Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessli (2011)

autoreview

Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessli (2011)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessli
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf92.000 km
KM-stand laatst300.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 92.000 km

Ik heb vorige week (maart 2014) een andere auto gekocht. Een hele mooie Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessline. Het leer is in werkelijkheid donkerder dan op de foto.
Toen de auto op de markt kwam was ik er al meteen weg van, ik vind de prijs/kwaliteit verhouding heel goed. Het is een hele ruime stationcar en Skoda past wel bij me. Ik zie het als een merk zonder kapsones en veel kwaliteit.
Net als bij mijn vorige auto (Octavia) heb ik eerst weer zeker 2 jaar lang alle informatie bijgehouden, folders gehaald, sites bekeken etc etc. Mijn gezin heeft daar enigszins onder “geleden” maar nu ze in de auto gezeten/gereden hebben hoor ik niemand meer klagen. Ik vond uiteindelijk de juiste auto bij een garage in Sexbierum, wat van ver komt is vaak lekker. Hier zat alles op wat ik wilde hebben en nog een paar dingen extra.
Voor mijn gevoel is het echt een Super auto, zeker ten opzichte van mijn oude Octavia van 2002. Ik heb nu climatecontrol, Xenon, elektrische acherklep, privacy glas achter, ingebouwde bluetooth, bediening op het stuur en weet ik wat allemaal. (mobieltje aanmelden is een makkie en prima geluidskwaliteit)
Ik heb meteen een goede testrit gemaakt naar de wintersport, retourtje Oostenrijk. Toch een beetje spannend met een nog onbekende auto, maar zoals te verwachten verliep dit zonder problemen. De auto rijdt heel comfortabel, zit lekker en de jongens op de achterbank zaten nog nooit zo ruim. Op de terugweg reed ik hoofdzakelijk 115 km-h op de cruise control en ik maak er echt een sport van om zo min mogelijk te remmen. Ondanks wat file, een stukje door Keulen heen gereden en de dakkoffer, was het verbruik 5,1 ltr op 100 km.
105 pk is inderdaad niet veel voor een dergelijke auto, je moet er rekening mee houden bij het optrekken. (niet te vroeg opschakelen) Op snelheid maakt het niet veel uit, de zuinige cijfers die te halen zijn maken voor mij veel goed.

Ik meld me later weer met ervaringen.

10k verder

  • 102.250 km

Inmiddels zo’n 10.000 km gereden. Ik heb het brandstofgebruik bijgehouden over 6894 km. Ik kom hierbij op circa 1 ltr op 23 km.
Ik moet dit meteen wel even relativeren, ik ben iemand die altijd op de cruisecontrole rijdt, zelfs in de bebouwde kom en ik pas mijn snelheid aan, aan het verbruik. In de praktijk betekend dit dat ik vrijwel nooit harder rij dan 115 km op de klok. Soms vertrek ik ook 5 minuten eerder zodat ik langzamer kan rijden. Ik houd dan de aankomsttijd op de navi in de gaten en mijn motto is dan ook hoe langzamer je rijdt hoe meer je van de auto geniet. Verder is ook van invloed dat ik een vaste route rij naar mijn werk van 60 km en dat is bijna alleen maar snelweg en door mijn werktijden sta ik ook vrijwel nooit in de file.
De auto bevalt prima, de ambition heeft veel extra luxe. Je kunt bv muziek afspelen via de bluetooth van je telefoon. De verlichting en de ruitenwissers gaan automatisch, zelf dimmende spiegels etc. De xenon verlichting met meedraaiende koplampen en bermlichten die aangaan in de bocht geven echt veel meer zicht. Ik reed laatst nog in een auto met gewone verlichting op een slecht verlichte 80km/h weg met nat wegdek en ik had even het idee dat de verlichting stuk was.
De stoelen vind ik wel net iets te krap, het zijn volgens mij soort van kuip of sportstoelen en in vind vooral de zitting, met de opstaande randen, vrij smal.
Over de navigatie heb ik wel wat negatieve geluiden gehoord maar ik kan er goed mee uit de voeten. Ik heb de Amudsen+. Nou gebruik ik hem ook niet veel natuurlijk, mijn werk begint bijna altijd op de zelfde plek. Als ik eens een keer ergens anders naar toe ga dan functioneert het goed. Hij rekent de route snel uit en hij geeft het ook duidelijk aan.
Voorlopig gaan we vrolijk verder met de Superb.

