Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance Businessline (2010)

autoreview

Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance Businessline (2010)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 1.8 TSI Elegance Businessline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst27.560 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een zee van ruimte

  • 2.900 km

Ik ben inmiddels al weer een tijdje eigenaar van de Superb 1.8 en na vele jaren Audi (80-100-A4 en A6) overgestapt op de Superb.
Eenvoudige reden: echt value for money en een top afwerking van de auto. Ik zocht meer ruimte in de auto dan in mijn vorige A4 en dan moet je eigenlijk richting A6 die ik ook een tijd als leaseauto heb gehad. Dan is het gat qua prijs wel heel erg groot. Toegegeven, je moet even over een drempel heen, maar dat is voor 90% imago en met name naar de buitenwereld en dat heeft wel een prijs!
Ik heb gekozen voor de 1.8 TSI Elegance Businessline; behoorlijk compleet, met als extra's 18 inch lichtmetaal (toch fraaier); een sportonderstel (net iets straffer, maar niet zo bonkig als in de A4); een elektrisch te openen 5e deur (veel comfort); MDI aansluiting en telefoon voorbereiding. Met betrekking tot dit laatste goed opletten, want de af fabriek versie herkent niet veel telefoons en met name nieuwe smartphones als Iphone en Blackberry. Beter is de achteraf in te bouwen module aan te schaffen (is goedkoper en geen bijtelling voor de zaakrijders).
Wat het eerste opvalt is de enorme binnenruimte; voor en met name achterin zit je als een vorst. De bagageruimte is mooi gevormd en goed in te delen met het railsysteem. Wel jammer dat deze iets verlaagd is; dat vind onze hond niet zo prettig...
Het door velen aangevoerde "nadeel" van de achterbankconstructie vind ik wel meevallen; als je alleen de bank neerklapt is die weliswaar niet geheel vlak, maar dat vond ik bij Audi ook niet.
De afwerking is van grote klasse; de stoelen zitten prima en volledig elektrisch verstelbaar, de leren bekleding ziet er strak en goed afgewerkt uit. Waar je het verschil met Audi met name ziet is in de keuze van kunststof voor de delen die iets minder in het zicht zijn; middentunnel, portiervakken.
De navigatie vind ik wel wennen; dit is een touchscreen (nadeel altijd vingerafdrukken en reflectie; de MMI bij Audi vind ik beter
maar deze is wel geavanceerder en in 3D itt wat ik had (Audi versie 2007). De auto is erg stil en nodigt minder uit tot sportief rijden; het accent ligt meer op comfort.
Verkeersdrempels e.d. worden minder doorgegeven als in mijn vorige A4.
Sinds kort de auto laten tunen; de eerste 500 km zitten erop en het resultaat is verbluffend (210 pk en 310 NM) dat merk je echt wel. Je merkt wel dat de motor iets meer geluid maakt; een wat venijniger gegrom klinkt er uit het vooronder. Het maakt de toch al levendige motor net iets feller en alerter.
Ik was een hoog koppel gewend in mijn vorige auto en dit komt behoorlijk in de buurt.
Samenvattend een fijne, comfortabele auto met veel ruimte. Representatief als zaakauto met een fraaie lijn.

Belangrijkste pluspunten op een rij:

Comfort-ruimte-motor-versnellingsbak-uitrusting en natuurlijk prijs.

Minpunten;

Navigatie-iets mindere materialen binnenafwerking-niet zo sportief

Tevreden met wat kanttekeningen

  • 7.000 km

De Superb is mij ook na een paar maanden goed bevallen; motor is nu echt los en rijdt prettig. Er zit wel iets van een turbogat onderin en dat is wel even wennen in vergelijking met een diesel.
Het valt mij op, dat de auto in het algemeen erg positief wordt beoordeeld en nog niet echt heel veel in het straatbeeld te zien is. Wel ben ik minder te spreken over de navigatie; naast het eerder genoemde bedienings ongemak vind ik dat bij files om de haverklap de route wordt aangepast en ik ben al verschillende keren verkeerd geleid. Dat overkwam mij met de Audi zelden. Ook de bluetooth met mijn telefoon functioneert niet naar behoren; daar gaan ze nu hopelijk wat aan doen bij de dealer want dat is erg irritant.Wat mij tenslotte opvalt is, dat er op het kunststof van handgrepen, dashboard etc. heel gauw vlekken ontstaan, dat is er allemaal wel af te krijgen, maar staat niet chique vind ik.
Voor de rest nog steeds heel veel value voor money; pas nog vanaf Schiphol met vier man en fully loaded met bagage zonder echt te moeten stapelen.

nog steeds tevreden

  • 16.054 km

Inmiddels alweer ruim de 15.000 km gepasseerd en nog steeds zeer tevreden over de auto. In december net voor alle sneeuwperikelen winterbanden gemonteerd (die van de A4 bleken gewoon te passen).
De auto blijft onder alle omstandigheden stabiel en geweldig rijden. Iedere keer zijn medepassagiers weer verbaasd over de binnenruimte en daarnaast is de kofferruimte enorm zeker nu een paar keer met neergeklapte achterbank. Dit is wel iets meer werk doordat de zittingen omgeklapt moeten worden maar dan ligt het spul ook vlak.
Ben inmiddels gewend aan de navigatie al blijf ik dit wel een minpuntje vinden. De problemen met de bluetooth module zijn inmiddels door de dealer netjes opgelost; zoals eerder vermeld is de fabrieksmodule niet compatible met een aantal smartphones en de Parrot module wel. Aandachtspunt bij bestellen dus omdat dit niet altijd onderkend wordt bij de dealer. Verder blijft de auto kraakvrij en heb ik tot nu toe vrijwel alleen positieve reacties gekregen. Samenvattend een absolute aanrader in deze klasse.

op naar de 30.000 km

  • 27.560 km

Inmiddels komt de 30.000 km reeds in zicht en heb ik gelet op de hoge benzineprijzen eigenlijk een beetje spijt dat ik geen diesel rijd. Ben onverwacht veel meer gaan rijden namelijk.
Het verbruik blijft op ca. 1:12,5km staan en olie heb ik pas een keer een klein beetje moeten bijvullen na de wintersport. Ik heb weliswaar met winterbanden de auto op de Duitse autobaan goed kunnen uitproberen; met stralend weer overigens. De auto blijft koersvast; wat wel opvalt is de grote tractie; bij snel optrekken op die korte Duitse invoegstroken voel ik heel duidelijk de aandrijfkrachten in het stuur en wordt deze wat vaag. Op kruissnelheid zelfs boven de 200 km/u heb ik hier overigens geen last van. Het sterk toegenomen vermogen na tuning is hier natuurlijk debet aan. Ik blijf een beetje zeuren over de navi aan boord; met zonnig weer spiegelt dat ding enorm en vallen de vingerafdrukken van het touchscreen nog meer op. Blijf ik minpunt vinden; met de bediening heb ik mij inmiddels verzoend. De totaalindruk blijft echter positief. Het blijft leuk om op wintersport te gaan en geen skibox nodig te hebben! Een aanrader is overigens de rubber matten set in de winter.Inmiddels de zomerbanden weer gemonteerd met de 18 inch wielen; staat toch net wat beter.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.