Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Comfort Bus. (2011)

autoreview

Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Comfort Bus. (2011)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 1.6 TDI Greenline Comfort Bus.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst191.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aangenaam verrast

  • 150 km

Laat ik starten met de dealer, De waalgroep in Zaltbommel. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Je voelt je direct een gewaardeerde klant. Enthousiaste ontvangst, zowel door receptie als door de verkoper, meneer van Beers.
Auto stond te wachten onder rode doek. Mijn dochter mocht hem onthullen. Nu heb ik drie dames om mij heen, mijn echtgenote en twee dochters (17 en 20). Spontane reactie van de dames: wat een mooie auto!!!. Stijgt vader weer in achting!.
Enfin, met zijn vieren op stap naar een bruiloft in Son en Breugel. Half uurtje rijden. Eerste reactie van allemaal: wat een stilte en ruimte. Alles wat je vastpakt lijkt voor de eeuwigheid gemaakt te zijn. Ik heb vroeger veel franse auto's gereden (citroen). Comfort prima, maar na een jaar rijden begint het metaal soepel te worden.
Bij terugkomst op de parkeerplaats hadden brabantse zeemeeuwen zich uitgeleefd op onze nieuwe auto, getverdegetver.
Door naar Maastricht in de stille en duistere nacht op de A2. verlichting is prima, ondanks dat ik eigenlijk xenon had willen hebben (zat er net niet in, in budget). Heerlijk weer een cruise control.
De stilte was compleet omdat de meiden in slaap waren gevallen.
Maandag meer kilometers, Maastricht, Zaltbommel en dan door naar Ieper (België).
Nu nog wat oefenen met de zitting om die goed in te stellen. De rest werkt eigenlijk intuïtief. Prima.
Dus net als alle andere rijders, was is aangenaam verrast. Niet alleen door de prima dealer maar zeker ook door de auto zelf. Snel meer en dan wat op de technische zaken in gaan.

eerste lange dag

  • 905 km

Eén van de belangrijkste redenen waarom ik voor de superb heb gekozen was een goede zit (al hoewel je dit pas na enkele maanden echt kan beoordelen), gezien mijn rugklachten.
Vandaag van Maastricht naar Zaltbommel ( flinke lading ingeladen) en vervolgens naar Ieper (België). Van Ieper via Overijse weer naar Maastricht.
Ik heb geen pijn in mijn rug. ook niet in mijn nek. prima dus. Heerlijk relax rijden. Als of het allemaal vanzelf gaat. De Skoda stuurt lekker en gaat goed door de bocht. Mijn Peu wilde niet door de bocht. De vorige, een Touran diesel was ook al niet zo'n bochtenridder, meer een stuiterbak.
Comfort dus prima. met de achterbank neer kan je inderdaad heeeel veeel meenemen.
De geluidsinstallatie is niet je dat. Met wat extra bas en middentoon is dit wel uit te houden. Maar als geluidfreak kan dit beter.
Waar ik direct door getriggerd ben is het uitrollen. Je kan al heel snel van het gas af om je te laten uitrollen. De vaart blijft er dan nog goed inzitten. Als vanzelf ga ik nu vroeg van het gas af. Spaart uiteraard diesel. Ook het start stop systeem werkt prima. Je hebt er direct vertrouwen in.
Verbruik vandaag: 1 op 20
De motor is natuurlijk geen krachtpatser maar voor zo'n grote auto kan je goed mee. Sterker, ik was diegene die meestal op de linkerbaan zat.
Geslaagde dag. op naar de volgende 1000 kilometer, met een grote grijns op mijn gezicht. :)
DE navigatie deed het prima alhoewel ik denk dat mijn TT op de iPhone het efficienter doet. Deze pakt net een wat andere route. De dame van de stem is inderdaad een aha erlebnis. in de Touran zat zij ook al in het dashboard. Waar ik weer aan moest wennen is het commando: 'hier, bij de volgende afslag'. is het nu hier of bij de volgende?
Hier dus.