Waterpomp

  • 120.000 km

Probleempje.
Net terug van vakantie in Frankrijk, ongeveer 2500 km gereden en de volgende dag koelvloeistof alarm. Het zal toch niet!! Beter dat het thuis gebeurd ipv in Franrijk. Nog beter was het geweest als het helemaal niet was gebeurd. Na enig onderzoek bleek dat de waterpomp het had begeven. 120.000 km is voor mijn gevoel wel heel erg vlot. Van diverse kanten hoor ik nu ook dat het wel vaker voorkomt. Zelf was ik ook al een zelfde auto tegen gekomen waarbij voor de 90.000 km de waterpomp al was vervangen. Bij reviews ben ik het niet tegen gekomen.
Kortom een hele fijne reparatie en omdat het kennelijk verstandig is om dan je distributie riem ook maar meteen te doen was het een dure grap. (wel 2 jaar garantie op de reparatie)
Positief was wel dat ik via de dealer Hegeman in Arnhem een tegemoetkoming kreeg in de kosten en zelfs de garage waar ik de auto heb gekocht (Autobedrijf Terpstra Sexbierum) heeft een deel van de kosten vergoed ondanks dat de bovag garantie was verlopen.
Nog een opmerking over de navigatie; inmiddels heb ik toch al een paar keer ervaren dat sommige huisnummers er niet in staan. Ook niet van panden die al 50 jaar of langer op de zelfde plek staan.

lampje defect

  • 133.000 km

Van de week ging er een waarschuwingslampje branden en stond er in de display "controleer stadslicht rechtsachter". Echter alles deed het gewoon rechtsachter. Toch maar even naar de dealer. De monteur gaf aan dat de lampjes misschien "slechter werden" en dat daar mogelijk de melding vandaan kwam. Vervolgens de lampjes vervangen, een stuk of drie geloof ik. Echter geen zichtbaar verschil en nog steeds de zelfde melding. Nog maar eens een rondje om de auto gelopen en aan de laptop gelegd. Wat bleek, het ging om het stadslicht linksvoor. Lampje vervangen en de melding was weg?? Kennelijk weet de storingscomputer in de auto geen verschil tussen voor, achter, rechts en links. De monteur was er kennelijk ook verlegen mee, ik hoefde niks te betalen.

Weer lampjes

  • 156.000 km

Recent weer meldingen van defecte lampjes. Standlichtje rechtsvoor en een lampje van de kentekenplaatverlichting.
Allemaal niet zo erg dus.

APK

  • 158.000 km

APK laten uitvoeren, kosten 25 euro. De volgende onderhoudsbeurt is pas over 20.000 km dus daar kon ik niet op wachten. Het kost slechts 25 euro omdat ik lid ben van verrassend Skoda (nu Mijn Skoda). Verder geen problemen geconstateerd, we rijden lekker verder.

Grote beurt

  • 185.000 km

01/12/2016
Recent heeft de auto een grote beurt gehad. Remolieservice, filters etc. Bleek ook de multiriem aan vervanging toe. Kosten in totaal 588 euro. Blijkt ook een hele kleine lekkage te zitten in het koelwaterreservoir. Er moet om de 15 a 20k een half litertje vloeistof bij. De vloeistof lekt langs het blok weg. Dit dus maar even zo gelaten.
Kreeg kort na de beurt een belletje van de Skoda, ze wilde graag een afspraak maken om een bod te doen op de Superb. Volgens hun was er veel vraag naar dit model op de 2ehands markt en dan konden we waarschijnlijk wel een mooie deal maken op een nieuwe/andere auto.
We rijden voorlopig nog maar lekker door.

