Skoda Scala 1.5 TSI Greentech Sport Business (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scala 1.5 TSI Greentech Sport Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 88.274 km |
KM-stand laatst | 91.433 km |
Onze nieuwe aanwinst
- 88.274 km
Vorige week mochten we onze nieuwe aanwinst ophalen, na weken te hebben rondgekeken naar verschillende auto's o.a. Corsa's een Qashqai en deze Scala was het ons al vrij snel duidelijk dat het de Scala zou worden.
De auto had nagenoeg alles wat op onze lijst stond: android auto, automaat, panoramadak en zuinig.
Nadat op de terugweg van de vakantie onze vorige auto de geest gaf, hadden wij als leenauto een nissan qashqai uit 2023 met automaat, dat beviel zo erg dat wij er al vrij snel over eens waren dat de volgende auto een automaat moest zijn.
Maar nu even terug naar onze nieuwe auto, de auto rijdt heerlijk en is ook in de stad dankzij de eco stand waarbij 2 van de 4 cilinders uitschakelen heel zuinig.
Enigste puntje van kritiek is de versnellingsbak, deze is af en toe net te langzaam met schakelen. Voorbeeld hiervan is als je in de stad rijdt en je rijdt tussen de 40 en 50km/u dan blijft hij vaak in een te lage versnelling waardoor hij heel veel toeren maakt, gelukkig kan je dan even met de flippers aan het stuur een versnelling hoger.
De stoelen zitten heerlijk, al aardig wat gereden en niet het gevoel dat je niet meer weet hoe je lekker moet zitten na een bepaalde tijd.
Wegligging is heerlijk, op smalle bochtige weggetjes rijdt hij heerlijk en het vermogen is ook meer dan genoeg.
Android auto werkt ook top en het scherm reageert lekker vlot en ondanks het panoramadak waardoor de zon af en toe op het scherm staat is deze nog heel goed te zien, de bediening van de airco is wel even wennen, deze moet je dus ook via het scherm doen, maar als je daar eenmaal ben aan gewend is dat ook meer dan prima.
De ruimte in de auto is ook meer dan genoeg, heerlijke ruime kofferbak en ondanks dat ik bijna 2 meter ben kan er nog goed achter de bestuurder gezeten worden.
Voor nu gaan we nog meer genieten van dit groene monster en hopelijk hebben we er nog lang plezier van
Een paar maanden verder..
- 91.433 km
Inmiddels hebben wij de Scala nu iets meer dan 4 maanden in ons bezit en nogsteeds is het een genot als we weer de auto pakken.
Ondertussen hebben we iets meer dan 3000km afgelegd en op een storing van de cruise control en startstop (wat kwam door een accu die moest worden vervangen) hebben wij tot nu toe probleemloos gereden.
Vorige maand zijn we even naar Duitsland geweest om inkopen te doen en natuurlijk de auto voltanken de terug weg was 210 km en thuis aangekomen zat de tank nogsteeds op het laatste streepje (gemiddelde snelheid van 100km/u), na 4 oudere en dus ook minder zuinige auto's zaten wij hier dus echt van te kijken. Uiteindelijk hebben wij op deze tank 820 km gereden (voornamelijk binnen de stad).
Er zijn helaas wel een paar puntjes van kritiek:
1. De lane assist is gewoon weg vervelend bij deze auto, ook al zijn er 2 handen aan het stuur de auto gaat dan toch na een paar seconden piepen dat het stuur vastgehouden moet worden. Je moet het stuur zo hard "vastknijpen" dat je uiteindelijk bijna kramp krijgt in je handen. Gelukkig is de lane assist heel makkelijk uit te schakelen via het stuur en wordt dat inmiddels voor elke reis gedaan.
2. Ik ben redelijk lang ( bijna 2m) en als je een langere tijd rijdt gaat de draaiknop van de temperatuurregeling toch wel irriteren, deze zit bij mij net onder me knie en na even rijden gaat dit toch wel beurs aanvoelen.
De 2 minpuntjes mogen de pret zeker niet bederven van deze auto en zo zijn er veel meer pluspunten van de auto zoals:
De ledlampen die snachts zorgen voor perfect licht.
De bochtverlichting, eerst dachten wij van "leuk dat het erop zit" maar het is toch wel fijn om toch nog even wat extra licht te hebben als je de bocht omgaat.
De android auto werkt heerlijk.
Het scherm is altijd goed afleesbaar en werkt top.
De stoelen zitten nogsteeds heerlijk (ook met langere stukken (langste tot nu toe 2uur).
De stoelverwarming welke je rug en zitvlak opwarmt werkt snel (binnen een minuut warm) en wordt niet te heet, zeker in de koudere maanden is dit echt geweldig.
En zo kan ik denk ik nog wel even doorgaan met de lijst....
Voor nu gaan wij nog even verder rijden en kijken of er nog een langere trip aan gaat komen met de auto.
Wordt vervolgd...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Scala
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Scala 1.0 TSi Sport Business 110 Pk Automaat | Cruise Control | Camera | Navigatie | Climate Control | Privacy Glass | Bluetooth | 17 Inch | 64.804 Km!!
- 2022
- 64.804 km

Skoda Scala 1.0 TSI 110pk Business Edition Stoelverwarming Navigatie Parkeersensoren DAB+
- 2021
- 91.782 km

Skoda Scala 1.5 TSI Style DSG | panoramisch dak | stoelverwarming | automatische airco | parkeersensoren voor en achter
- 2019
- 61.652 km