Skoda Superb Combi 1.5 TSI mHEV Business Edition (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb Combi 1.5 TSI mHEV Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 10.000 km |
De ultieme gezinsstation: Škoda Superb Combi 2025
- 10.000 km
Introductie
De Škoda Superb Combi 2025 is een auto die meteen indruk maakt: groot, ruim en met strakke lijnen die hem een stijlvolle uitstraling geven. In mijn geval uitgevoerd in de kleur Ice Tea Yellow – een frisse, unieke tint die prachtig combineert met de donker getinte ramen. Het is eens wat anders dan de standaard blauw-, zwart-, grijs- of wittinten, en dat maakt de auto nog net wat specialer.
Omdat ik de auto via de lease rijd, speelde budget natuurlijk een rol bij de samenstelling. Ik koos voor het Family-pakket en het Winterpakket, die in de praktijk veel comfort en gemak toevoegen. De keuze voor de MHEV-uitvoering (3000 euro duurder helaas) was bewust: geen PHEV, omdat ik thuis niet kan laden en mijn woon-werkafstand net te groot is om volledig elektrisch te kunnen rijden. Met de MHEV profiteer je van meer kofferruimte en een groter rijbereik, zonder concessies in praktisch gebruik.
Samenvattend: de Superb Combi 2025 is een mooie, ruime en efficiënte stationwagen die opvalt door zijn combinatie van stijl, ruimte en slimme opties. In de volgende secties ga ik in op comfort, prestaties en betrouwbaarheid, en de kosten in de praktijk.
Comfort
De nieuwe Škoda Superb Combi 2025 weet op comfortvlak flink indruk te maken. De stoelen zitten goed, al moet ik eerlijk zeggen dat ik in vergelijking met mijn oude Octavia (2017) de stoelen van dat model nét wat prettiger vond. Gelukkig maken de standaard aanwezige stoelverwarming en massagefunctie een hoop goed – dat is een fijne toevoeging die je in het dagelijks gebruik echt waardeert.
Wat direct opvalt, is de enorme ruimte. Zowel voor bestuurder als passagiers is er meer dan genoeg plek. De hoofdsteunen zijn in hoogte én diepte verstelbaar, wat zorgt voor een prettige zitpositie. Achterin is het helemaal ruim: met mijn lengte van 1,92 meter kan ik moeiteloos ‘achter mijzelf’ zitten, en houd ik nog steeds royaal beenruimte over. Dat maakt de Superb tot een ideale reisauto, zeker voor gezinnen.
De ingebouwde zonwering (Family Pakket) in combinatie met de getinte ramen houdt kinderen en baby’s goed uit de zon. De schermen zijn eenvoudig te bedienen, waardoor losse zonneschermen overbodig worden. Ook de virtual pedal (handsfree openen van de kofferbak) bewijst zijn nut, bijvoorbeeld wanneer je met een kind op de arm en een tas in de hand naar de auto loopt.
Tijdens het rijden valt de rust op: de Superb is stil en geeft ondanks zijn formaat voldoende overzicht, zonder log aan te voelen. Het stuur ligt prettig in de hand, en dankzij het Winterpakket is ook stuurverwarming aanwezig, die automatisch inschakelt bij lage temperaturen.
Škoda bewijst opnieuw dat het snapt hoe gebruiksvriendelijkheid hoort te zijn. Waar veel merken volledig inzetten op touchscreens, kiest de Superb voor een slimme middenweg: drie fysieke draaiknoppen voor de meest gebruikte functies, aangevuld met logische knoppen op het stuur. Hiermee stel je eenvoudig zaken als cruisecontrol (ACC), de snelheidsbegrenzer of waarschuwingen in. Alles zit op een logische plek en is makkelijk bereikbaar.
Ook op het gebied van connectiviteit scoort de Superb punten: draadloos opladen en verbinden werkt vlekkeloos, en de auto geeft zelfs een waarschuwing als je je telefoon vergeet bij het uitstappen. Een slimme, alledaagse toevoeging.
Gezinnen zullen blij zijn met de goed uitgevoerde Isofix-bevestigingen achterin, die zijn weggewerkt achter draaibare kapjes – geen losse onderdelen meer die je kwijtraakt of in de weg zitten. Tot slot is de kofferbakruimte ronduit indrukwekkend. Omdat deze MHEV-uitvoering geen batterijpakket in de laadvloer heeft, blijft de volle laadruimte behouden. Perfect voor vakanties of een druk gezinsleven.
Prestaties en betrouwbaarheid
Na inmiddels ruim 10.000 kilometer, waarvan het merendeel snelwegkilometers, laat de Superb Combi 2025 zien dat hij zuinig kan zijn. Met een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km haal je met gemak zo’n 1.200 kilometer(!) op één tank. Voor een grote stationwagen is dat indrukwekkend, en het maakt de auto tot een ideale reisgenoot voor lange ritten.
