Skoda Scala 1.5 TSI Greentech Sport Business (2019)

autoreview

Skoda Scala 1.5 TSI Greentech Sport Business (2019)

Signalement

UitvoeringScala 1.5 TSI Greentech Sport Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf88.274 km
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze nieuwe aanwinst

  • 88.274 km

Vorige week mochten we onze nieuwe aanwinst ophalen, na weken te hebben rondgekeken naar verschillende auto's o.a. Corsa's een Qashqai en deze Scala was het ons al vrij snel duidelijk dat het de Scala zou worden.

De auto had nagenoeg alles wat op onze lijst stond: android auto, automaat, panoramadak en zuinig.

Nadat op de terugweg van de vakantie onze vorige auto de geest gaf, hadden wij als leenauto een nissan qashqai uit 2023 met automaat, dat beviel zo erg dat wij er al vrij snel over eens waren dat de volgende auto een automaat moest zijn.

Maar nu even terug naar onze nieuwe auto, de auto rijdt heerlijk en is ook in de stad dankzij de eco stand waarbij 2 van de 4 cilinders uitschakelen heel zuinig.

Enigste puntje van kritiek is de versnellingsbak, deze is af en toe net te langzaam met schakelen. Voorbeeld hiervan is als je in de stad rijdt en je rijdt tussen de 40 en 50km/u dan blijft hij vaak in een te lage versnelling waardoor hij heel veel toeren maakt, gelukkig kan je dan even met de flippers aan het stuur een versnelling hoger.

De stoelen zitten heerlijk, al aardig wat gereden en niet het gevoel dat je niet meer weet hoe je lekker moet zitten na een bepaalde tijd.

Wegligging is heerlijk, op smalle bochtige weggetjes rijdt hij heerlijk en het vermogen is ook meer dan genoeg.

Android auto werkt ook top en het scherm reageert lekker vlot en ondanks het panoramadak waardoor de zon af en toe op het scherm staat is deze nog heel goed te zien, de bediening van de airco is wel even wennen, deze moet je dus ook via het scherm doen, maar als je daar eenmaal ben aan gewend is dat ook meer dan prima.

De ruimte in de auto is ook meer dan genoeg, heerlijke ruime kofferbak en ondanks dat ik bijna 2 meter ben kan er nog goed achter de bestuurder gezeten worden.

Voor nu gaan we nog meer genieten van dit groene monster en hopelijk hebben we er nog lang plezier van

Een paar maanden verder..

  • 91.433 km

Inmiddels hebben wij de Scala nu iets meer dan 4 maanden in ons bezit en nogsteeds is het een genot als we weer de auto pakken.

Ondertussen hebben we iets meer dan 3000km afgelegd en op een storing van de cruise control en startstop (wat kwam door een accu die moest worden vervangen) hebben wij tot nu toe probleemloos gereden.

Vorige maand zijn we even naar Duitsland geweest om inkopen te doen en natuurlijk de auto voltanken de terug weg was 210 km en thuis aangekomen zat de tank nogsteeds op het laatste streepje (gemiddelde snelheid van 100km/u), na 4 oudere en dus ook minder zuinige auto's zaten wij hier dus echt van te kijken. Uiteindelijk hebben wij op deze tank 820 km gereden (voornamelijk binnen de stad).

Er zijn helaas wel een paar puntjes van kritiek:
1. De lane assist is gewoon weg vervelend bij deze auto, ook al zijn er 2 handen aan het stuur de auto gaat dan toch na een paar seconden piepen dat het stuur vastgehouden moet worden. Je moet het stuur zo hard "vastknijpen" dat je uiteindelijk bijna kramp krijgt in je handen. Gelukkig is de lane assist heel makkelijk uit te schakelen via het stuur en wordt dat inmiddels voor elke reis gedaan.

2. Ik ben redelijk lang ( bijna 2m) en als je een langere tijd rijdt gaat de draaiknop van de temperatuurregeling toch wel irriteren, deze zit bij mij net onder me knie en na even rijden gaat dit toch wel beurs aanvoelen.

De 2 minpuntjes mogen de pret zeker niet bederven van deze auto en zo zijn er veel meer pluspunten van de auto zoals:

De ledlampen die snachts zorgen voor perfect licht.
De bochtverlichting, eerst dachten wij van "leuk dat het erop zit" maar het is toch wel fijn om toch nog even wat extra licht te hebben als je de bocht omgaat.
De android auto werkt heerlijk.
Het scherm is altijd goed afleesbaar en werkt top.
De stoelen zitten nogsteeds heerlijk (ook met langere stukken (langste tot nu toe 2uur).
De stoelverwarming welke je rug en zitvlak opwarmt werkt snel (binnen een minuut warm) en wordt niet te heet, zeker in de koudere maanden is dit echt geweldig.

