Skoda Scala 1.0 TSI 116pk Greentech Ambition (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Scala 1.0 TSI 116pk Greentech Ambition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 60.600 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Eerste indrukken
- 62.600 km
Nadat ik 10 jaar in het bezit was van een Seat Ibiza ST 1.2tdi, kocht ik deze Skoda scala. Helaas is er geen recente Ibiza station, anders was ik daar wel in geïnteresseerd als opvolger.
Op sommige punten is de scala een verbetering op de Ibiza uit 2011. Veel meer koppel onderin, stiller, meer ruimte op de achterbank. Ook is de 1.0 tsi motor ontzettend zuinig. De radio reageert ook snel op je vingers en de zenders klinken mooi helder.
Wat me minder goed bevalt zijn nogal wat dingen. Als je de auto start gaat hij eerst een minuutje 1600 toeren draaien en veel benzine slurpen, ongeacht of je rijdt of stationair wacht. Ik moet ook elke keer lane assist uitschakelen als ik wegrijdt, want hij snapt 60 wegen niet bij mijn dorp. Ik had ook liever een hand airco gehad, waarbij ik de blower met een echte knop harder of zachter kan doen. Dit moet elke keer in een menu. Ik had zoveel liever die passagiers knop airco ingewisseld voor dat! Als je net als ik fan bent van verbruiks info zul je je ook ergeren dat Skoda op zijn grote display wel de ruimte neemt voor een plaatje van je auto die naar de pomp rijdt, maar niet gewoon de volgende dingen tegelijk weergeeft: gemiddeld verbruik rit, verbruik sinds tanken, huidig verbruik. Resterende kms. En er kan nog veel meer info naast. Wat mij betreft nog 3 van je lievelingsradiozenders...
Je bent gewoon in te veel menus bezig onder het rijden.
Over het infotainmentsysteem gesproken. Hij is ook in de ochtend een keer niet aangegaan. Laten we hopen dat het eenmalig was. Het tankslot was ook kapot toen ik hem kocht. Erg sympathiek van de vorige eigenaar om dat niet te melden...
Waar je ook op moet letten bij deze auto, zijn korte drempels. Hij deint iets te sloom daarvoor. Het verdere weggedrag is prima! De kofferbak ruimte is helaas vergelijkbaar met een golf 7 hatchback. Ik weet niet waarom Skoda opschept met 460 liter, want ik zie het niet. Mijn Ibiza was 415 liter, maar daar pasten veel meer spullen in en deze had ook nog handige ruimtes achter de wielkassen. Over de golf 7 gesproken. Maar ex had een golf met een 1.2tsi motor en deze reed voor mijn idee wat stabieler als je accelereerde. Je had dan het idee dat je er altijd op kon rekenen dat het even hard optrok. Ik heb wel eerder in een 1.0tsi gereden en de eerste versnelling lijkt wat schokkender en hoog in de toeren krijgt hij soms een stuw waardoor ie even wat harder gaat, maar soms ook niet. Het voelt wat minder stabiel. De 1.0 is daarintegen volgens mij wel ietsje zuiniger.
Verder ben ik erg blij met deze auto die ik vooral om zijn mooie uiterlijk heb gekozen.
Update:
Inmiddels heb ik er meteen een paar duizend kilometer in Luxemburg en Frankrijk mee gereden en dat bevalt wel uitstekend. Ik kom veel uitgeruster op mijn bestemming door weinig motorgeluid. Het verbruik is keurig. Gemiddeld ongeveer 4.2l/100km, gemeten met kilometers en tankbonnetjes. Ik hoef daar niet heel langzaam voor de rijden, maar het is vooral belangrijk om te anticiperen op heuvels en ander verkeer. Ik zou denk ik nog wel een tikje zuiniger kunnen rijden, maar dan zou ik het andere verkeer dwars gaan zitten door extreem ver van tevoren het gas los te laten voor elke rotonde. Dat gaat me dan iets te ver voor die extra 0.1/100.
In het buitenland zijn alle zes versnellingen bruikbaar. Voor Nederlandse wegen zou het beter zijn als de 4 en 5 gewoon 1 versnelling was geweest. Ik rij vrolijk door naar de volgende beurt.
Redelijk betrouwbaar
- 73.000 km
Inmiddels heb ik al weer wat kilometers afgelegd met de scala. Er zijn nog geen gekke dingen gebeurd. Het infotainment systeem gaat af en toe niet aan als het heel koud is. Dan zie je wel de display oplichten, maar kun je niets doen. Vaak herstart hij zichzelf en heb je gelukkig na 2 minuten weer klimaatbediening en radio. Het verbruik is een stuk hoger in de winter. 1 op 23 is niet meer haalbaar. Dat is nu in mijn eentje ongeveer 1 op 21. Er rijdt vanaf nu ook een collega mee via een Carpool. Dit is ook elke dag een onzuinige kilometer van files en rotondes die ik normaal niet had. We komen ook wel eens in de file terecht na het werk. Dit rijdt niet heel lekker in deze auto. Mijn vorige autos tuften mooi stabiel met 900 toeren in de 2 of 30 in de 3. Hierbij lijkt software voor gekke schommelingen te zorgen en wil de auto minimaal 1300 toeren draaien na het intrappen van de koppeling. Dus vaak noodgedwongen in de 1 blijven rijden, waarbij je in andere autos wél had opgeschakeld. Verder lijken er nog geen problemen gelukkig.
Ik ben blijkbaar achterlijk
- 80.000 km
Oke, toen ik de auto kocht zat ik wat te prutsen met de knopjes op het stuur, maar ik kon de enter knop nooit vinden. Nu zat ik met mijn nieuwe vriendin in de auto en ik vertelde dat ik elke dag het menu door moet om lane assist uit te schakelen. Dat is ongeveer 6 keer klikken. Nu blijkt dus dat ik de hele tijd gewoon op het lane assist knopje op het stuur kon drukken en dan op het draaiwieltje het vinkje weg kan drukken! Dat is dus maar twee keer klikken. Kom ik achter...na...een...half...jaar
Ook kwam ik erachter dat ik dus verbruik of afstand (lange tijd) kan vervangen door "sinds start" of "sinds tanken" door op enter te drukken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Scala
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Scala 1.0 TSi Sport Business 110 Pk Automaat | Cruise Control | Camera | Navigatie | Climate Control | Privacy Glass | Bluetooth | 17 Inch | 64.804 Km!!
- 2022
- 64.804 km

Skoda Scala 1.0 TSI 110pk Business Edition Stoelverwarming Navigatie Parkeersensoren DAB+
- 2021
- 91.782 km

Skoda Scala 1.5 TSI Style DSG | panoramisch dak | stoelverwarming | automatische airco | parkeersensoren voor en achter
- 2019
- 61.652 km