve bougiekabels in de auto. Doordat deze kabels niet ver van het hitteschild van de turbo af lopen kan dit een probleem geven. Wordt overigens door Skoda ontkent. Maar ik heb nu al 3 keer een probleem er mee gehad.
Remblokjes achter ook vervangen.
Voor de rest, auto start altijd wel probleemloos, verbruik rond de 6 liter per 100Km met rustige rijstijl. Olieverbruik motor nog steeds 0.0. Blijft gewoon een fijne auto.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.