Skoda Superb Combi 1.4 TSI PHEV Business Edition Plus (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb Combi 1.4 TSI PHEV Business Edition Plus |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 74.000 km |
KM-stand laatst | 99.000 km |
Eerste indruk
- 74.500 km
Na ruim tweeënhalf jaar een Superb combi uit 2016 te hebben gereden, ben ik sinds deze week eigenaar van een PHEV uit 2020. De belangrijkste redenen om de oude Superb in te leveren zijn dat de nieuwe een automaat is, 4,5 jaar jonger is en 74000 km minder heeft gereden. We hebben op een paar vlakken een stapje terug gedaan. Zo heeft de nieuwe Superb geen adaptive cruise control en geen premium audio. Maar overall is de nieuwe qua rijeigenschappen weer een stapje vooruit. Het grootste minpunt is tot nu toe de kofferbak. Deze is in de PHEV echt fors kleiner, door de accu onder de vloer. Het scheelt zo'n 150 liter. We gaan zien hoe dat uitpakt tijdens de wintersport volgend jaar.
De eerste kilometers zijn tot nu toe zeer goed bevallen. Korte stukjes volledig elektrisch en op de snelweg heerlijk comfortabel op de benzine motor.
Voorlopig ben ik erg blij met de nieuwe Superb.
10.000 km gereden
- 84.500 km
Inmiddels bijna 10.000 km gereden. De Superb is onder andere al twee keer op en neer geweest naar Oostenrijk. Wat een heerlijke auto. Na 10 uur rijden stap je nog helemaal fris uit. Met de ruimte in de kofferbak is het meer passen en meten dan in onze oude Superb, maar het is te doen. De grootste misser in deze Superb vind ik de cruise control. Het is echt heel onhandig dat de bediening van de cruise control verwerkt is in de hendel van de richtingaanwijzer. Gelukkig wen je er wel na verloop van tijd aan.
Tot slot nog een paar problemen. Vanaf de aanschaf werkte de aansluiting van de laadstekker niet goed. De motor die de stekker in de auto vergrendelt bleek defect. Die is onder garantie vervangen. Verder heb ik een paar keer een volledige vastloper van het entertainment systeem gehad. Zelfs de auto opnieuw starten helpt dan niet. Na verloop van tijd komt het systeem zomaar ineens weer tot leven. Ook de SOS knop geeft zo nu en dan een storing. Nu het weer warmer wordt, heb ik gemerkt dat de airco het niet of nauwelijks doet. Deze laatste twee punten worden over een paar weken (extreem druk bij de garage) verholpen.
Ondanks de problemen, ben ik nog steeds heel erg blij met m'n nieuwe Superb en kan ik de auto aan iedereen aanraden. De ruimte voor de inzittenden is echt geweldig en hij rijdt heerlijk.
Reparatie uitgevoerd
- 85.750 km
Het probleem met de airco is verholpen. De condensor van de airco bleek helemaal verrot te zijn. Wel vreemd voor een auto van nog geen 4 jaar oud, maar volgens de dealer kan het voorkomen dat er sprake is geweest van een slechte serie van dit onderdeel. Volgens de dealer hadden ze de laatste tijd veel klachten over het SOS systeem gehad. Lijkt met het weer of de gsm ontvangst te maken te hebben. De software van de auto is bijgewerkt naar de laatste versie. Sindsdien geen problemen meer ondervonden. We rijden de auto alsof het een elektrische auto is. Dus we zorgen dat de accu altijd vol is. Het verbruik op benzine is daardoor inmiddels minder dan 1 op 20. Door onze zonnepanelen zijn de elektriciteit kosten verwaarloosbaar. We zijn plannen aan het maken voor de zomervakantie. Misschien nemen we een dakkoffer mee, vanwege de kleinere bagageruimte.
Op vakantie
- 88.000 km
Vlak voor de vakantie heeft de Superb een beurt gehad. Het bleek dat de auto niet door de keuring kwam en dat de remschijven en remblokken achter vervangen moesten worden. Dat is een duur grapje zo vlak voor de vakantie. Door het regeneratief remmen worden de remmen te weinig gebruikt, waardoor roestvorming op de remschijven ontstaat. Meer remmen dus. Het lukte niet om alle bagage in de auto te krijgen voor de vakantie. We zijn dus met een daktas op pad naar Frankrijk. De ruimte in de achterbak is echt behoorlijk kleiner. Het blijft ondanks de tegenvallers een heerlijke auto om in te rijden. Met name de automaat zorgt dat je veel relaxter achter het stuur zit. Ik hoop dat ik in elk geval het komende half jaar niet weer naar de garage hoef.
Reparatie
- 99.000 km
We hebben voor de wintersport een dakkoffer gekocht om alle bagage mee te nemen. Het extra verbruik viel me reuze mee. We hebben niet harder gereden dan 130 km per uur. Ik vermoed dat het verbruik wel omhoog schiet als je harder gaat rijden.
Vandaag is de vergrendeling van het klepje van de laadaansluiting vervangen. Deze functioneerde niet meer met als gevolg regelmatig een waarschuwing. De reparatie kostte meer tijd dan verwacht, omdat de hele voorkant van de auto moest worden gedemonteerd.
Al met al blijft het een hele fijne auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Superb Combi 1.5 Aut. TSI 150 PK Sport Camera Memory Adapt. Cruise
- 2021
- 142.521 km

Skoda Superb Combi 1.5T-150PK AUT-7 Wegklapb.Trekh.Virtual Cockpit Apple Carplay Android Camera 1/2 Leer-Alcantara Memory Seats Navi Ecc Cruise Control Stoelverwarming ACT Business Edition Keyless DAB Privacy Glas Lmv 18" Elek.Achterklep Business Upgrade Function Pakket DSG-7 Regen-Lichtsensor Wifi Voorruitverwarming Zeer compleet! 1e Eigenaar, Origineel Nederlands, 1.600KG Trekgewicht € 44.000 nieuw
- 2020
- 93.073 km

Skoda Superb Combi 2.0 TDI Ambition Business | TREKHAAK | ELEK.STOEL | CRUISE CONTROL | STOELVERWARMING | NAVIGATIE | CLIMATE CONTROL | CAMERA |
- 2021
- 111.467 km
Lezersreacties (0)
Reageren