APK, beurt, Update

  • 208.000 km

Afgelopen periode de softwareupdate gehad. Lijkt goed te werken.
Wel de EGR klep stuk. (lampje van de gloeispiraal knipperde)
Vorige week onderhoudsbeurt.
Bijzonderheden 2 koppelstangen van de stabilisator vervangen. Goed merkbaar overigens, de auto vertoonde namelijk wel wat trillingen bij de voorwielen. Tevens twee verstuivers uit en ingebouwd omdat er lekkage op zat.
Voor de APK geen bijzonderheden.
We kunnen weer 30.000 km vooruit.
Blijft een prima auto.

Lekkage?

  • 210.000 km

Na de onderhoudsbeurt lagen er telkens een paar druppels olie onder de auto. Na enige tijd ben ik het niveau van de olie eens gaan bekijken en dat stond bijna op het minimale niveau. Altijd lekker, auto heeft net een beurt gehad en er ontstaan problemen die er eerst niet waren. Terug naar de garage, lag natuurlijk niet aan hun. Verder waren ze wel behulpzaam bij het zoeken naar de oorzaak. Wat nieuwe ringetjes er in gedaan maar de lekkage bleef. Eén van de monteurs (ééntje met meer ervaring) opperde dat mogelijk het filterhuis wat vervormd was geraakt. Dit is van kunststof en kan soms zijn vorm een beetje verliezen waardoor het niet meer helemaal rond is en er dus olie langs kan lekken. Dit huis werd na een paar dagen (was niet op voorraad) vervangen en het blok werd schoon gemaakt. De druppels bleven echter komen, wat nu. Men dacht aan een lekke oliewarmtewisselaar, duur grapje van 800 eu. Het oliepeil zakte echter niet meer en na enige tijd werd het druppelen ook minder. Conclusie de lekkage zat inderdaad in het filterhuis (hartelijk dank voor de ervaren monteur) en de druppels kwamen nog gewoon van het blok gedruppeld waar inmiddels een dikke liter olie overheen gelekt was. Onderzoekskosten en filterhuis, plus nieuwe olie een kleine 200 eu.

Beurt

  • 238.000 km

Onderhoudsbeurt laten uitvoeren, er waren geen bijzonderheden. Ook aircoservice laten doen.
Weinig te melden dus.
Auto doet het nog steeds prima en bevalt goed.

Injector defect

  • 266.000 km

Onderweg naar vakantie in Frankrijk, gaat ineens het lampje van de gloeispiraal branden. (oranje) Storing dus in het brandstof systeem. Motor had geen vermogen meer en leek op 3 cilinders te lopen. Gebeld met Skoda assist, afsleep naar de garage geregeld. Bleek een injector stuk, weinig keus dus en maar laten vervangen. Mochten via Skoda assist een vervangende auto huren voor 3 dagen. Vakantie kon dus op zich wel doorgaan. Kosten voor de reparatie ruim 1100 euro. Beetje jammer, wel heel goede service van de Skoda assist. De auto dealer laten onderhouden heeft toch wel zo zijn voordelen.

Verkocht

  • 300.000 km

Na 8 jaar en inmiddels 300.000 km op de klok, werd het tijd voor een andere auto. Ik heb de ruimte niet meer zo nodig en elke maand 133 eu aan wegenbelasting begon me ook een beetje tegen te staan, vooral ook omdat ik amper aan de 20.000 km per jaar kom en dan is het niet meer in verhouding. Zeker niet tot de dieselprijs van dit moment. Volgens mijn Skoda dealer kwamen er ook kosten aan, remschijven, roetfilter etc. Waarschijnlijk bedoelde ze eigenlijk "ruil je auto maar bij ons in". Nou was ik de Skoda dealer toch al een beetje zat en met het feit in het achterhoofd dat de auto ons tijdens de vakantie in de steek had gelaten, wilde ik toch eens verder kijken. De nieuwe Corolla spraak me zeer aan en het feit dat Toyota het zeer goed doet in de testen als het gaat om betrouwbaarheid gaf de doorslag. De Superb dus ingeruild bij de Vakgarage bij ons in het dorp, kreeg er nog redelijk wat voor terug en nu verder met de Corolla. Ga ik ook nog een review van maken.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.