De motor levert voldoende kracht om goed mee te komen in het verkeer. Verwacht geen sportieve prestaties, maar in de praktijk is er genoeg vermogen voor comfortabel rijden en inhalen. Het accent ligt duidelijk op rust en efficiëntie in plaats van snelheid.
De auto rijdt prettig en stabiel, al vergen de diverse hulpsystemen wat gewenning. Zo kan de botswaarschuwing onnodig ingrijpen bij het inhalen van een fietser op een smalle rijstrook, of raakt de adaptieve cruisecontrol van slag bij spitsstroken en afritbelijning. Ook het feit dat de auto niet zomaar rechts wil inhalen – zelfs wanneer dat wettelijk toegestaan is, bijvoorbeeld bij knooppunten of afritten – kan soms frustrerend zijn.
De lane assist is eveneens vrij zenuwachtig afgesteld. Bij smalle rijbanen, of wanneer je iets opschuift om een vrachtwagen meer ruimte te geven, grijpt het systeem snel in. Ook de parkeerassistentie is erg scherp ingesteld: de botswaarschuwing grijpt hard in tijdens achteruit inparkeren, wat niet altijd even prettig aanvoelt. Al met al ben ik geen groot fan van deze hulpsystemen.
Qua uitrusting zijn er enkele aandachtspunten. De verlichting start standaard in de automatische stand, terwijl ik liever zie dat dimlicht altijd direct aan staat. Het infotainmentsysteem liet zich tweemaal van een minder betrouwbare kant zien: het scherm bleef zwart en moest opnieuw worden opgestart. Daar staat tegenover dat het scherm normaal gesproken lekker groot is, snel reageert, goed beeld geeft en prettig werkt. Een slimme toevoeging is het schoonmaakblokje, waarmee je eenvoudig vette vingers van het scherm verwijdert – een klein detail dat in de praktijk verrassend handig blijkt.
De achteruitrijcamera stelt teleur met een onscherp beeld. Positief is wel dat je kunt kiezen tussen twee weergaven: recht naar achteren of een bredere fisheye-modus waarmee je ook links en rechts beter kunt overzien.
En dan zijn er nog de typische Škoda Simply Clever-features die het dagelijkse gebruik aangenamer maken: een paraplu in de deur, een ijskrabber in de tankdop, talloze handige opbergvakken en haken en bevestigingsogen in de kofferbak. Dit soort details lijken klein, maar maken een groot verschil in praktisch gebruiksgemak.
Samenvattend: de Superb Combi 2025 is écht een fijne auto. Ondanks de kritische puntjes rondom hulpsystemen en elektronica, zijn er zoveel aspecten die gewoon goed zijn en daardoor niet eens opvallen. Alles is logisch ingedeeld, knoppen zijn intuïtief geplaatst, er is geen overbodige opsmuk en de ruimte is perfect benut. Het totaalplaatje maakt dit tot een uiterst comfortabele en praktische stationwagen.
Kosten
In mijn geval rijdt de Superb Combi 2025 via zakelijke lease, waardoor de maandelijkse lasten overzichtelijk zijn. Ik heb gekozen voor de MHEV-uitvoering. Deze is in de basis wel wat duurder, maar biedt als voordeel dat de volledige kofferbakruimte behouden blijft en bovendien een grotere tank heeft. Dat langere bereik – in combinatie met het lage verbruik – maakt hem erg geschikt voor lange ritten zonder vaak te hoeven tanken.
De auto blijkt daarnaast gewoon zuinig in de praktijk, met een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km. Dat zorgt ervoor dat de gebruikskosten laag blijven.
Verder zijn er weinig bijzonderheden te melden op dit vlak: de Superb Combi doet wat je verwacht en laat zien dat hij niet alleen ruim en comfortabel is, maar ook kostentechnisch een slimme keuze kan zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Skoda Superb 1.5 TSI MHEV First Edition / Lichtmetalen velgen 18" Dofida zilver / Trekhaak / Chrome Pakket / Interieur 'Lounge', stoelen: half stof/half kunstleder grijs met gele stiksels / €2000 inruilpremie
- 2024
- 10 km

Skoda Superb Combi 2.0 TDI Laurin & Klement |Stoelkoeling |Stuurwielverwarming
- 2024
- 12.259 km

Skoda Superb Combi 1.4 TSI 218 pk DSG iV Style | Geheugenstoel | Matrix LED | Stoel-/achterbankverwarming | Achteruitrijcamera | Navigatie
- 2024
- 21.169 km