Skoda Superb Combi 2.0 TDI 140pk Elegance (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb Combi 2.0 TDI 140pk Elegance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 5.200 km |
Superb Combi
- 400 km
Eerste ervaringen zijn zoals verwacht erg positief. Vooral de stilte viel me op, te meer omdat ik uit een 1.9TDI popverstuiver kom. Wagen is zeer comfortabel, erg ruim (geen stampende kindervoeten meer in de rug) en ondanks zijn afmetingen heb je toch niet het gevoel met een schuit rond te rijden.
Wij hebben zowel met de 1.6 als met de 2.0 gereden en uiteindelijk ben ik toch blij dat we de 2.0 hebben genomen. De 1.6 voldoet zeker (wel spijtig dat er geen zesbak is) maar de 2.0 geeft je echt wel een duw in de rug en ik vermoed dat we tijdens onze zomervakantie naar Oostenrijk ook in de bergen geen vermogen tekort zullen hebben.
Panoramisch dak is ook fantastisch, te meer met kinderen.
We hebben ook standverwarming genomen en hoewel dat een luxe-optie is vind ik het wel bijzonder aangenaam. 10 minuten tot een kwartiertje voor je vertrekt (in functie van de buitentemperatuur) zet je die aan en je stapt in een warme auto (tevens goed voor de motor).
Ondanks vele negatieve commentaren over de geluidskwaliteit van de installatie (standaard) vind ik die voor mij ruim voldoende. Diepe bas krijg je er niet uit maar daarvoor zit ik niet in de auto. Ik denk dus enkel dat audiofielen die graag naar luide, zuivere muziek met diepe bastonen luisteren deze installatie niet voldoende zal zijn maar dat zal zowat bij elke auto zijn vermoed ik.
Adaptieve Xenon lampen zijn geweldig, wat een zee van licht. Breed stralend in de stad, ver stralend op de buiten en meedraaiend in de bochten (icm mistlichten).
Er komen nog foto's en binnen enkele maanden volgt een update.
Update
- 1.600 km
Intussen 1600km op de teller en al wat langere ritten gedaan (zee, Ardennen). De wagen rijdt erg zacht en je moet telkens oppassen dat je niet te snel rijdt.
Het gevoel van snelheid is quasi niet aanwezig.
Motor is zeer aangenaam én stil (ik kom natuurlijk van een pompverstuiver). Motor draait slechts 2000t/min bij 125km/h.
Ook verbruik (in dit geval de 2.0TDI) valt reuze mee. Op lange afstanden met vooral autoweg, vol geladen wagen, en steeds 125 à 140km/h op de teller kwam ik uit op 5,2 à 5,3l per 100km.
Ik vraag me dan af wat een BMW5 die héél wat meer kost daar dan extra aan toevoegt.
Ook blijf ik me verbazen over de Xenonverlichting. Superkrachtig en het adaptief zijn in bochten en in functie van snelheid is ook erg goed.
Tot op heden nog geen minpunten ontdekt.
Update - verbruik
- 2.800 km
Afgelopen week een ritje van 60km gedaan waarvan 25km autosnelweg (tussen 120 en 130km/h) en 35km secundaire weg (doorgaans max. 70km/h). Verbruik: 4,9l/100km en dat vind ik best wel laag voor deze motor en de grootte van de auto.
Verbruik is alleszins lager dan m'n vorige wagen: de 100pk pompverstuiver 1.9RDI VW Passat. En dat was echt een lawaaimaker tov de Superb.
Update 5000km
- 5.200 km
Na ruim 5000km nog steeds zeer tevreden. Ruime, comfortabele wagen waarbij ik me steeds afvraag wat die mannen met hun BMW5 die heel wat meer kost nu eigenlijk nog meer hebben. De Superb is zonder meer dé ratio aankoop in het segment.
Op lange stukken is het verbruik echt wel lekker laag: van de zee tot thuis 4,8l/100km (135km). Daarbij vlot meegereden met het verkeer, wel snelheidsbeperkingen doorgaans in acht genomen en dat is niet eenvoudig want door zijn rust zit je zo boven de 130km/h, dat is dan ook de snelheid waarop ik wordt gewaarschuwd dat het wat te snel gaat. :-)
Ik kijk al uit naar de zomerreis: ruim 1000km richting Oostenrijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.