heerlijke auto om kilometers mee te maken

  • 5.500 km

Na ruim een maand en 5500km verder stap ik nog steeds met een grote glimlach op mijn gezicht in de auto. Ik heb een goede zit gevonden. Dit betekent dat ik mijn rugleuning vrijwel kaarsrecht heb staan. Hierdoor heb ik geen rugklachten meer. Sterker nog door het goed zitten is mijn rug zelfs herstelt nadat die weer eens vast zat na wat tuinonderhoud. Ik stond eigenlijk op het punt om een afspraak te maken bij mijn chiropracticus maar heb dat niet hoeven doen. De chiropracticus zij zelf dat als ik niet verteld had dat mijn rug weer eens vastgezeten had hij het niet aan mijn rug voelde, zo ontspannen voelde deze aan. Vooral mijn nek heeft hier baat bij. Ik zit niet meer te draaien in de auto om mijn nek te ontlasten. Heerlijk.
Het enige vreemde puntje aan de auto is de bluetooth verbinding met mijn telefoon. Onderweg heeft deze de neiging om spontaan de verbinding te verbreken en weer te maken. hierdoor stoort dit de radio die dan plots even uitvalt. met name storend als je op dat moment net gericht aan het luisteren bent
Maar ondanks dit een heerlijke auto.

Het zit er bijna op.....

  • 172.000 km

Nog een paar duizend kilometers en we gaan weer afscheid nemen.
Overwegend ben ik zeer positief over deze skoda. Ik meet dat af aan het feit dat ik elke keer met plezier in en uit de auto stap. Geen enkele keer heeft het tegen gestaan om kilometers te vreten. Jaarlijks zo'n 70 mille.
Alles functioneert naar verwachting. Geen enkele storing, afkloppen, ik ben er nog niet.
Ik heb er wel een nieuwe op maat gemaakte stoel in laten zetten. De standaard stoelen zijn voor mij met zo veel kilometers 'killers'. Veel rugpijn.
In Mei 2013 kreeg ik naast België een stuk Duitsland bij in mijn werk. Ik woon in Maastricht en kan dus zowel naar link als rechts snel de grens over. België is voor mij skoda op zich geen probleem. Enkel af en toe de slechte staat van de wegen. Daar voel je de veerbeperking van mijn superb. Met zijn verlaagd onderstel heb ik een aantal keren de grond geraakt. Dat voel je tot in je tanden.
In Duitsland kom je een andere beperking tegen van zo'n grote auto met 105pk. De snelheid, en met name de optrek snelheid. Daar kom je toch echt te kort als je veel kilometers maakt. Als je dat alleen voor privé doet zou ik zo weer voor de zuinige versie gaan. Een maal op snelheid is het heerlijk rijden. Komt ook door zijn grote wielbasis. Heerlijk rustig. Op de weg. Maar een tussensprint op de Duitse autobahn moet je met beleid doen. Mijn eerste ervaring was meteen raak. Door een slechte planning moest ik na mijn werk in Berlijn diezelfde avond nog 600km naar het zuiden, Rauenberg. Ik kwam echt snelheid te kort.
Nu bijna aan het einde heb ik via mijn werkgever een nieuwe besteld. Aangezien ik vanaf 1 januari alleen zakelijk ga rijden had ik meer keus. Het is opnieuw een skoda geworden, de nieuwe octavia combi, ambition business met 2 liter TDI, DSG, 8inch scherm met Canton luidsprekers, getinte ramen, glazen schuif dak en zwarte lichtmetalen velgen ( omdat de raamlijsten en dakgeleiders ook zwart zijn). Ik verheug mij nu er al op.
Tot later. Oh ja, de kleur, race blue natuurlijk. Want nu gaat de snelheid erop. Haha. Mijn glimlach wordt steeds groter. Waar een man al blij mee kan zijn nietwaar. :).

Het zit er op!

  • 191.000 km

Na drie jaar en 191000km verder is het tijd voor iets nieuws.
Ik heb er met zeer veel plezier in gereden. Met name de grote wielstand zorgt ervoor dat de vele kilometers in alle rust onder je door glijden.
Geen noemenswaardige mankementen. Alleen de verbinding met de telefoon was niet goed. Het importeren van de contacten duurde zeer lang of ging helemaal niet.
Ik heb veel plezier aan mijn SAVAS stoel gehad want van de standaard stoel kreeg ik al snel pijn in mijn rug.
Nu ik de nieuwe Octavia rij merk je wel het verschil. De nieuwe Octavia is veel stiller, beter geïsoleerd blijkbaar. Ook het dashboard is veel mooier in elkaar gezet.
Enfin, voor diegene die mijn Superb gaat rijden zal daar ongetwijfeld veel plezier van hebben.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.