En zo kan ik denk ik nog wel even doorgaan met de lijst....

Voor nu gaan wij nog even verder rijden en kijken of er nog een langere trip aan gaat komen met de auto.

Wordt vervolgd...

Ervaring na het eerste jaar

  • 100.000 km

We hebben de Scala nu een jaar, een mooi moment om even terug te kijken op het afgelopen jaar.

Januari hadden we een klein probleempje, als je de auto startte ging af en toe het motorlampje branden. Cruise control, lane assist en het start stop systeem werkte niet meer hierdoor, zodra de auto opnieuw werd opgestart was dit probleem weer opgelost. Auto werd uitgelezen en de garage heeft de auto even een paar dagen gehouden om ermee te rijden en te kijken of het probleem terug kwam. Helaas gebeurde dit niet, maar toch ging de monteur even verder kijken op internet, wat bleek... in de periode van maart 2019 tot maart 2020 (onze Scala komt uit mei '19) zijn er sensors gemaakt die niet helemaal 100% waren om precies te zijn de nokkenassensor (als ik het nog goed weet, corrigeer me maar als ik het fout heb), waardoor de auto dus af en toe een melding gaf. Uiteindelijk nieuwe sensor erin en daarna nooit meer problemen gehad.

Even een paar maanden verder.

Afgelopen maand (juni) hebben we met de auto een roadtrip gedaan door Italië. Onze eerste halte was Carrara (Toscane) vanaf ons huis tot onze bestemming was het 1310 km rijden en hebben wij ongeveer 75L benzine verstookt (1.5 tank), het kon misschien zuiniger. Maar helaas heb ik een beetje last van een zware voet, dus in Duitsland werd er natuurlijk wat harder gereden (gemiddeld 160 km/u) waardoor natuurlijk het motortje iets meer dorst kreeg.
De wegligging van de auto op de bergweggetjes is echt heel erg goed, de auto stuurt heel fijn en precies. De kuipstoelen geven meer dan voldoende ondersteuning bij het harder rijden in bochten, onze laatste ervaring met kuipstoelen in een Astra uit 2002 was dat ze niet echt comfortabel zijn voor de langere ritten. Maar in de 13 uur durende reis hebben we geen moment gehad dat we oncomfortabel zaten.

Helaas toch wel een momentje pech gehad, maar dat was mijn fout helaas. In Florence (net zoals heel veel andere steden in Italië) heb je dus een zogenaamde ZTL (een zone waar oude auto's en niet bewoners niet mogen rijden), er was even wat verwarring omtrent een bord, waardoor ik (om het bord beter te lezen) met hooguit 2/3 km/u tegen een stoeprand reedt. Helaas vond de band dit niet zo leuk en zat hier gelijk een scheur in de wang van de band, uiteindelijk 4uur gewacht op een sleper die ons bracht naar een garage waar ze ons niet konden helpen en we weer op straat stonden, weer 3 uur wachten op de sleper die ons naar een garage 1 uur van Florence heeft gebracht. Uiteindelijk was het rond 4 uur in de middag en met gebrekkig engels en heel veel google translate was het dus het geval dat allebij de banden moesten worden vervangen i.v.m. de regelgeving met 2 verschillende type banden op 1 as. Eén voordeel is dat we voorlopig er weer tegen aan kunnen qua banden (zo zie ik het maar weer).

Uiteindelijk hebben we een kleine 4300 km afgelegd in 2 weken tijd en het was zeker geen straf om zoveel in de auto te zitten en lekker te rijden door de bergen van Toscane en de landweggetjes van Modena.

Vorige week heeft de auto een kleine beurt gehad en daar kwamen eigenlijk geen bijzonderheden uit er moest alleen een klein beetje olie bij. Het enigste wat er opviel is dat er een sterretje in de ruit zit ( maar hier waren wij al van op de hoogte en deze wordt eerdaags vervangen) en dat de banden reparatie vloeistof over datum is, maar na de lekke band op vakantie gaan wij toch maar op zeer korte termijn kijken voor een thuiskomertje.

Voor nu was dit even de update en gaan wij nog veel meer kilometers rijden met ons groene monster

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Scala

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.